Pages

Thursday, April 26, 2012

amal mane yg berkualiti...


Pada suatu hari sahabat-sahabat Rasulullah meminta supaya baginda menceritakan kisah-kisah orang dahulu kala yang menarik.

Baginda pun menceritakan tentang kisah tiga orang yang pergi ke suatu tempat. Pada malam hari mereka bertiga berteduh di dalam sebuah gua. Sedang merka tidur, tiba-tiba seketul batu besar dari gunung telah jatuh menutupi pintu masuk ke gua tersebut.

Ketiga-tiga orang itupun berbincanglah antara satu sama lain bahawa mereka tidak akan dapat keluar dari gua itu melainkan mereka mengisahkan perkara yang mereka tidak ingini untuk dipertimbangkan Allah.

Orang pertama menceritakan bahawa dia mempunyai ibu bapa dan tidak mempunyai harta lain melainkan seekor kambing yang mana susu kambing itulah yang selalu diperahnya untuk diberikan kepada kedua ibu bapanya.

Setiap hari dia mengumpulkan kayu api dan menjualnya dan membelanjakan hasil pendapatannya itu untuk membeli makanan untuk kedua orang tuanya. Pada suatu malam dia pulang ke rumah sedikit lewat. Belum sempat dia memerah susu kambingnya untuk dimasukkan ke dalam makanan, ibu bapanya sudah tidur. Lalu dipegangnya makanan kedua orang tuanya itu dan berdiri berhampiran dengan mereka. Dia berdiri hingga ke pagi tanpa mengusik makanan tersebut. Apabila kedua orang tuanya sedar dari tidur, mereka pun memakan makanan tersebut.

Setelah habis cerita itu, maka batu yang menutupi pintu gua terbuka sedikit.

Kemudian giliran orang kedua pula menceritakan kisahnya. Orang kedua itu menceritakan bahawa di suatu masa dia telah jatuh cinta dengan seorang gadis buta yang cantik,tetapi gadis itu tidak membalas cintanya. Oleh sebab itu dia telah memberikan wang kepada gadis tersebut sebanyak seratus dua puluh dinar dengan janji bahawa gadis itu sanggup bersamanya selama satu malam.

Gadis tersebut telah bersetuju. Apabila gadis itu datang menemuinya, tiba-tiba timbul perasaan takut kepada Allah.  Lalu dia pun menyuruh gadis itu balik dan ambillah wang yang telah diberikan itu.

Setelah cerita itu habis, batu besar di pintu gua itu pun bergerak dan membuka sedikit ruang yang menutupi pintu gua. Namun begitu, ianya masih juga tidak boleh dilolosi oleh mereka bertiga.

Akhir sekali tibalah giliran orang ketiga untuk bercerita. Menurut ceritanya, bahawa dia mempunyai beberapa orang pekerja. Setelah pekerja-pekerjanya habis menjalankan tugas masing-masing, maka mereka pun diberi gaji. Tetapi seorang daripada pekerja tersebut telah hilang sebelum mengambil gajinya.

Lalu dia pun membeli seekor kambing dari gaji pekerja yang hilang itu. Pada tahun hadapannya, kambing tersebut bertambah menjadi dua dan beberapa bulan selepasnya bertambah menjadi empat serta akhirnya jumlah kambing-kambing tersebut telah bertambah dengan banyaknya.

Beberapa tahu kemudian, pekerja yang hilang itu muncul dan meminta gajinya. Lalu dia pun menyuruh pekerja itu mengambil kesemua kambing-kambing tersebut. Pekerja itu berasa hairan dan dia menyangka bahawa dia hendak dipermain-mainkan. Lalu dia pun menceritakan hal sebenarnya kepada pekerja itu sambil mengatakan bahawa kambing-kambing tersebut adalah hak miliknya.

Setelah mereka bertiga menceritakan keadaan masing-masing, lalu mereka pun menyeru kepada Allah ;

" Ya Allah, jika kami bercerita dengan benar, bebaskanlah kami."

Tidak lama selepas itu, maka batu besar yang menutupi pintu gua itu pun bergerak dan beredar dari pintu gua.  Ketiga-tiga orang itu pun keluar.

Subhanallah.

Cerita ini benar-benar menggetar jiwa saya. Sebab apa?

Sebab saya terbayang jika saya adalah salah seorang dari mereka yang terperangkap dalam gua itu, amalan apa yang akan saya ceritakan..?

Allahuakhbar.

Terasa kerdil diri ini...
wallahua'lam..

sama2 kite tingkatkan amal kite..
walau sekecil-kecil amal..kerana nnti di akhirat kelak..sekecil-kecil amal inilah yg akn kite cari untuk bantu kite di padang mahsyar nnti..

jadi..jgn berkira dlm bramal..jgn jemu dlm mmbuat kebaikan.,.kerana Allah tidak pernah jemu dalam memberi pahala kepada kita...
tidak kira walau sekecil-kecil amal..buang sampah..senyum..sedekah..beri salam..menyapu atau bertugas..walaupun bukan dalam waktu tugasan kite.dan lain2..
yg penting IKHLAS kan hati..!!!! hidup ini hanyalah untuk mencari REDHANYA..INSYAALLAH!!!

akhir kalam..moga2 Allah mudahkan semua urusan sahabat2 dunia akhirat..
xkira tika hadapi imtihan didunia ini atau imtihan di akhirat kelah..InsyaAllah..amin ya Allah..:)
assalamualaikum..w.b.t...
Read more...

Saturday, April 21, 2012

Saat Lafaz Sakinah

Heningnya...
Sunyi suasana...
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

(luahan ayah)
Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

(luahan menantu)
Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu


Tanggal 28 april 2012..
Dua hati bakal disatukan
Dan aku lah orang yang paling sedih krn tidak dpt menyaksikan
dan aku jua paling gembira krn akan menerima ahli keluarga yg baru...
Ah,andainya boleh ku pulang sebentar....
Read more...

Saturday, April 7, 2012

Ingat ALLAH, Cinta ALLAH ^^

video

Read more...

Muslimah Berketrampilan :)


Bismillah walhamdulillah



الجيل رهن يديك *** وديعة بيديك
يا قدوة لصغارنا *** السعد في كفيك
:::::
يا سيرة الخنساء يا *** بنت الكرام الأوفياء
وبخولة وسمية *** لك سيرة فيها الإباء
:::::
الجيل رهن يديك *** وديعة بيديك
يا قدوة لصغارنا *** السعد في كفيك
:::::
يا قدوة الأجيال يا *** يا جنة الأمال
أختاة دربك دربنا *** في روعة وجمال
::::::::::::::
بالعلم والسنة *** نحذوا خطا الجنة
وكتاب بارينا *** هو أعظم المنة
:::::
لا أكتم القلب *** سراً بما خبا
هي نبعنا الصافي *** هي خير من ربى
:::::
الجيل رهن يديك *** وديعة بيديك
يا قدوة لصغارنا *** السعد في كفيك


Bait2 syi'ir ini ana pelajari di dalam kelas bersama dukturah Nora Ibrahim al-misriyyah...seronok juga dapat hafal bait2 syi'ir walaupun ana bukanlah dalam bidang lughoh..Syi'ir ini dinyanyikan sekumpulan kanak-kanak,sangat comel..mesti nak tau kan apa maksudnya..secara talkhis (ringkasan) syi'ir ini untuk seseorang yang menjadi kecintaaan kita..org yang sangat2 kita sayang dan cinta dalam hidup iaitulah IBU...





MUSLIMAH BERKETERAMPILAN....



QUDWAH HASANAH ..



MAR'AH SOLEHAH..



PERMATA HATI..



PENYEJUK MATA..



PENAJAM AKAL FIKIRAN..



PEMBENTENG KELUARGA DARI NERAKA




Wanita sangat2 berperanan penting dalam memastikan kelangsungan dakwah..percaya atau tidak..realitinya,seorang wanita itu diberi kemuliaan oleh ALLAH,maka seharusnya muslimah sedar akan penghargaan ini.Ok buktinya di dalam Al-Qur'an dikhususkan satu surah yang bernama surah an-nisa' (surah perempuan)..kita memang tidak akan jumpa surah namanya ar-rijal soh??


Namun muslimah berketerampilan yang diidamkan ummah kini tidak mudah dibentuk melainkan pembentukannya melalui acuan al-qur'an dan assunnah.Tidak dapat tidak untuk seorang muslimah mempersiapkan ilmu dalam dirinya,ilmu Al-qur'an dan ilmu hadith itu sudah semestinya..bagaimana?


-banyak membaca dan mengkaji makna al-qur'an


-membaiki bacaan al-qur'an bersama masyaikh @ syaikhoh


-mendalami ilmu hadith bersama masyaikh..memahami ulum hadith dan istilahnya.


Hubungan kita dengan pencipta juga harus dijaga sebaiknya,ibarat menjaga sebutir permata yang sngt bernilai.Tiada galang gantinya..


-Solat diawal waktu


-Melakukan segala suruhannya dan meninggalkan larangannya


-Menjauhi yang haram dan syubhat sekalipun


(apatah lagi di mesir sukar sangat mencari tanda halal..apa2pun kita berusaha semaksima mungkin)


-Mencintai ALLAH dan rasulNYA,melebihi segala-galanya






Dalam masa yang sama,muslimah harus memperhalusi akhlak dan budi pekerti.Macam mana nak praktik..?mudah sahaja,bila belajar di luar negara atau pun di univ tempatan kita tinggal bersama komuniti masyarakat yang terdiri dari kawan-kita.Jadi disitulah medan kita menjadi qudwah dgn menunjukkan akhlak yang baik.Bersama teman-teman dalam menuntut ilmu..memperbaiki kelemahan sahabat,dan dalam masa yang sama meberi manfaat,menegur dgn berhikmah..juga sedia menerima teguran.Memberikan apa yang shbt kita suka (masak best2,buat kek,puding,bagi hadiah n surprise,kalam tasyji' dll).Bersabar dalam ujian persahabatan.Kita sahut cabaran ALLAH dalam surah az-zukhruf ayat 67.Kita bersahabat hingga ke syurga






Muslimah perlu proaktif dalam mendepani cabaran dunia abad ke 21 ini,Pemikiran tidak boleh tertutup bukan bermakna jumud,dan tidak boleh pula terlampau hanyut.Jadikan minda seorang muslimah ini minda kelas pertama.Ok ^^ tak mudah?hmm mudah je..


-Banyakkan membaca..(buku haraki,buku ilmiah hatta politik sekalipun)


Membaca kunci kepada pemikiran minda kelas pertama.Manfaatkan usrah (bulatan hepi2) untuk memanfaatkan pula apa yang kita sudah baca


-Sibukkan diri dgn kemahiran luar dari bilik kuliah (Buat video,adobe,jahit,menulis,menterjemah kitab,beriadhah dan mendalami ilmu hal yang dibenarkan syara') ^^


kalaulah boleh urusan wiring pun muslimah patut tahu.Apkan daya nnt ikhwah xde kerja pula..Muslimah berketerampilan menjadi tunggak sesebuah agama.Kita hayati dan dalami sirah ummahatul mukiminin..jiwa menjadi semangat.Begitu juga dgn sahabiah zaman Rasulullah S.A.W (khaulah al-azwar,zinnirah,rabiatul adawiyah..dll) itulah yg menjadi pedoman kita juga.Siapa kata di zaman serba moden ini,kita x boleh mencontohi mereka..??tepuk dada tanyalah iman kita


Justeru akhirnya,sebenarnya tajuk ini merupakan salah satu pembawakan BKASM(Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir ) pada tahun ini.Suka ana untuk mengajak sahabiah-sahabiah sekalian merealisasikan pembawakan ini dalam diri seterusnya menterjemahkan kedalam kehidupan kita..MUSLIMAH BERKETRAMPILAN..PASAK KEILMUAN TEGUH PEMIKIRAN (tema BKASM 2012)

Read more...