Pages

Friday, December 24, 2010

Bangga??boleh ke?

Entry kali ni..ana nk share dgn sume..apa yg ana dpt di JNS10.


Pada 18hb 2010,pukul 10.00 pagi..bertmpat di dewan PULAPES ...cewah..mcm saspen je hehe..kami semua peserta JNS team A dan B menunggu kedtgn penceramah'Manelah pnceramah ni'rungut hatiku..ewah2 suka hati je.Xdelah..tmbhn je tu.

Sebenarnye pnceramah yg ditunggu-tggu tu adalah...IMAM MUDA ASYRAF!!
isk3 knp excited pulak..Teruja sbb beliau prnh masuk tv kot.Hakikatnye semua sama..x ada apa yg prlu dibnggakan.Beliau juga manusia biasa sprti kita..yg punya iman dan levelnya yazid wa yanqus..Ana prcaya..kita semua juga tergolong dlm imam dan imamah muda..kn3??bagus3.cuma x terpilih masuk tv je.Tapi aura luaran beliau sgt hebat..peribadinya...cara ckpnya..cara menympaiknnya.Tiptop gitu.So,mmg layak dpt gelaran juara Imam Muda kat astro tu.Segala puji bg ALLAH yg mncipta manusia sehebat itu.




Beliau mengendalikn slot ceramah yg brtajuk 'I'M PROUD TO BE MUSLIM!'..Apa yg tercatat dlm buku nota ana..akan ana sampaikn dlm bntuk kefahamn ana sendiri.Bak kata akh hilal 'no copy n paste'..cuba interprate dlm kefahaman kita melalui pnduan AL-QUR'AN dan ASSUNNAH..jgn lari dari landasan itu!!nnt jadi sesat fahaman.


I'M PROUD TO BE MUSLIM..mksudnye saya bangga menjadi seorg ISLAM.


Boleh ke bangga??bukan 'ujub tu brdosa ke??adik beradik riya'..takabbur..sume tu.Hmm..kalau antum antunna diajukn soalan begini..apa agak2nya jawapn dan huraian yg akn antum antunna berikan.







Kita rujuk firman ALLAH yang ada sebut tntg bangga..angkuh ini


"Dan janganlah kamu seperti org2 yang keluar dari kampung halamannya dgn rasa angkuh dan ingin dipuji org (riya') serta menghalangi-halangi (org) dari jalan ALLAH.ALLAH meliputi segala yang mereka kerjakan" (al-anfal:47)


PROUD TE BE MUSLIM..tidaklah trmasuk dlm sasaran ayat ini.Walaupun berasa bangga..namun kebanggaannya adalah dgn menunjukkan ISLAM yang sempurna.Bukanlah niat dihati dirinya ingin dipuji..tetapi dirinya terpilih untuk membawa ISLAM yg syumul di khalayak ramai.Bangga kerana terpilih menjadi khalifah ALLAH.Dan TIDAK sama sekali org2 muslim mukmin yg bangga dgn islamnya akan menghalangi org dari jalan ALLAH,malah mereka lah yang akan menarik sbrp ramai muslim lain untuk sama2 menuju ALLAH.Boleh faham kn??Jadi memg x salah kita berasa bangga dgn ISLAM..iaitu rasa 'I'tizaz' dgn pegangan yg kita bawa.Kerana ISLAM itu selamat..ISLAM itu indah..ISLAM itu penyelamat...subhanallah.. hakikat itu trlampau indah bagi sesiapa yg berfikir.




X percaya ke kita boleh bangga mnjadi ISLAM??hehe..ye2 ana prcaya yg pmbaca semua percaya.


Ingat x sirah sahabat iaitu saidina Umar Al-khattab pernah berkata sewaktu beliau hendak berhijrah.Beliau telah tawaf sebanyak 7 kali kemudian bersolat di maqam ibrahim a.s.Bila melihatkan kafir quraisy yang memandangnya dgn cerun,beliau berkata"Barangsiapa yg mahu isterinya menjadi janda dan anak2nya menjadi yatim..marilah kita adu senjata di balik bukit ini!".Mantap sungguh kebanggaannya sebagai seorg islam.Kalau kita..berani x cakap mcmtu pada israel?Ukur keimanan masing2 lah..ana sendiri pun tidak yakin di tahap mana kebanggaan diri yg bnyk khilaf ini dgn ISLAM.Tersangat nyata bahawa cabaran saidina Umar itu menimbulkn kegerunan di hati pihak Quraisy..subhanallah.baca disini untuk lanjut



5 perkara yg Imam Muda Asyraf nyatakan..kenapa kita perlu berbangga dgn ISLAM (dihuraikn ikut kefahaman ana)


1)Specialnya ISLAM krn RABB yang satu


Firman ALLAH:"Itulah ALLAH,Tuhan kamu;tidak ada tuhan selain DIA;Pencipta segala sesuatu,maka sembahlah DIA;DIA-lah Pemelihara segala sesuatu" (al-an'am:102)


Tgok!!special kan muslim.Kita beriman yg ALLAH itu 'AHAD' ESA..Tidak seperti agama lain.Tuhan mereka(kononnya) ada banyak..dewa angin lah..dewa hujan lah..Bagi muslim,ALLAH adalah tuhan sekalian alam..99 nama dan segala sifatNYA diimani oleh org mukmin muttaqin.Tiada konsep trinity macam org kristian.ALLAH itu meliputi segala sesuatu.



2)ISLAM itu sempurna..agama yg penuh dgn bukti kebenaran


Al-qur'an merupakan perlembagaan umat islam.Allah mencabar org2 bukan islam yg meragui akan kebenaran AL-QUR'AN di dalm satu ayat



FirmanNYA:"Maka tidakkah mereka menghayati (mendlalami) AL-QUR'AN?Sekiranya (al-qur'an) itu bukan dari ALLAH,pastilah mereka menemukn banyak hal yang bertentangan di dlmnya" (an-nisa':82)


Ana prnh terbaca dlm buku yg ditulis oleh DR gary miller tntg 'the miracles of al-qur'an'..nama beliau setelah memeluk islam ialah Abdul Ahad Omar.Sebelum kembali pada ISLAM..beliau sndiri pernah mmbca trjemahan ayat ini dlm bhs inggeris,beliau berasa seolah-olah al-Qur'an ini ada aura yang sgt kuat.Iyelah..dlm bnyk2 kitab yg beliau baca..hanya AL-QUR'AN ada ayat sebegini.Iaitu ayat yang mncabar org2 yg x percayakn AL-QUR'AN agar mencari kesalahan yg ada di dlm AL-QUR'AN..sudah tentu mereka x jumpa sbrg kesalahn melainkn semuanya benar belaka.Kajian saintifik mmbuktikn kebenarn kebanyakn ayat2 al-qur'an.Namun ada juga kesalahn yg sgaja direka.Itupun akhirnya kesalahn itu akan terbenam dgn kebenaran yang lebih jelas.


3)Islam tiada 'kabel'


pernah dgr x prkataan kabel??La..kan yang slalu ada org senang dpt keje atau masuk u sbb diorg ada kabel.Ha..yg tulah.Lebih kurg mcm org tgh la.Jadi islam tidak begitu..kita dgn ALLAH..direct.No kabel kabel.Itu sbb kita perlu bangga mnjadi muslim.ALLAH Maha Pengampun dan DIA sangat dekat dgn kita..lebih dekat dari hablul warid (urat leher).Tidak sprt di gereja,kalau nk masuk gereja kena buat penyucian dulu dgn paderi..biar paderi yang smbungkn dgn tuhan diorg.Ada ke patut???


Firman ALLAH:وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran (al-Baqarah 2:186).


4)Bangga kerana ISLAM ada ibadah


contohnya solat.Dan solat itu ada kaitan dgn fakta kesihatan.Kajian mngatakan kalau kita bersolat ibaratnya kita bersenam..malah ianya lebih baik dari bersenam.Solat adalah wasilah kita dgn ALLAH..solat connecting us with ALLAH.Kalau x solat,itu bukanlah tandanya dia org islam.Lagi,tentang Ibadah..misalnya puasa.Kajian kata..puasa itu umpama diet..malah ia lebih baik dari diet.Ia dpt mengekang brmacam-macam nafsu dan mendidik jiwa untuk lebih bersabar.hmm indah kn ibadah kita??belum sebut tntg zikir..allah..bnyk nya keistimewaan IBADAH dlm islam.Dengan wudhu'..wajahnya akan bercahaya.Dengan sujud mukanya berseri-seri..darah akan mengalir dgn lancar.Adakah itu semua pada agama lain???oh ..tidak 100%.






FIRMAN ALLAH:تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ

Ertinya "..kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keredaan-Nya, tanda-tanda mereka ternampak pada muka mereka dari bekas sujud. (Al-Fath : 29)

5)Bangga kerana akhlak ISLAM

ISLAM adalah agama yang paling indah.Lihat saja org yg benar2 menghayati dan mengamalkn cara hidup islam..kita akan terpesona.Kn?Kalau org yang mengabaikn syariat islam..kita seolah-olah rasa biasa je..tgok muka dia.X hadir ketenangan.Akhlak yang ditunjukkn pula compang-camping..bagaimana nk bangga dgn islam.X payah kita cari contoh lain..Rasulullah adalah sebaik-baik teladan

Firman ALLAH:"Sungguh,telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu(iaitu) bagi org2 yang berharap (rahmat) ALLAH,dan kedatangan hari kiamat dan yang banyak mengingat ALLAH" (al-ahzab:21)

Kalau nak cerita akhlak Rasulullah..sungguh banyak.Antum antunna mesti dah thu..tapi kesemua 5 point itulah..antara sbb kenapa kita perlu bangga mnjadi seorg muslim.Kalau nk dihurai panjang2 kn lagi..ada lebih 10000000 sbb knp kita perlu bangga mnjadi org islam..kn3?

Wallahua'lam.sekarang ana yakin dan ana sangat bangga menjadi seorg MUSLIMAH...hamlatul syariatullah..!!antum antunna????

2 comments :

:: siMpLe-sHida :: said...

salam ziarah tahun baru.
aiwah..ada kupasan intipati kalam min IM ASyraf.

bguss dkongsikan..kak pun xdpt dgr 100%. ada liqa' dgn fasi d luar.
kalau nk list byk lg... point boleh kongsi..

asbabnye? ISLAM mmg syumul ;) juge terbukti innadden.... sure dik boleh smbung ;)

ala kullihal.. alhamdulillah, alwiz say that kalam, kerna kite masih lg dlm nikmat ISLam, IMAN.

slmt berjuang dik..
wsslm

:::KHALIFATULLAH::: said...

salam ziarah juga untuk kak ashidah
..iya innaddeena 'indallahil islam (ali-imran:19)..=)

alhamdulillah3x..syukrn krn ingtkn =)
~salam juang juga buat akak~