Pages

Saturday, December 11, 2010

~Universiti of NIGHT~

Salam rindu disulam mahabbah..hehe.Janggal pulak.X salahkan...rindu atas dasar iman..Rindu kpd insan2 yang dahagakn ilmu..rindu pada insan2 yg menyokong diri ini selama blog ni di'ada'kn..rindu juga pada sahabat2 atas satu perjuangan bermatlamatkn 'La ilah illaALLAH'.Assalamualaikum w.b.t...

Biasanya kalau Ramadhan tiba,kita akan ucapkan selamat dtg madrasah tarbiyyah..university of Ramadhan.Betapa gahnya fadhilat bulan itu krn ganjaran2 yang disediakn di dlmnya x mmpu menandingi bulan2 lain.Tetapi kali ni..ana bawa n3 University of NIGHT.Agak2 apa ye university tu...haa sila3 fikir.


Yes!!that's absolutely right..hehe QIAMULLAIL.Itulah university of NIGHT yang ana maksudkan.

QIAMULLAIL itu nikmat,indah,pengalaman ruhiyyah yg x terlupakan.4 sure bg yg pernah melakukannya dgn penuh fokus,akan merasai perkara yg sama.Inilah bukti cinta dan kejujuran hamba kepada RABBnya.Setiap hari bg sesiapa yg mendengar ikim..ingatan untuk berQIAM diputarkn ON AIR selepas pukul 12 malam.Terpanggil bila mendengar seruan itu..tapi hanya hati2 yg kuat je betul2 boleh bangun walaupun dicengkm sejuk smpi tulang belakang..nafsu mngantok yg brjaya dirobohkan.Mabruk!!

Rasulullah S.A.W menjalankannya ,hingga kedua kaki baginda bengkak..tumitnya pecah2.Sungguh2 luar biasa.Umar al-khattab r.anhu tidak betah hidup di dunia terlalu lama,jika tidak ada QIAMULLAIL.Terdetikkah kita mcm tu..Allah.....hebatnye cinta mereka padaMU.Bahkan,jika disiasat...dikaji..QIAMULLAIL ni amalan org2 shalih sebelum umat ini.Terbukti cinta mereka..kita????Argh..sungguh2 ana juga perlu muhasabah..

Musim peperiksaan..ramai orang stay up..sedikit yg berQIAMULLAIL.Musim selepas peperiksaan..yg berQIAMULLAIL itu pun sudah x istiqamah lagi..7 hari seminggu kadg2 sekali dua je dpt lakukan..kdg2 xada langsung.YA ALLAH kuatkan kami dalam jalan MUJAHADAH.

Subhanallah..teringat suasana mabit di musolla.Sedikit memg sedikit..tapi kekuatannya x dpt ditandingi di mana2.Di SAMER...Di SAMTKKB..Di rumah sewa..terwujud suasana tu indah bila bersama.Halaqah..isu2 dibangkit...minggu prtama sdikit..mggu dpnnya adik2 bawah join.Cuma mungkin level of iman yazid wa yanqus.Ada masa terlalai..perlu diingatkn.Ada masa trlampau seronok ketawa jenaka..perlu dikurgkan.Pernah sekali di musolla raudhatul Jannah samtkkb..mcm biasa mabit.Kira2 belasan org je akak2 f6 stam ni tyme tu.musolla agak bising,kitorg punye keje..sampaikn kami ditegur oleh makhluk ALLAH yg lain dgn suara lelaki.Pham2 je la sape makhluk tu.

"bangun semuaaaaaa!!!"....tersentap.Ada makhluk lain yg sdg beribadah juga.Malu..+ seram..senyap terus.Halaqah tetap terus..mungkin ada lain2 yg join.Hihih.Tapi itulah manisnya..University Of Night.Mahasiswanya adalah mereka2 yg bangun laksanakan ibadah x kiralah sama ada solat sunat,zikir,wirid,baca al-qur'an srta amalan2 lain.Proud to be a student of University of Night.

Buku ini ana dah baca..ana dpt hadiah dari IIC.Syukran akhawat semua..walaupun usia pertemuan kita singkat.Ana hargai pemberian ini.Ana sertakan nama2 mereka ~ukhti izana ~ukhti aina ~ukhti tim ~ukhti farhana..antara org2 awal yg bawa ana dlm dunia program,dunia halaqah dan dunia musafir.Seawal 15 tahun ana didedahkn..Ana asif sbb trpaksa buat 2 pilihan yg sukar..teruskn perjuangan kalian.Walaupun 2 kelompok berbeza..matlamat kita sama.Rindu akhawat semua.Muttaba'ah masih terjaga in'ALLAH =)

"Jalan ini terasa semakin indah bila kau menemani.Moga hadirmu terus menguatkn semangat,doamu membuahkan sejahtera..moga niat kita tetap ikhlas keranaNYA" itu yg tertera di depan muka surat buku itu..

Jadi..pengisian di dalamnya sungguh padat.Ana sarankan beli dan tadabbur.Universitas Malam yg dinamakn kalau dlm buku ni.Ana cuma tukar ckit.Mahu jadi mahasiswa di university ini????mari kita muhasabah sama2.

"Hai orang yang berselimut (muhammad).Bangunlah (untuk solat) di malam hari kecuali sedikit (darinya).(Yaitu) seperduanya atau kurangilahdari seperdua itu sedikit.Atau lebih dari seperdua itu dan bacalah Al-qur'an dgn tartil(perlhan-lahan)" (muzammil:1-4)

"Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam" (adz-zariyat:17)

"Dan di sebagian malam hari,solat tahajudlah engkau sbg ibadah tambahan bagimu,semoga Tuhanmu mengangkatmu ke tempat terpuji" (al-isra':79)

Ana sangat benci cerita hantu...movie yg entah apa2.Itulah yg org melayu suka tgok.Pecah panggung.Apa yg hebat sangat???dgn cerita2 macm tu lah..org kecut nk bangun tgah malam even nk pi qada' hajat apatah lagi nk mnjdi mahasiswa university terunggul (QIAM).Oleh itu..ana sgt benci cerita hantu.X kan nk admire pada hantu pulak.isk2 masy masy..

AKHIRNYA...MUHASABAH DAN TERUSLAH BERMUHASABAH.MUNGKIN DI MATA MANUSIA KITA INI SUDAH HEBAT..TIADA SALAHNYA CACAT CELA TINDAK TANDUK..TAPI DISISI ALLAH????INGATAN YANG KEMBALI PADA DIRI...ana mahu kedudukan disisiNYA...ana mahu jadi hamba terbaik.!!aminn

2 comments :

kek_gebu said...

subhanallah..
amalan yg hari ini rmai sgt yg da tinggalkan.. allah..
moga allah terus beri ana,anti dan semua kekuatan utk menjadikan amalan qiam suatu yg istiqamah.. insyaallah amin..btw nk tanya mana nk cari buku tu..?

:::KHALIFATULLAH::: said...

kek_gebu..syukran kerana mendoakan.Moga2 kita semua mmpu lakuknnya dgn istiqamah.Kek_gebu dok kat mane?kalau area kl..anti boleh dptkan di pustaka mu'min.Dekat jalan TAR..uhibbuki fillah!!=)