Pages

Sunday, December 19, 2010

Risau...!!

Setelah bertahun2 belajar di sebuah madrasah,
akhirnya pada tahun itu tinggal 8 pelajar sahaja yg tinggal...
Guru mereka memanggil mereka dan berkata...
Subuh esok hari,sesiapa yg bersolat di belakang saya (jadi makmum) ahli syurga!
sesiapa yg beritahu kpd org lain, ahli neraka!

kemudian mereka pun bersurai...
masing2 ingat pesanan Sheikh...

sapa taknak masuk syurga???
sapa lak nak masuk neraka???

masing2 terus tidur, mengelakkan diri dari memberitahu org lain...
hanya tinggal seorg murid yg gelisah tak boleh tidur...
pusing sana sini tak lelap2...

akhirnya dia bangun dan ketuk pintu setiap rumah yg ada di situ...
dan beritahu,siapa solat di belakang Sheikh ahli syurga,siapa beritahu org lain, ahli neraka...
tak ketinggalan satu rumah pun...
esoknya penuhlah masjid...

satu kampung solat berjemaah berimamkan Sheikh!!!
selesai solat semua bersurai...
legaa...dpt solat belakang sheikh...
sheikh panggil semua anak muridnya!!!

siapa yg beritahu org?
semua menafikan diri masing2...kecuali seorang,
dia tunduk...
kemudian mengaku, dia lah yg beritahu mereka!

sheikh tanya kenapa??
saya risau, saya nak semua org masuk syurga...
biarlah saya seorang saja masuk neraka asalkan org lain semua dapat masuk syurga...

Akhirnya...dia sorang saja yg lulus!!!
kenapa?
sheikh nak uji siapa yg byk fikir risau tentang ummat...
kemudian dia kembali ke kampungnya...
org miskin, takde kenderaan...jalan kaki merentasi benua india...
kalau tak silap dari pakistan ke bangladesh...

musim sejuk, tanpa baju tebal...
akibatnya...
beratus ribu org memeluk Islam di tangannya sepanjang perjalanan itu...
inilah yg sekarang diteruskan jemaah jalan kaki/pedal...
yg mana dgn pengorbanan yg lebih tentu Allah turunkan hidayat yg lebih...
insyaAllah...

***********************************************************

jgnlah kita pentingkan diri kite shj..
sebaliknya..ada kemungkaran di depan mata..
cegah la...!!
mungkin ada shbt2 kite terleka...INGATKAN mereka dgn ayat2 suciNYA..

marilah kita sama2 jadi khalifah ALLAH
yg sentiasa berani mengajak shbt2 lain...kpd kebaikan..
AMAR MA'RUF NAHI MUNGKAR...!!

xyah tunggu org lain..
Xyah tunding jari kpd org lain tuk berDAKWAH...!!
krn sentiasalah berfikiran....

kalau bukan kita SIAPA...???
kalau bukan sekarang..BILA...????

jgn tunggu nasi sudah menjadi bubur...sudah terhantuk br terngadah..
krn..
sesal dahulu pendapatan sesal kemudian x berguna..
wallhua'lam........

akhir kalam....
semoga blh ambil iktibar dan sampaikan...
insyaALLAH...

"SESUNGGUHNYA AKU AMAT MERINDUI SEORANG PEMUDA/i YANG TIDAK TIDUR LENA KRN MEMIKIRKAN MSLH UMMAH."
~Al-Imam Hasan Al-Banna~

5 comments :

aLiYaH aHmAd said...

perkongsiaan terbaik
semoga kita saling mengingatkan ^^

:::KHALIFATULLAH::: said...

insya'ALLAH..ukhti yusra teruskn pengisian2 sebegini...sgt2 mendidik.=)

saye n0oi ^_^ said...

assalam ~
huhu . sgt bkesan entry kali ny !
d0akan dapt buad yg tbaik yup t0k DUTA next year .
huhu !

uhibbuki fillah ~

:::KHALIFATULLAH::: said...

ye saye nooi
hehe..DUTA terhebat di abad ini..
amin..in'ALLAH

MUMTAZAH said...

alhamdulillah...syukron liana..