Pages

Saturday, December 8, 2012

~eXam Fever~stay Strong azhariyyah!!


"Cuakla...exam dah dekat" 

"Rileksla..kan ada tiga minggu lagi"

"Tiga minggu mana cukup!!"

"Sapa suruh x prepare awal.." 
(ups terkena pada diri sndiri)



Bismillahirrahmanirrahim
Segala pujian dipanjatkan hanya buat ALLAH,Sang Penguasa Alam,DIAlah pemilik hati-hati kita semua.Selawat dan salam buat Rasulullah cinta hati kita semua serta para sahabat baginda.Seterusnya,salam jihad kepada para pejuang agama ALLAH sekalian..

Exam adalah satu FENOMENA.

Percaya atau tak,terpulang kepada pembaca sekalian untuk menilainya.

Kami di al-Azhar akan menghadapi imtihan fasa pertama pada 29 disember 2012.Tak sampai sebulan dari sekarang.Rata-rata teman ana yang ditanya di Malaysia juga akan menghadapi final exam sekitar bulan jan.


Bilamana datangnya musim imtihan,maka semua pelajar akan bercinta dengan buku.Kan? Jangan tipulah,berkepit 24 jam dengan buku,tidur dengan buku,makan pun baca buku.Wah hebat sungguh penangan exam.

Sedikit tips yang boleh dikongsi dengan para pembaca sekalian.Apakah perkara yang boleh dilakukan sebelum kita mulakan study secara express..

1.Jangan lupa berwudhu'
2.Solat sunat 2 rakaat
3.Baca doa (doakan rakan2,dan lecturer kita)
4.Istighfar paling kurang 3x
5.Menutup aurat ketika belajar 
6.Study bersama teman2 walaupun nak belajar sendirian
7.Sediakan air/gula2/coklat untuk menambah tenaga
8.Elakkan menguap kerana akan menyebabkan kita terdorong untuk tidur.
9.Selepas habis study baca doa
10.Solat sunat taubat/hajat (memohon agar ilmu yg kita perolehi ALLAH redha)

*Kalau x dapat buat semua,sikit pun jadilah..lebih2 lagi kalau para muslimah yang sedang uzur.

Memang Sesekali stress @ mengantuk akan mengganggu kita..jadi apa yang boleh dilakukan.Terpulang pada kalian,tapi kalau ana rasa sgt tertekan ana akan stop dulu.

First..bacalah KalamNYA.Tadabbur sikit maknanya,hati serta merta jadi tenang,fikiran yang berserabut boleh jadi aman..



Second...ana akan buat sedikit exercise tapi xdelah bersenam bagai,cuma buat sedikit pergerakan yang boleh menyedarkan minda ni.Contoh:Sapu karpet,lipat baju,basuh pinggan dalam sekitar 5-7 minit.


Third..dengarlah qasidah/ayat qur'an/zikir terapi atau pun music instrumental yang boleh merelaxkan fikiran.


Fourth..bacalah sedikit bacaan yang memberi regangan pada minda,contoh komik..ataupun kalau ana suka novel membangun jiwa.Baca satu atau dua komik dan kalau novel cukuplah baca satu mukasurat.



Last...ni cara terakhir,kalau betul2 stress sgt..dan dah guna semua cara di atas masih lagi x ok.Bolehlah tgok kartun 1 episod atau main games sekadar menghilangkan stress itu shj.Jangan lebih2 pulak..Cnth:Upin ipin,boboiboy dan sbgnya.Games zuma,minewspaper atau pinball.



Kemudian teruskan study anda,berniatlah semula dan isti'azah dari gangguan syaitan.Letaklah foto ibu ayah kita di atas meja@ selitkan di dalam buku supaya bertambah semangat kita menuntut ilmu (jgn letak foto pakwe/makwe sudahla).Melihat wajah ibu dan ayah merupakan satu pahala,unutnglah bagi mereka yang berada di depan mata ibu dan ayah.Kalau yang study oversea memang x dpt lagi nikmat melihat wajah ibu ayah melainkan kalau pulang ke tanahair.


  Semburlah sedikit pewangi,dan pastikan suasana tempat study kita kemas.Barulah semangat untuk study.
Selamat menghadapi imtihan kepada semua teman-teman dan pembaca blog ini.

"Faiza 'azamta fatawakkal 'ala ALLAH" (ali-Imran:159)

p/s:Cabaran menghadapi imtihan ketika musim sejuk di Mesir..semoga kuat berMUJAHADAH.!!Harini gagal juga menghabiskan target bacaan :( muhasabah......
Read more...

Friday, November 23, 2012

Semoga kutemui..



وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " الكلمة الحكمة ضالة الحكيم فحيث وجدها فهو أحق بها " .
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kalimah yang mempunyai hikmah adalah sesuatu yang hilang daripada orang yang bijaksana[1], di mana sahaja dia mendapatinya maka dialah yang lebih berhak dengannya”.[2]
Di pagi yang hening...
 seorang teman datang menghampiriku sambil termengah-mengah
"Itqan,barang ana hilang..!"jelas kerutan di dahinya.Tak keruan sekali.Dia melabuhkan kedudukan di tangga asrama.
Langkahan terhenti.Aku yang baru berhajat hendak ke kuliah menangguhkan dahulu urusan tersebut,barangkali boleh membantu.
"apa yang hilang??"aku mengambil tempat di sebelahnya.Tangan memaut bahunya.
Dia menceritakan segala yang berlaku..dari A sehingga Z.Tekun mendengar,sesekali menggeleng kepala tanda simpati.Air mata bergenang di tubir matanya.
"Ok tenang,cuba enti kol semua orang yang enti rasa mungkin jumpa barang tu."cadang ku
Alhamdulillah buat sanawi(panggilan percuma setahun).Satu persatu nombor di dail,semuanya mengecewakan,tiada yang tahu ke mana barang itu pergi...Berharga,cecah ribuan ringgit.
Buntu..
Selang 30 minit.Jam menunjukkan 8.45 pagi,lima belas minit lagi kelas akan bermula.
"Ok macam nilah,enti ingat lagi tak mana tempat tu?Ingat tak dewan yang guna semalam dan kat mana kedudukan meja enti?"tanyaku sambil memandang tepat ke arahnya.
"Ingat..."
"Jom pergi sekarang..!"aku bingkas berdiri.Huh semangat!macam nak pergi kuliah
...........................................................................
Pintu mall sudah terbuka..
Dua orang ammu (gelaran pakcik) sedang berkawal..
Pelik je memandang malizi datang pagi-pagi.Keduanya terpinga-pinga sebentar.
"Assalamualaik...ammu.Kana bil ams haflah limaziyyin huna?? (pakcik,semalam ada majlis orang2 malaysia dekat sini kan?)"tanyaku
"ooo..(ya.. {style bahsa arab pasar})"jawab ammu
"Fein qo'ah..?hiya matruk syei' taht elmaktab (dewan yang mana?dia tertinggal sesuatu kat bawah meja)" Aku menunjukkan ke arah temanku..
"'Ala tul min hena,ba'd khusy yamin..(terus dari arah sini,kemudian belok kanan)"dia memberi penerangan sambil membuat isyarat tangan.
"walakin man ma'ahu miftah musy maugud dilwakti.Mumkin bitirgi' ba'd el-'asr?? (tapi orang yang pegang kunci dewan tu tak ada sekarang.Kau datang lagi lepas asar ni boleh?)" sambungnya lagi.dan begitulah perbualan kami.
Temanku itu semakin resah..aku memberi harapan padanya.
"Tak pe,balik kuliah kita cuba lagi.Ada tu..insya ALLAH..ada! "
Sepanjang perjalanan ke kuliah....
"Mesti tak tenang harini..."ngomelnya sendiri..
Aku senyum sahaja.
"Ada...pasti kita akan jumpa balik barang tu.(aku betul2 yakin)"air kotak dikongsi hadiah sekadar untuk menceriakannya..
.........................................................................................................
Selepas asar..
Kembali ke mall tersebut..namun tiada ammu yang berkawal.

2 pasang kaki,laju menapak ke dewan tersebut.Gah dan mewah..

Di sebalik pintu yang terbuka separuh kelihatan seorang pemuda misri yang sedang membasuh pinggan mangkuk..

Kami mengetuk pintu.."Lau samaht..lau samaht "

Dia menoleh..

"Assalamualaik.Bil ams maugud haflah hena? (semalam ada majlis dekat sini kan?)"


"Aiwah.."

"Sodiqati,hia matruk syei' taht el-maktab.Minal mumkin ihna binibhith ?" (kawan aku,dia tertinggal sesuatu dekat bawah meja,boleh kami cari?)

"Oh...bita'iki enti ?'aroftu2,hua ma'al mudir. Tirgi'i hena ba'd maghrib..hua gayya  (milik kau?aku tahu2..barang tu ada pada mudir,kau datang selepas maghrib,nanti dia {mudir} datang)"Bersinar wajah temanku..hamdalah laju mengukir bibir.Pulang dengan senyuman,aku juga puas melihat kegembiraannya.

 Ok..sekali lagi kami kena pulang,dapatkan muyrif.

Malam,kami sendiri yang berjumpa mudir tersebut ditemani musyrif..

Saat dia manghulurkan barang berharga itu,riak gembira jelas terpancar di wajah temanku..Kami pun pulang dengan seribu satu hikmah..barang yang hilang bila ditemui.Walau berulang kali berusaha mendapatkannya...tidak pernah letih dan penat..kerana ia terlalu berharga!

-ITQAN ZAWWINI-
........................................................................................


DP FB BKASM BERSATU BERBAKTI

AL-AQSA...
AL-QUDS
PALESTINE
ISLAM
AQIDAH

Semakin hilang...
Dipijak dihinjak
Maka apakah usaha kita mendapatkannya
Menggemilangkannya???

Ini adalah lebih berharga dari segalanya
Saat jeritan itu bergema
Saat darah itu mengalir
Saat bumi digegarkan dengan rocket2 musuh
Apakah usaha kita??

Palestin..Al-aqsa
Pernah terlakar dalam sejarah
Sebagai kiblat pertama umat Islam
Tapi izzahnya hilang
Hilang...dan hilang

Semoga yang hilang itu
Kita temui kembali.

-ITQAN ZAWWINI-
CAIRO
09 MUHARRAM 1434H
2315PM

p/s:video palestin semalam benar2 mengetuk dan mengisi ruang fikiranku...tak akan ku lupa sampai mati..wallahi
Read more...

Monday, November 12, 2012

DIA Maha Baik

Bismillahi wal hamdulillah..
Segala pujian hanya buat ALLAH s.w.t sang penguasa alam,selawat serta salam buat Nabi Muhammad sayyiduna Rasulullah,keluarga baginda dan para sahabatnya yang mulia dan salam juang kepada para pejuang agama ALLAH sekalian.

Sekali lagi dapat mencoret sedikit untuk kesekian kali ini..
Sibuk sibuk juga,tetapi sudah menjadi kemestian..menulis tetap menulis.


Baru-baru ini ana dikhabarkan dengan satu berita yang mengejutkan iaitu  ibu saudara (kakak kepada emak) telah kembali ke rahmatullah.

Beliau bernama Zaitun binti Shafie.Alfatihah buat beliau.

Setahun lebih berlalu,aku di Mesir,bumi kinanah.Tekad dan azam masih kuat dipegang.Walau apa pun yang berlaku,aku mesti tabah.Ayah pernah berpesan..

"Adik,apapun yang berlaku di Malaysia,jangan sesekali rasa lemah.Jangan cepat melatah nak balik.Teruskan perjuangan menuntut ilmu."

"Yang pergi,tetap pergi,kita tak ada kuasa menahan kehendak ALLAH"

Ketika itu jam 4 pagi,perjalanan menghantarku ke airport buat pertama kali untuk menyambung pelajaran di Mesir.Sebaknya aku dibelakang,menyeka airmata tanpa disedari mak dan ayah.


Arwah makteh sangat banyak membantu urusan ketika emak beriya hendak buat sedikit majlis doa selamat sempena aku ke Mesir,beliau sangat rapat dengan keluargaku.Memandangkan rumah kami tidak jauh,hanya 10 minit perjalanan.

2011,ketika majlis pertunangan kak long secara kecil-kecilan pun makteh la yang banyak bantu masak-masak.Teringat semua kenangan bersamanya.Kami rapat.Tok (gelaran org kedah untuk nenek ) sekarang menetap di rumahku.,kami yang jaga.Jadi setiap kali hari raya semua akan berkumpul di selayang.

"Makteh suka ada keluarga kita dapat sambung azhar" katanya"Belajar rajin-rajin,balik nanti berdakwah dekat masyarakat"..
Pelukan eratnya sehari sebelum aku ke Mesir,masih hangat terasa..

"Makteh x dapat ikut hantar liana..."ada sendu di hujung suaranya...

....................................................................................................

Ketika aku berada di kuliah..sedang beratur di tengah kepanasan dalam kesesakan untuk membeli kitab.Henset ku berbunyi

Calling:Kak syuhada

Nombor Malaysia..pastilah ada urusan penting,masakan nak telefon jauh2..mahal.

Sejurus selepas aku angkat
"Assalamualaikum..liana."

"Waalaikumussalam,sada.kenapa telefon?kan jauh..mahal la."

"Sebab ada benda penting nak bagitau.Makteh dah meninggal" berderau darah saat itu,hanya ALLAH yang tahu,Terduduk di celah keramaian,mujur ada teman2.

"Sedekahkan alfatihah,minta kawan2 bacakan yasin."suaranya juga berubah,

"Akak pun kat uia,minta excuse dari lecturer..tabah ye."

...............................................................................................................................

 Seminggu sudah berlalu..pemergiannya.Moga ALLAH kasih akannya,akan aku suburkan pembaringannya dengan doa.

YA ALLAH,ujian ini tidak lah terlalu berat hendak dibandingkan dengan orang lain,apatah lagi ujian yang kau timpakan pada kekasihmu Rasulullah s.a.w,kehilangan ibu ayah,datuk,isteri,anak dan bapa saudara yang dicintai dan dalam masa yang sama beberapa orang keluarga menentang perjuangannya.

Skype dengan mak dan ayah,melihat wajah2 yang dikasihi meredakan rasa hati..<3 nbsp="nbsp" p="p">
Kekuatan disini tidak lain tidak bukan kerana doa mereka.Berjuang tak pernah senang,ombak derita tiada henti,tenang resah silih berganti...SUNNAH ORANG BERJUANG.

Salam Hijrah..Hijrah menuju ALLAH.
Read more...

Monday, October 22, 2012

Pengorbanan

Siti Hajar..
Tabahnya kau seorang isteri
Merelakan diri ditinggalkan pergi
Tanpa imammu,di sahara yang sepi
Bersama si kecil sang bayi
Tanpa tujuan kau meniti.

Siti Hajar..
Perginya suamimu kerana ALLAH
Imanmu tinggi menunjung perintah.
Keyakinan mu sedikit tidak goyah
Mengendong anak yang masih merah
Kerana kau yakin DIA lah sang PEMURAH.

Pengorbananmu terlalu tinggi..
Jika nak dibandingkan dengan generasi ini..

-ITQAN ZAWWINI-
Cairo,Egypt



Dah lama x jenguk blog sendiri,sedih pula melihatkan entry yang dah lama x berupdate,'ala kulli hal,cuba juga mencuri masa menulis di ruang ini.

Saidina Ali karramallahu wajhah mengatakan :

عقل الكاتب في قلمه

Maksudnya:Akal seorang penulis adalah terletak pada penanya

Kebetulan kehadiran figure-figure hebat di dewan solah kamil tadi benar-benar menyuntik semangat ini.Ha,siapa sangka seorang blogger yang aku ikuti selama ini adalah bp pmram..tabik lah.(muhasabah baru kenal)..

Tidak lama lagi seluruh muslimin muslimat bakal menyambut Eidul Adha.Di mesir,sudah terasa kehangatannya..dengan ibadah-ibadah sunat yang dilakukan pada 10 hari terawal zulhijjah,Lembu,kambing dan bebiri yang bertebaran di tepi jalan,suq hussin yang dipenuhi rakyat mesir (beli barang raya) dan sebagainya.



Satu perkara yang ana suka ingin ingatkan berkaitan Aidiladha ini tentulah tentang PENGORBANAN.

Bagaimana kisah Nabi ALLAH Ibrahim a.s mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s. tidak lama selepas kepulangannya yang lama setelah meninggalkan anak dan isteri .Permintaan ini sangat berat.

Sahabat-sahabat,jika difikir sengan logik akal,adakah seorang ayah sanggup menyembelih anaknya?Tidak..sudah tentu itu jawapannya.
Tetapi apabila Iman Nabi Ibrahim a.s yang berbicara,dan bilamana turunnya perintah ALLAH,maka tidak ada lagi keraguan dalam hatinya.Itulah sebenar hakikat PENGORBANAN .

Hari ini kita berkorban juga,tetapi di dua medan yang cukup berbeza.
Berkorban masa,tenaga,wang dan fikiran demi mempertahankan ISLAM tetapi sebagai style dan gaya seorang mahasiswa/wi .Pengorbanan kita hari ini terlalu mudah,dan belum lagi mencapai kesinambungan pengorbanan yang lalu.Ia memerlukan mujahadah yang terlalu tinggi.

Berkorban cukup sinonim dengan firman ALLAH S.w.t di dalam surah al-kauthar..maksud FirmanNYA

"Sungguh,Kami telah memberimu (Muhammad) nikmat yang banyak,Maka laksanakanlah solat kerana Tuhanmu,dan berkorbanlah (sebagai ibadah dan mendekatkan diri kepada ALLAH),Sungguh orang-orang yang membencimu dialah yang terputus (dari Rahmat ALLAH)" (108:1-3)  

Hayatilah maksud firmanNYA ini baik-baik.Berkorban itu pahalanya disisi ALLAH.Berkorbanlah dan yakinlah bahawa ALLAH menilai pengorbanan hamba-hambaNYA.


SALAM AIDILADHA..

P/S:Pemergian seorang abang ipar ke lubnan,hari ini juga satu pengorbanan.Setahun di sana ,meninggalkan isterinya (kak long) yang sedang sarat mengandung.Tiba-tiba macam sama kisah nabi ibrahim meninggalkan siti hajar.Selamat berjuang ye abg long .nanti dah balik baby dah besar,boleh jalan sambut abinya  :)
Read more...

Monday, October 15, 2012

Pesanan buatmu..ukhtiku




Sudah sunnah orang berjuang
Mengembara dan berkelana
Miskin dan papa jadi tradisi
Berenggang dengan anak dan isteri 

Biasanya para pejuang
Rumah mereka merata-rata
Rezkinya tidak menentu
Tidur baringnya tak berwaktu

Orang lain membuat harta
Tapi dia membuangnya

Orang lain kawan terbatas
Tapi pejuang kawan melata

Orang lain musuhnya kurang
Pejuang musuh tidak terbilang

Tidak kurang yang sayang padanya
Orang lain mati dilupa
Para pejuang tetap dikenang
Sejarahnya ditulis orang
Makamnya sentiasa diziarahi
Walaupun perjuangan tak berjaya


KLIK SINI kalau nak tgok klipvideonya.

Beberapa minggu lalu terbaca entry kakak sulungku yang mengatakan kerinduannya padaku. KLIK SINI,hati mana yang tak sedih,hiba dan sayu bila terkenangkan mesra gurau bersamanya.Tarbiyah yang bermula di rumah,kak long lah yang memulakannya.Kami adik2 adalah mad'unya.Rindu nak solat jemaah sama2,kejut qiam,dan ma'thurat bersama,usrah adik beradik membuka kitab tanbihul ghafilin,keluar jalan2,main bowling huu :')

Beliau membina baitmuslim sewaktu keberadaanku di bumi mesir ni..Tanggal 28 April,x dapat melihat saat bahagia itu berlalu.Kini hampir 6 bulan usia perkahwinan abg long dan kak long...abg long ditugaskan ke lubnan,menjalani tugas penting misi keamanan selama setahun.

Seminggu lagi,22 oktober perpisahan itu akan berlaku..Moga kak long tabah,setabah hati maryam ibunya Isa alaihissalam.Sang mujahid kecil yang berusia 5 bulan di dalam kandungan juga pasti berbangga ayahnya pergi berjuang.Kelahirannya nanti adalah kebanggaan Islam walaupun abinya tiada disisi.Umminya hebat..umminya akan jadi qudwah.Liana tak sabar nk jadi maksu.:D hee

KAK LONG..Pasti ada ganjaran bagi isteri sesolehah kak long,sabar dan redha malah turut yakin ALLAH kan menjaga abg amri.Kita tahu gerakan sebuah amal islami,Isteri lah yang akan menjadi sayap kiri perjuangan suaminya.:D semoga abg long selamat sampai,selamat bertugas,selamat menjadi da'i,dan selamat kembali..amin 

Hayatilah lirik lagu tu ye,lagu tema yana gi tamrin baru2 ni. Tetibe teringat tamrin kat malaysia,jauh lebih dahsyat dan hebat,besen yang terkena kpl tu masih ingt smpi skrg,rendam dalam air sg kul 3 pagi tu masih segar di ingtn,bumping di tanah berlumpur,heeee sekali lagi redha menerima tarbiah di sini,sangat suka pada tarbiyah..tapi lebih perit lagi penderitaan Nabi dan para sahabat.Kak long doakanlah yana. :') yang merindui keluarga dari kejauhan...ITQAN.
Read more...

Wednesday, October 3, 2012

HIJRAH SANG PEMUDA

::Iman ::Taqwa
::Tegas ::Tangkas
::Bijak ::Matang
::Pemurah ::Pemaaf
::Kasih ::Mesra

Sebuah proses membina diri
 Hanya DIA yang tahu

Hasilnya...memang cantik,hebat
Prosesnya perit dan penat
Berubah ingat mudah..
Aku tahu ia susah payah
Meruntuhkan ego
Itulah kemuncaknya.

Mengetuk kelalaian saat ia merajai fikiran
Mencantas nafsu saat ia menguasai diri
Memandu jiwa saat ia menyimpang ke kiri
Haluan yang tidak jelas 
Matlamat yang tiada sandaran
Kini ia di JALAN menuju ALLAH

falhamdulillah
-itqan zawwini-
cairo egypt



3 OKTOBER 2012

Seminggu merasa kehadiran keluarga baru di dalam asrama Selangor,seronok dan teruja.Semangat mereka pembakar semangat kami..senyum dan tawa mereka menceriakan kami.Hee ditambah dengan bekalan-bekalan rempah ratus dari Malaysia cukup mengenangkan memori setahun lalu.

Kesan sekolah menengah yang masih terkesan dalam pemikiran dan tindakan.Saat terus berlalu dan meninggalkan kesan2 itu lantas membina sebuah pemikiran yang lebih matang.Malaysia yang tenang dan senang ditinggalkan HIJRAH ke bumi mesir yang penuh dengan ujian.

Seorang tokoh pemuda yang cukup ku kagumi.. berHIJRAH dari kekufuran kepada keimanan
Siapa lagi kalau bukan MUS'AB BIN UMAIR..
Alangkah indahnya alam ini jika lahir lagi pemuda2 sepertinya

Rasulullah bermuram durja pada hari itu..
Satu hari yang cukup menyayat hati dalam lipatan sejarah umat ISLAM
PERANG UHUD,melakarkan memori hitam
Bukanlah diiktibarkan sebagai kekalahan
cuma sekadar TEGURAN dari ALLAH

Sekujur tubuh yang dahulunya diliputi kemewahan
Terbaring kaku dan berdebu wajahnya
Syahid berjaya dicapai
Maka beruntunglah
Rasululah menundukkan sedikit tubuhnya
Menyapu dengan tanggannya yang mulia
Membuang debu-debu.
Kain yang menutupi tubuh itu disingkap hingga ke kepala
Terlihat kakinya
Ditarik pula menutupi kakinya
Tersingkap pula bahagian kepalanya
Rasulullah menangis...
MUS'AB BIN UMAIR berHIJRAH dari dunia kemewahannya
sehingga terserlah kezuhudannya di saat2 akhir hidupnya
ISLAM dipilih..HIJRAH walau merintih

Pemuda itu memang aku kagumi..

BERHIJRAH Lah...

SHARING kalam pimpinan,merangkap ketua yang ana segani.

Hebatnya tarbiah itu bagi orang yang minat mendalaminya,
Manisnya tarbiah itu bagi orang yang bersedia mengubahkan diri,
Lagi menarik,bagi mereka yang bersama menyatakan ukhuwah dalam mempraktikkan nya bersama.

Tanpa tarbiah manusia akan alpa,
tanpa tarbiah ego mudah bermaharajalela,
tanpra tarbiah juga mudah menangguhkan taklifan.

Jauhkan sifat sedemikian,
terus berjuang di mana jua posisi kamu
berada,
Moga dengan usaha yang jitu,istiqamah dan mengharap blasn dariNYA.
Kita mampu merancang,Allah jualah tempat kita berserah.

Orang yang faham mampu menurunkan egonya,
orang yang ikhlas mampu menolak nafsunya,
dan orang yang beramal (berkorban) mampu mengubah segalanya.

"Belajar daripada tauladan"
"Bersatu Berbakti"
 
-ustaz salihin. S/U AGUNG,BKASM 12/13 -
 
"Sulami jalan perjuangan ini dengan benang ukhuwah,
nescaya kau akan merasai betapa tak berseorangan dalam meniti ranjau durinya,
dan kau akan mendapati disebalik racun duri itu ada terselit kemanisan.."

Mujahadah perlukan pengorbanan..
Pengorbanan perlukan kekuatan..
Kekuatan perlukan semangat, ketabahan dan kefahaman..
Moga terus thabat dalam perjuangan..

-ustazah Hafizah. T.S/U AGUNG 2,BKASM 12/13 -
 
 


Read more...

Thursday, September 20, 2012

:) Edisi Khas

Buat ahli bait yang sentiasa memahami diri ini..502 ^^

-Nor Ellyna Aqilah bt Mohamad Alias

 Seorang yang aktif,gelanggang bola jaring pencaknya berseni,bergerak kesana kemari,x lupa mencurah bakti pada sebuah gerakan islam,membina fikrah insani,telatahnya yang mencuit hati,kdg2 sdihnya dipendam sendiri,namun tawanya sering meriangkan diri ini.Aku bangga menjadi temanmu.Sungguh,aku berterima kasih atas nikmat ini ^^

-Nurul Syafiqah bt Shafie

Perkenalan di ILDAS,ALLAH panjangkan kesini.Pendiam,pemalu tetapi berisi.Ringan tulang dan banyak membantu di dalam menyusun kami di dalam mengikuti kelas Al-Qur'an.Sungguh,aku berterima kasih atas nikmat ini ^^

-Siti Nursaffiyah bt Adznan Shahidi

Bongsu perempuan di dalam keluarga,Kamera dan wire sudah sebati dalam jiwa.Sentuhan kek di dapur tidak dilupa.Penasihat dikala duka..Sungguh,aku berterima kasih atas nikmat ini ^^

-Siti Fadilah bt Suliman

Pendiam,tetapi hebat di medan kalam.Rajin mengulangkaji dan sentiasa dekat padaNYA di malam hari.Sungguh,aku berterima kasih atas nikmat ini ^^
-Nurul Dayana Mat Sahid

Seniorku,diawal pertemuan,dan sehingga kini sering menjadi penunjuk ajar.Qudwah yang ditunjuk kadangkala itulah yang lbih bemkna.. Sungguh,aku berterima kasih atas nikmat ini ^^


UKHUWAH yang terbina bersama..
takkan pernah untuk di lupa..
tak terlintas untuk dibiarkan begitu saja..
 
malah,

tak sanggup untuk membiarkan ianya menyepi walaupun hanya seketika..
di dalamnya ada gelak ketawa..
penuh dengan gurauan senda..
terselit juga sedih duka..

aku juga bisa jatuh
aku juga bisa kuat
dengan sendiri
kalian senantiasa di hati :)

sentiasalah sematkan ukhuwah itu dihati..
ukhuwah kita hari ini dalam redha ILLAHI

doa tak putus-putus sesama diri..
peringatan demi peringatan sentiasa diberi..
kerana kita berukhuwah bukan kerana duniawi..

tapi kerana ukhrawi..


Read more...

Saturday, September 15, 2012

Projek Raksasa

JAHIL  ------------ >  FAHAM
BATIL  ------------ > BENAR
MANUSIA HINA -----------> MUKMIN RABBANI



Inilah projek yang paling besar sekali..cuba teka apakah ia??

Menukarkan si jahil kepada 'arif fahim(org yg mengetahui lg memahami) , menundukkan perkara batil kepada perkara yang benar, mentransformasikan manusia yang hina kepada mukmin yang rabbani..

Jawapan:Perajurit dakwah.

....................................................................................

Bismillahi walhamdulillah..
Membelah kesibukan diri dengan minat yang tiada penghujung ini.MENULIS!sekian lama blog ini sunyi dari kalam diri,harini ana memecahkan minda untuk menghasilkan nukilan ini.Dakwah!

'sikit-sikit dakwah..sikit-sikit dakwah wat benda lain boleh x?!!' satu lantunan suara bergema.

Dengan senyuman semanis gula, kesabaran setinggi gunung si da'i menjawab di dalam hatinya

'X boleh!!!aku kata x boleh..x boleh la..'! ..senyuman masih dikekalkan

Suara itu datang lagi

'Kau tengok..apa akibat dakwah pada kau.Orang benci kau,orang musuhi kau,orang pulaukan kau..kau x serik ke?' Suara itu makin kuat menerjah gegendang telinganya,bukan setakat suara,bayangan wajah menjelekkan mula menjelma..





'ha ha ha ha!!' dia yakin dan tanpa putus asa menghasut si da'i untuk rebah tersungkur di persada mehnah

'Aku yakin ALLAH bantu aku!' suara si da'i mula meninggi

'Ha ha ha..kalau ALLAH bantu kau,DIA x akan buat kau susah..!' Suara dan wajah bergabung menyelinap ke dalam hati si da'i..

Si da'i mula ragu-ragu..MISSION COMPLETE! si da'i mulai jauh dan jauh di persada dakwah..hanya kerana satu bisikan.

Kini ada dua jalan..2 jalan...duaaa jalan sahaja!

-Membenarkan kata-kata syaitan
-Tegas dengan pendirian!

PILIHLAH JALANMU HAI PERAJURIT DAKWAH!

..............................................................................................................................................

Rentetan dari Kolokium Ilmuan (Q Pmram) siri ke 4 yang dijalankan oleh Lajnah Dakwah & Pembangunan Insan,PMRAM baru-baru ini,banyak ilmu baru yang ana perolehi.

Dakwah adalah satu projek besar!Ana tak melihat ianya sekecil semut di atas tapak tangan.Firman ALLAH S.W.T

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (‘Ali Imran: 104)

Namun ramai hari ini meninggalkan usaha dakwah.Malah,ada yang tersangkut di tengah jalan..hampir-hampir sahaja ana begitu,namun teman seperjuangan yang menguatkan,di pelbagai sudut.

Kadang-kadang masalahnya satu sahaja,tetapi bisikan demi bisikan membuatkan yang satu itu menjadi besar.
Bilamana si da'i menghadapi mehnah dengan dakwahnya,mad'unya dan uslubnya..sebenarnya itulah hadiah dari ALLAH,spesial punya.Anda tidak dirugikan walau sedikitpun kerana hadith Rasulullah ada mengatakan:

"Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk niscaya untuknya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya, hal itu tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun." (HR. Muslim)



FirmanNYA lagi :'“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. Itu telah menjadi janji yang benar dari Allah dalam Taurat, Injil, dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (QS At Taubah: 111)

So,that's why la ana katakan projek ini bukan satu projek biasa-biasa,truly.. berdakwah merupakan projek raksasa a.k.a mega,hinggakan ALLAH menawarkan syurga bagi mereka.

Ok..bila kefahaman tentang berdakwah sudah jelas..Jom kita intai dan amati apakah karakter seorang perajurit dakwah?

*Bersedia Membina diri (tarbiyah dzatiyah) 
-Komited dalam berdakwah,serahkan jadual 24jam anda untuk dakwah..berani?! heee
dan yang paling penting dari semua yang penting,dakwah mesti tulus dan lurus.. :D

* Transaksi dengan ALLAH secara redha..
-Lakukanlah pertukaran dengan ALLAH secara rela tanpa dipaksa..
serahkan harta untuk dakwah demi SYURGA.. serahkan jiwa di jalan dakwah untuk REDHANYA .. inilah perukaran yang paling membahagiakan kerana ALLAH lah perantaranya.Korbankan apa yang kita sayang demi maslahat yang lebih besar.

*Sabar!!Jangan serah hati anda..
-Iya,tugas ini berat,kadang-kadang over temper,bila orang malas nak layan kita yang berusaha lakukan usaha dakwah,bak kata sorang sahabat ana ni 'apa kata kau lempang je dia' wow..itu bukanlah karakter perajurit dakwah..heee sabar,dan teruslah sabar.Ada orang pandai ucap sabar itu indah..tapi hakikatnya dia x pandai mempraktikkannya , sikap nya yang tidak sabar sudah jelas di hadapan mata.Memang mulut tidak pernah selari dengan tindakan

* Berani!!Ambil risiko
- Itulah totaliti dalam sebuah perjuangan. :D 





Sedikit perkongsian dari diri yang dha'if ini.Semoga kite terus iltizam dan memasakkan diri di jalan dakwah.Meskipun terpaksa meninggalkan apa yang kita sayang,meskipun kita terpaksa beruzlah dan mencari negara baru untuk diduduki demi sebuah kelangsungan dakwah.

P/s:Malam ini..pengenalan calon .
Lepastu :Di ambang MAT
Lepastu :Mesyuarat Agung Tahunan BKASM ke 37

Disini pencak ku berdakwah.. Campakkan dirimu di mana2,asalkan ISLAM dibawa bersama untuk kau julang keizzahannya.Hebatnya seseorang muslim bukan untuk diriya'kan pada muslim yang lain akan tetapi untuk berbangga dengan musuh2 islam.

Salam juang .. 

-itqan zawwini-
cairo..



Read more...

Friday, September 14, 2012

Nasyid @ PMHK :)


:) Nasyid selangor yang menjuarai pertandingan semalam..
Alfu mabruk lakum jami'an ^^

Nasyid sebagai medium dakwah.
klik untuk mendengarnya..
selamat menghayati
Read more...

Friday, August 31, 2012

Antara dua Sempadan..





Di persimpangan ini aku berdiri

Memandang sepi tanah perkuburan yang sunyi itu..
Lama aku merenung.
Disitu jasad-jasad bersemadi menemui cinta illahi

Di kananku pula sibuk manusia dengan urusan jual belinya.
Kedai mee jawa yang glemer la katakan
Terpampang besar di hadapan toko itu "Mee Jawa Pak Amat"
Beratur manusia mahu mendapatkan nya


Jalanraya utama yang memisahkan tanah perkuburan dengan deretan gerai itu sentiasa sibuk dengan kenderaan
 Bising bingit..
Aku bingung sendirian

Haruskah begini..?satu tanda tanya
 Yang hidup memang teruskan survival kehidupan
Tetapi adakah tanah perkuburan yg terbentang dihadapan matamu itu cuma satu tontonan..?

'Orang yang PALING BIJAK adalah mereka yang mengINGATI MATI dan BERSIAP SIAGA menghadapinya'

mode:Cari idea menulis... ^^

13 syawal 1433H
Cairo,Egypt
Read more...

Wednesday, August 29, 2012

Raya di perantauan

11 Syawal1433H
29 Ogos 2012M

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah,setinggi dan selaut kesyukuran dan pujian hanya buat Sang Penguasa Alam ALLAH S.W.T
Hari ini dah masuk minggu ke dua dalam bulan syawal,barulah berpeluang menulis sedikit coretan tentang Aidilfitri di bumi mesir.X perasan pula post tentang diri ana yang dinukilkan oleh sahabat Mujtahidah Solehah :)

29 Ramadhan..
Dalam kesibukan beribadah mencari sisa keberkatan dihujung-hujung ramadhan,rewang-rewang dah pun dimulakan,ada yang memotong bawang,ada yang buat kuih,ada yang merebus nasi himpit di dalam hostel selangor.Lagu raya dipasang,mood raya lah plak.Sempat ana menghubungi mak ayah di malaysia melalui skype Sejam lebih berbual,memohon maaf dan minta dihalalkan segala perkara..sebak juga rupanya raya berjauhan dengan family ni.

1 Syawal..
Takbir raya sudah pun bergema di corong-corong pembesar suara masjid di madinah,nasr.Bezanya takbir raya melayu mendayi-dayu dan sedih aje bunyinya.Selepas subuh ana mengambil tugas menggosok semua baju teman2 dur 5.Hari itu kami sedondon,jubah coklat yang ditempah dekat ammu .Kami bersolat hari raya di masjid musa annusairi hayyu sabi' yang diimamkan sendiri oleh pelajar melayu dan khutbah dalam bahasa melayu yg disampaikan oleh tuan presiden PMRAM ust Abdul Aziz b Ali.Kemudian bersalam-salaman sesama pelajar malaysia dari seluruh pelusuk negeri,dan bergambar di tengah-tengah ruang solat masjid


Rumah terbuka x dilupa,raya di mesir pun still ada rendang,masak lodeh macam kat malaysia.Terubat la sikit rindu..

Berkumpul kami seluruh anak-anak selangor,dah rasa macam berkumpul sesama sanak saudara. :) DJ memeriahkan lagi suasana..


Laman dur dihias dengan cantik-cantik :) 


Open house ke rumah luar pula :) seniorita bkasm..@ perkampungan walidain

Cuma sedikit gambar raya di mesir..:)kullu 'am wa antum bikhair.

Dalam menyambut syawal,hati  teruja yang amat sangat menerima kunjungan sahabat ana yang pernah satu sekolah rendah.satu sekolah menengah kejap.Kini beliau belajar di jordan..datang beraya di mesir.:)) Hazirah Bt Zainol Azam ^^

Menemaninya pusing2 satu mesir..yeay!hee

Read more...

Monday, August 20, 2012

Buat liana ^^

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Kullu 'am wa antum bikhoir! Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433H.. ^_^

Pada tarikh 20 0gos ini, saya ingin mengucapkan 'Sanah Helwah' buat sahabat hati yang tercinta, Siti Nurliana Zainudin aka Itqan Zawwini.

Selamat Hari Lahir ya ukhti habibati, dan Selamat Hari Raya Aidilfitri =)

Doakan kesejahteraan saya dan keluarga.. =')

-Nurul Munirah Munir aka Mujtahidah Solehah-
Read more...

Saturday, August 11, 2012

Singkap 5 RAHSIA *_*

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah selaut pujian kepada ALLAH Yang Maha Esa
Wassolatu wassalam..aku titipkan buat baginda yang tercinta serta ahli keluarga dan sahabatnya


Hari ini di Mesir sudah pun 23 Ramadhan 1433H
Tanpa disedari,Madrasah Tarbiyah ini hampir melabuhkan tirainya
Sudah tentulah sedih..
Ada lagi target yang belum tercapai
Tapi ana terjumpa hikmah yang sangat besar..
Benar shbt2,ALLAH x akan tarik sesuatu nikmat dalam diri kita melainkan DIA akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik.Kita sentiasa tak dapat yang terbaik..iya itu ana yakini,tapi ana menjadikan segalanya yang ana dapat itulah yang terbaik.^^



Inilah pengalaman pertama bersahur,berpuasa dan berbuka jauh dari keluarga
Yang ada hanyalah teman2..
'Ala kulli hal..alhamdulillah.
Kami di Mesir berpuasa lebih kurang 15 jam memandangkan sekarang di sini sedang musim soif (panas @ summer),siangnya lebih panjang dari malam
Azan subuh berkumandang sekitar jam 3.30 pagi dan maghrib pula sekitar jam 7 malam

Menghadapi bulan puasa pada musim panas memang sngt menguji keimanan
Suhu yang mencecah 40 drjah celcius yang membawa angin panas satu ujian buat hamba2NYA..
Orang Arab Mesir dah biasa..cuma rkyat Malaysia ni ha yg lembik2..^^
 Jangan harapla nak keluar naik bas,teksi beraircond saja menjadi pilihan..hee

Entry kali ini tentang 5 RAHSIA!
Ana dah sebulan tak menulis,rasa macam tak kena pula..seolah-olah melawan rutin

Sedikit perkongsian..antum n antunna boleh la membuka tafsir surah luqman ayat terakhir iaitu ayat 34


Maksudnya : " Sesungguhnya hanya disisi ALLAH ilmu tentang hari Kiamat;dan DIA yang menurunkan hujan,dan mengetahui apa yang ada dalam rahim.Dan  tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan dikerjakannya esok.Dan tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui  di bumi mana dia akan mati.Sungguh,ALLAH Maha Mengetahui,Maha Mengenal." (QS31:34)

Ok baik..sekarang kita keluarkan apakah 5 Rahsia tersebut..

1)Hari kiamat

Hanya disisi ALLAH tentang tarikh dan masa berlakunya hari kiamat.Kita pernah digemparkan dengan satu filem 2012 kononnya kiamat akan berlaku pada tahun ini,tetapi ingatlah bahawa segala pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah urusan ALLAH,hatta para malaikat pun tidak mengetahuinya

2.Hujan





Pakar kaji cuaca hanya meramalkan

"Cuaca di daerah hulu klang diramalkan akan turun hujan di sebelah petang..bla bla bla"ujar seorang peramal kaji cuaca

Tiba waktu petangnya,cuaca cerah,terang lagi benderang..sinar mentari menjengah menaungi alam
Hujan itulah rahsia ALLAH..
Pepatah melayu ada menyebut 'Ku sangka panas hingga ke petang,rupanya hujan di tengahhari'

3.Kandungan di dalam rahim.




Pernah x kita jumpa pasangan yang kahwin bertahun-tahun tetapi x dikurniakan anak??itulah antara bukti bahawa ALLAH lah yang lebih mengetahui apa yang dikandung di dalam rahim seseorang wanita.
Dan ada pula,yang mengandung tanpa disangka dan dirancang.Maha hebat ALLAH

4.Apa yang kita lakukan esok




"Esok aku nak buat...gitu gini lah.." dengan yakin Aisyah menanam azam

Esok..
suatu kejadian telah berlaku,Aisyah dimasukkan ke dalam wad,dan dia tidak mampu melaksanakan apa yang dihajatnya semalam.

Kerana itulah bilamana kita ingin lakukan sesuatu,hendaklah dihiasi dengan kalimah In Sya ALLAH.

5.Bumi mana kita akan mati



"Nak tau satu berita tak..anak pak Mat hujung kampung tu,meninggal..muda lagi " Mak Jah memulakan bicara.Semua yang disisinya memberi tumpuan

"meninggal di mana??"satu suara bertanya

"di mesir,tempat dia belajar.."

Itulah rahsia ALLAH..kita x jangka dimana kita akan mati dan bagaimana pula caranya.Mudah2an di tempat yang baik..amin


Sengaja ana membawa 5 rahsia ALLAH ni,supaya kita sentiasa redha dengan apa yang berlaku.ALLAH lebih mengetahui..serahkan segalanya pada DIA..

SALAM RAMADHAN..PECUTAN LAILATUL QADR !! 

Read more...

Monday, August 6, 2012

penyakit hati

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

ALHAMDULILLH..hari dlm bulan yg mulia ini kita masih dikurniakan nikmat yg paling besar yakni..nikmat IMAN dan ISLAM..alhamdulillah..syukur ya  ALLAH.

kes murtad di Malaysia kini kian bertambah dari hari ke hari. maka syukurlah dengan NIKMAT YANG TERBESAR INI..NIKMAT IMAN dan ISLAM..
moga2 ALLAH lindungi diri kita dan semua ahli keluarga kita dan ALLAH izinkan semua orang sekeliling kita untuk terus HIDUP dalam ISLAM dan ALLAH izinkan kita semua MATI dalam keadaan IMAN dan ISLAM..moga2 diberi peluang untuk mati dengan husnul khatimah..sebaik-baik kematian.

mengapa?? kerana kita pada hari ini tidak menentukan siapa kita pada masa akan datang, kita belum tahu bagaimana  di akhir hayat kita..moga ALLAH terus beri kita taufiq dan hidayah dan terus ditambahkan KEIMANAN dan KETAQWAAN kepadaNYA..Insyallah.amin ya ALLAH.

sahabat2 yg dikasihi..pejam celik..pejam celik fasa pertama telah pun melabuhkan tirainya..kini fasa kedua tinggal beberapa hari lagi sebelum kite terus ke puncak dlm bulan yg mulia ini..fasa terakhir.

sama2 kita muhasabah hari-hari yg telah pun berlalu.

bgaimana kita mentarbiah diri kita pada madrasah ramadhan pada tahun ini..??
berjayakah kita menundukkan hawa nafsu..dengan meninggalkan perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah pada bulan yg mulia ini..??
berjayakah kita memujuk hati dan diri ini untuk RAJIN mengisi setiap detik dalam bulan yg mulia ini dgn amalan-amalan yang mulia..??
sudah cukupkah kekuatan yg kita bina dalam diri untuk terus istiqamah dgn amalan2 kita selepas kita keluar dr madrasah ramadhan ini??

serba sedikit perkongsian yang bakal ana kongsikan di bawah ini adalah drpd ustaz dasuki dalam program "tanyalah ustaz"tv9

sama2 kita muhasabah..sudahkah kita kurangkan atau terus hilangkan PENYAKIT-PENYAKIT yg ada dalam diri kita ini dalam MADRASAH RAMADHAN yg telah kita lalui..
jika belum..teruskan usaha anda..!! masih ada peluang..
habiskanlah sisa baki2 hari dlm madrasah RAMADHAN ini sebaiknya..bg membina kekuatan untuk jadi hamba ALLAH yg lebih BERTAQWA disisiNYA slps kita keluar dr madrasah yg mulia ini InsyaAllah.

1 _  penyakit..CINTAKAN DUNIA..!!

sahabat2 yang dikasihi,tanpa kita sedari penyakit ini sudah lama bersarang dlm diri kita, dan jika kita tidak mengubatinya ianya akan terus menular dalam diri kita sehingga kita TAKUT MATI..takut untuk meninggalkan dunia yg sebenarnya tiada nilainya jika dibandingkan dgn nikmat SYURGA yg kekal abadi.
betul x??tepuk dada,tanya iman..
jom sama2 kita cuba buang penyakit CINTAKAN DUNIA ini..
terutama tika kita tunaikan solat..tatkala kita mulakan solat dgn niat..(FOKUS!! kita mengadap ALLAH..lupakan sekeliling kita untuk mencapai KHUSYU' dlm solat..)
kemudian..bilamana kita menyebut kalimah "ALLAHUAKBAR" sebutlah dengan penuh makna (bukan hanya meniti dibibir sahaja...biarlah sehingga terasa kebesaran ALLAH jauh dalam sudut HATI hamba yg lemah ini...

satu lagi..selalulah menyebut "LAILAHAILLAH..TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH.." sebut kalimah ini pada setiap masa,walaupun pada ketika mana hendak memulakan perbincangan bersama rakan2..ingtkan org sekeliling kita.".TIADA TUHAN YG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH..ALLAH MAHA BESAR..MANUSIA XDE KUASA..ALLAH YG BERKUASA..KITA XPERLU TAKUT PADA MANUSIA..KITA BUKAN MENCARI PANDANGAN DAN PUJIAN MANUSIA..TAPI KITA MENCARI REDHA ALLAH..ALLAH MAHA KUASA..!!! " ana pernah diceritakan..ada hamba ALLAH..dimana-mana sahaja..apabila hamba ALLAH ini memulakan bicara..pasti ayat ini menjadi muqodimah..xkira beliau sedang bercakap dgn bosnya sendiri atau sahabat2 beliau.. percayalah sahabat2 bilamana kite RAJIN mengingatkan org lain..telinga kita akn sentiasa mendengarnya..mungkin pada awlnya..sekadar menyebut..tetapi jika selalu di sebut-sebut ayat di atas..pasti akan memberi impak dan kesan dalam HATI KITA..ini antara usaha untuk kita rasa KEBESARAN ALLAH..INSYAALLAH.

2- penyakit yang kedua adalah HASAD DENGKI
hati manusia,sangat mudah cemburu dengan nikmat2 dan kebaikan yang diterima oleh orang sekeliling kita.
jagalah hatimu sebaiknya.biarlah ISTIGFAR sentiasa membasahi bibirmu.
kata ustaz dasuki..salah satu cara untuk menghindari penyakit hati ini..selalulah SOLAT BERJEMAAH.
apabila hadir saja dalam jemaah..lapangkanlah dadamu..salam dengan sahabat2 dan mntklah maaf,..serta mudahkanlah hatimu memaafkan org lain..
pandanglah org yg lebih bawah atau susah atau lebih sengsara atau derita darimu bukan org yg hidup lebih mewah atau lebih senang drmu..ketika kita memandang org2 yg lebih susah dr kita InsyaAllah akan terbitnya rasa SYUKUR dgn NIKMAT yg dikurniakanNYA.

ALHAMDULILLAH YA ALLAH..

jagalah hubungan kita dengan ALLAH..nescaya Allah akan menjaga hubungan kita dengan manusia.
tatkala kita mempunyai masalah dengan orang sekeliling, sama2 kita muhasabah diri, bagaimana hubungan kita dengan ALLAH??? Ingatlah wahai sahabat2, jika ALLAH matlamat utama kita, pasti kita dapat didik hati kita, bagaimana keadaan manusia atau perangai yg bermacam kerenah pun orang disekelilingnya, anggaplah.sesungguhnya mereka hadir sebagai UJIAN dr ALLAH. justeru bagaimana kita menerima ujian ini..?? terimalah sebaiknya, penuhi kehendak mereka. " barangsiapa yang berusaha untuk memenuhi keperluan manusia di dunia, nescaya Allah akan memenuhi keperluannya di dunia dan akhirat"

3_  SOMBONG..BANGGA dan SYOK SENDIRI.

sombong adalah pkaian ALLAH, bukan pakaian manusia. realiti kini manusia ramai yang sombong mahupun bangga dengan pangkat, harta,kecantikan diri dan sebagainya.
kata ustaz..INSYAALAH, SUJUD dalam solatmu yang penuh khusyu' dan tawadu' sedikit demi sedikit dapat menghilangkan rasa sombong ini..tatkala kepala kita diletakkan lebih rendah dr seluruh anggota kita.ALLAHUAKBAR! "min turab ila turab" DRPADA TANAH kita dijadikan dan kepada tanah jugalah kita akan dikembalikan.semuanya sama walau sebesar mana jawatan kita walau secantik mana tubuh badan kita, semuanya hanyalah bersifat sementara dan tiada nilai disisi ALLAH.
" i'nna akramakum i'nddALLAHi atqokum." mafhumnya.." sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi ALLAH SWT ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu."

TAQWA!! benar..taqwalah timbangannya..!
sahabat2 yang dikasihi ALLAH, bilamana kita menerima apapun nikmat drpdNYA, ingtlah ianya juga merupakan UJIAN drNYA..moga2 kita semua digolongkan drpd golongan orang yang bersyukur.InsyaAllah..maka selayaknya kita kembalikan nikmat itu kepadaNYA dengan mengucapkan. "ALHAMDULILLAH..HAZA MIN FADHLI RABBI"..

ketika dalam program "tanyalah ustaz" ini ada penonton yang bertanya..

"bagaimana jika ada seorang hamba ALLAH, sangat2 baik, mendengar kata2 ibubapanya, menghormati orang yang lebih tua, tidak meninggikan suara, tidak membuat masalah kepada orang sekelilingnya..tetapi hamba ALLAH ini juga TIDAK MENUNAIKAN  SOLAT " bagimana ustaz??

ingatlah wahai hamba2 ALLAH..!! kita ini HAMBA ALLAH.. rasakan dalam diri KEHAMBAAN KEPADA ALLAH..

"KEBAIKAN DALAM HIDUP BERMULA DENGAN SOLAT "
kenapa?? kerana " AMALAN SOLAT" merupakan soalan PERTAMA yang akan ditanya di akhirat kelak.

umpama macam kita nak masuk sesebuah negara,contohnya nak masuk negara mesir nak meneruskan pengajian. dah dapat tawaran al-azhar, dah bawa kitab2, dah bawa segala keperluan, dah naik kapal terbang pun n dah sampai pun lapangan terbang cairo, tanpa passpord kita xkan dibenarkan masuk ke negara mesir, n kemungkinan kita disuruh pulang ke malaysia.

begitu juga dengan SOLAT, ingatlah, dan jangan lupa ingatkan orang2 sekeliling kita kerana SOLAT amalan yang SANGAT MUDAH DITINGGALKAN dan realiti kini, umat islam meringan-ringankan solat, moga2 kita dan ahli keluarga kita xtermasuk dalam golongan mereka yang meringankan solat.amin ya ALLAH.

kata ustaz Pahrol ikim, kajian kini menunjukkan 80% drpd umat islam di malaysia kini, tidak menunaikan solat, nau'zubillahi min zalik. ASTAGFIRULLAH YA ALLAH.
peranan kita untuk sedarkan kepentingan SOLAT kepada orang2 sekeliling kita.

akhir kalam..selamat beramal dan teruslah menambah kebaikan dan amalmu..
semoga ALLAH beri kita peluang untuk beribadah pada malam seribu malam.wallahua'lam..




Read more...