Pages

Friday, December 23, 2011

Bila dirundung gelisah..



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^^

Salam mahabbah semua..^^ Moga kita semua sentiasa berusaha meraih rahmat dan kasih sayang ALLAH, ameen.

Setiap manusia dikurniakan ALLAH dengan perasaan. Hebatnya ALLAH! Apa akan jadi jika kita tiada perasaan? Kita umpama robot..yang hanya akan membuat sesuatu apabila diperintah, tidak boleh membuat pilihan dan tidak dapat berfikir kenapa dia melakukan perkara tersebut. Oleh itu, bersyukurlah kita padaNYA..sentiasa..atas nikmat yang tidak terhitung..dalam hari-hari di umur kehidupan kita.. (",)

Antara perasaan yang dikurniakan ALLAH adalah rasa gelisah, rasa tak tenang.. Setiap orang pernah rasa kan? Begitu juga ana.. Jadi, apa yang harus ana buat? Sebab bila hati tidak tenang, resah gelisah, semua kerja tak menjadi.. Nak siapkan assignment, tak semangat.. Nak buat kerja rumah, tiada rasa seronok..

Jadi, bagaimana?

Suatu waktu dahulu, ayah ana selalu ingatkan ana suatu perkara: bila kita ada masalah, solatlah 2 rakaat, dan mengadu serta minta tolonglah padaNYA. Ana mengimbas firmanNYA:


A045
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Al-Baqarah 2:45)


A046
(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya. (Al-Baqarah 2:46)


Dalam kalamullah ini, ada 2 perkara yang ana boleh ambil ibrah. Pertama, apabila ada masalah, padaNYA lah kita memohon pertolongan dengan sabar dan solat. Ana pernah dengar dari seseorang, ana tak ingat siapa, dalam ayat ini ALLAH kata bila kita ada masalah, pertama, kita kena sabar, dan kemudian, solatlah. Penting untuk kita bersifat sabar apabila ditimpa masalah.

Kedua, kita tidak akan rasa solat itu berat atau berat untuk mengerjakan solat jika kita khusyuk di dalam solat. Dan apakah indicator orang-orang yang khusyuk di dalam solatnya? Iaitu merekalah yang percaya dan yakin bahawa mereka akan menemui ALLAH, dan bahawa mereka akan kembali kepada ALLAH akhirnya. Ana ada kisah apakah perbezaan antara percaya dan yakin, insyaALLAH ana kongsikan pada entri yang lain ^^

Ana tanya ayah ana, "Ayah, solat tu nak niat macam mana?"  Jawapan ayah, "Sahaja aku solat sunat 2 rakaat kerana ALLAH Taala".

Yang baik itu datangnya daripada ALLAH, manakala yang buruk itu datangnya dari diri kita sendiri; kerana kealpaan dan maksiat yang kita lakukan padaNYA. Rasa gelisah itu hadir dengan izin ALLAH, maka ALLAH jualah yang dapat menghilangkan rasa gelisah dan mendatangkan solusi buat diri.

Ramai yang menyangka bahawa hukum-hukum syar'iyyah tidak mengandungi masolih (kebaikan), seperti tuan yang mahu menguji (saja-saja menguji) hamba abdinya dengan menyuruhnya mengangkat batu, atau sentuh pokok tanpa apa-apa faedah. Sesungguhnya, sangkaan ini adalah sangkaan yang fasid, iaitu sangkaan yang salah, tidak betul.

Sesungguhnya, semua hukum di dalam islam pasti ada maslahahnya (kebaikan). Hikmah pensyariatan islam adalah untuk memberi maslahat dan mengelak keburukan. Solat disyariatkan supaya/untuk kita mengingati ALLAH dan bermunajat kepadaNYA. Sebagaimana firmanNYA:

A014
"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku. (Taha 20:14)


Zakat disyariatkan tujuannya untuk mengekang sifat jijiknya bakhil dan mencukupkan keperluan fakir miskin. (Ali-Imran : ayat 180)

Puasa disyariatkan bagi mengekang nafsu (Al-Baqarah : ayat 183)

Haji disyariatkan bagi mengagungkan syiar-syiar ALLAH (Ali-Imran : ayat 96) dan (Al-Baqarah : ayat 158)

Qisas disyariatkan sebagai ancaman atau untuk menakutkan manusia daripada membunuh orang lain. (Al-Baqarah : ayat 179)

Inilah serba sedikit tentang syariah islamiyah yang ana belajar dalam kelas Praktikal Ibadah. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua =) Akhir kalam, sama-samalah kita berhijrah/berubah ke arah yang lebih baik dari hari ke sehari, dan dari masa ke semasa, insyaALLAH lillah (",)

Kita ada ALLAH..ingat itu.. ^_^  Ana mohon maaf, dan terima kasih atas segalanya ^^ Berjumpa lagi di dalam redha ALLAH, insyaALLAH wa ameen.
Read more...

Friday, December 9, 2011

As-sam'u watto'ah

Bismillahirrahmirrahim
Alhmdulillah 'ala kulli hal..

Kaifa halukum..sobahannur liazhariyy..wa masa'al khoir limaliziyy


suhu di mesir sekarang ni 11'C.Lagi sejuk dari aircond tahap maksimum..hehe cuma xde salji je
Sebentar tadi,lepas subuh ana dn shbt2 bru pulang dari masjid asyraf,jabal muqottam ..bertalaqqi brsama syeikh yusri kitab sunan nasa'ie,bab zakat..terasa semangt pula keseluruhan hari ni..

Sedikit prkongsian..smlm ana mnjadi bidan terjun untk mmberi tazkirah d musolla.Di saat2 akhir ustzh fatin yang ditaklifkan mesej
' adik,cam xsmpt je,xabes liqo' lagi.,asifah awi2' pukul 5:14mlm..
imam dah mula solat maghrib kat bawah..isk3.. 'sapa lagi yg nak ganti.Aku jelah..'
Tajuknye 'assam'u watto'ah'.
Mana2 org yg ana jumpa,smpat tnye..
'apa yg anda faham psl sam'u watto'ah..?'..mcm2 jawapan yg sohih semuanya..


As-sam'u watto'ah..
Ana bukanlah yg tahu sgt,ttp apa yg ana faham
as-sam'u drpada prkataan sin min ain ya'ni dengar..
at-to'ah..yakni taat
Jadi penggabungan dua kalimah ini,mmbawa maksud ketaatan dan kepatuhan kita pada arahan pemerintah atau pemimpin di atas kita.

'Setiap langkah kita keluar bermusafir,skiranya lebih dari 2 org,maka lantiklah ketua..kalo x silap hadis ni.Xde ketua haram hukumnya'ustzh tut tut..hehe

'Taat pada pemimpin,slg mana dia bawa n tunjk kita jalan dekati ALLAH,cara hidup yg ikut deenullah'ustzh tut tut

Okey..ana jelas,bila sudah disampaikan,maka tugas ana pula untuk menyampaikan..
Pernah baca x buku ni ??

Rugi spe yg x baca n dptkan lagi..Buku ni mgisahkan kehidupan Rasulullah s.a.w dari kecil hingga wafat..dlm bentuk cerita.Memang sayu n syahdu bila membaca,smp mencurah-curah airmata..bila org tnye knp jawabla 'kau baca sendiri...' biar zuq tu masuk dlm jiwa..

Dalam buku ini,ada satu kisah yg mengajar ana,memahamkan ana apa itu kepatuhan pada pimpinan..

Amru b Al-As..sorg sahabat nabi,beliau ditugaskan memimpin sariah (tentera berjalan kaki) yakni tentera zat as-salasil memerangi mereka yg membntu tntera musyrikin dlm perang mu'tah.Dalam peperangan ini abu bakr,umar,saad b abi waqqas dan saad b ubaidah juga menyertainya.Mereka menuju satu kawasan yg didiami oleh Bani Khudaah yg sgt ramai.Sdgkan tentera zat salasil ni cuma 300 org.Waktu itu cuaca sgt sejuk,ana rasa brgkali lebih sejuk dari skrg ni 11'c.Jadi Amru mnghntr surat pada nabi agar mnghntr pasukan bantuan.

Pasukan kedua ni,Abu Ubaidah yg jadi ketua..bilamana mereka smpi di tmpt Amru,telah masuk waktu solat.Abu Ubaidah mengambil tempat mnjadi imam,tetapi Amru berkata 'Biar aku mnjadi imam kamu,kerana aku yg dtugaskan mnjadi ketua..kamu cuma pasukan bantuan shj'
Jadi dgn patuh..Abu Ubaidah berundur dan memberi laluan pada Amru

Tiba waktu malam,cuaca yg sejuk smkin mencengkam..shbt2 mencari kayu api untuk menyalakan unggun,tetapi segera dihalang oleh Amru.Sahabat2 dlm kebingungan..bgmana seorg ketua kita x mmbenarkan menyalakan api sdgkan cuaca teramat sejuk.Hal ini sgt sgt membuatkan umar al-khattab mnjadi tertekan..tetapi didiamkan sje.Mereka semua taat dan patuh x mnyalakan api pd waktu sejuk thp maksima itu

Bila tiba waktu subuh,Amru b Al-As ingin menunaikan slat subuh tetapi beliau bertayammum.Sekali lagi hal ini mengejutkan shbt2,sdgkan air ada pada waktu itu.

Sorg shbt bertanya 'wahai Amru..knp kau bertayammum sdgkan air ada'
Amru mnjawab 'cuaca sgt sejuk,kalau aku masih gunakan air,nescaya binasalah aku'..

Umar smkin x tahan,lalu diadukan pada Abu Bakr
Jawab Abu Bakr 'kalau bukan Rasulullah s.a.w yang melantik,nescaya aku juga akan mempertikaikan.Tapi Rasulullah lebih tahu..'
Umar mndiamkan diri shje..

Ma sya' ALLAH..sifat sam'u watto'ah yg ada pada sahabat2 nabi..sgt2 mengagumkan kita.Sebenarnya arahan Amru b. Al-As juga dipersetujui Rasulullah..
Mereka x dibenarkn mnyalakan unggun krn ditakuti musuh akan tahu jumlah mrk yg sedikit..

Jadi kita jga ada ketua..taatlah pada pimpinannya selagi mana ia di landasan yg betul.ALLAH itu matlamtnya,Rasul adalah ikutannya,Al-qur'an adalah pegangannya dan menegakkan islam itu impiannya.Itulah ketua yg sebenarnya..Selesai tazkirah semalam..ada jugak note2 yg x smpt dikhaborkan..ok..stkt itu sje entry kali ni..Doakan ye ana dicni..dan shbt2 juga teruskan perjuangan,Hanya jarak dan masa yg meisahkan kita namun kita tetap bersaudara.Maka sampaikanlah
Read more...

Thursday, December 1, 2011

~man Huwa???~


Nama sebenar Imam Syafie ialah Muhammad Bin Idris Bin Abbas Bin Uthman bin Syafie Bin Saib Bin Abdu Yazid Bin Hasyim Bin Abdul Mutalib Bin Abdul Manaf.

Imam Syafie adalah berasal dari keturunan arab Quraisy. Nasabnya berkait dengan Nabi Muhammad saw.

Beliau dilahirkan di Kota Gaza Palestin pada bulan Rejab 150 Hijrah. Ada yang mengatakan pada malam beliau dilahirkan itu Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia akibat diracun oleh Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbasiyah sewaktu Imam Hanafi berada dalam penjara. Beliau dipenjara , diseksa dan dirotan kerana tidak mahu memberikan kerjasama kepada Khalifah Bani Abbasiyah yang zalim itu dengan menolak tawaran untuk menjadi Hakim kerajaannya.

Imam Syafie menghafal Al-Quran sewaktu berumur 9 tahun.Beliau menghafal Kitab al-Muwatta’ yang ditulis oleh Imam Malik (Mazhab Maliki) selama 10 tahun. Beliau mempunyai kecerdikan dan daya ingatan yang sangat luar biasa.Dibenarkan memberikan fatwa sendiri oleh gurunya sewaktu berusia 15 tahun sewaktu mengajar di Masjidil Haram.

Sebelum melahirkan beliau, ibunya bermimpi melihat sebutir bintang keluar dari perutnya lalu naik ke langit.Lalu bintang itu pecah lalu jatuh bertaburan jatuh ke bumi.Cahaya dari bintang pecah yang jatuh itu menerangi seluruh muka bumi.Ibunya terkejut bila mengetahui suaminya juga mengalami mimpi yang sama iaitu dia melihat ada sebutir bintang yang keluar dari perut isterinya.

Imam Syafie penentang amalan bidaah. Kata beliau, semua perkara yang diadakan menyalahi Quran dan sunnah atau ijmak ulama adalah bidaah yang keji dan sesat! Manakala mana-mana perkara atau kebaikan yang tidak menyalahi sedikit pun dari kesemua itu adalah bidaah yang terpuji. Imam Syafie berpegang kepada fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti juga 3 orang Imam Mazhab lain yang terkenal seperti Imam Hanafi,Imam Maliki dan Iman Ahmad Bin Hambal (mazhab Hambali). Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah ini dicetuskan oleh ulamak sebelu mereka iaitu Syeikh Abu Hasan Asyaari dan Syeikh Abu Mansur al-Maturidi.

Imam Syafie juga melarang Taklid, baik taklid kepada dirinya sendiri ataupun kepada sesiapa saja. Beliau selalu berpesan: “Janganlah mereka-reka dalam perkara agama mengguna-pakai taklid sahaja kepada perkataan ataupun tindakan yang tidak disertai dengan keterangan ataupun alasan dari Quran dan hadis”. Beliau juga berpesan : “Tiap-tiap perkara yang saya katakan padahal kata Rasulullah bertentangan dengan perkataan saya, Rasulullah itulah lebih utama perlu dituruti”

NOTE: ( Ramai yang tidak mencatatkan nama mursyid tarbiah ruhani bagi Imam As-Syafie kerana nak menafikan pendapat-pendapat yang memisahkan ilmu fiqah dgn tasauf, guru beliau dalam bidang ini ialah Syuhbban Ar-Raie & Abu Hamzah As-Sufi. Untuk ma'aluman, ketiga-tiga Imam Mujtahid punyai mursyid dlm ilmu tarbiah ruhani.

Imam Abu Hanifah gurunya Imam Jaafar Shodiq. Imam Malik pula gurunya Imam Musa Kadzim & Maaruf Al-Khurki manakala bagi Imam Ahmad pula gurunya ialah Abu Hamzah As-Sufi & Bisyru Al-Hafi. Semua Imam-imam agung dari ke empat mazhab ada guru khusus mereka dalam tasawuf...hanya orang orang yg bodoh sahaja menganggap Tasawuf & Tarbiah Ruhani berasal dari Hindu-Buddha. ALLAHU ALIM! )

Antara pujian atau pandangan ulamak-ulamak lain kepada Imam Syafie ialah:

Imam Malik bekas gurunya pernah berkata:

“Tidak ada lagi keturunan Quraisy yang lebih pandai daripada Imam Syafie”

Imam Ahmad Bin Hambal berkata:

“Wahai anakku, Imam Syafie itu seperti matahari bagi dunia dan seperti kesihatan bagi tubuh.”

Beliau juga berkata:

“Saya belum faham mengenai ilmu hadis kecuali selepas belajar dengan Imam Syafie”.

Kata Imam Ahmad lagi:

“setiap ahli hadis yang memegang tinta adalah terhutang budi kepada Imam Syafie”

Imam Muhammad al-Hakam berkata:

“Saya belum berjumpa seorang yang lebih mengetahui, cerdik akalnya,lebih cerdas fikirannya, lebih cermat amalannya,lebih fasih lidahnya daripada Imam Syafie”.

Beliau berkata lagi:

“Saya belum berjumpa seorang yang lebih mengetahui berkenaan usul Fiqah selain dari Imam Syafie”

Menyelusuri perjalanan hidup dan proses pembelajaran Imam Syafie amat menarik sekali.Ayah beliau meninggal sewaktu Imam Syafie masih kecil, ada riwayat yang mengatakan sewaktu beliau masih dalam kandungan ibunya lagi. Gurunya yang pertama secara tidak formal ialah ibunya sendiri. Ibunya mengajar beliau mengenal huruf dan mengaji al-Quran. Setelah berumur 9 tahun beliau sudah dapat menghafal Al-Quran.

Bila ibunya membawa Imam Syafie untuk berguru dengan Imam Ismail Kustantani, seorang guru ilmu Al-Quran yang terkenal waktu itu, Imam Ismail pada mulanya menolak kerana Imam Syafie baru berusia 9 tahun sedangkan dia hanya menerima orang menjadi muridnya setelah berumur 12 tahun.Namun setelah dia menguji hafalan dan ingatan Imam Syafie tentang Al-Quraan, beliau amat tertarik dengan daya ingatan dan suara Imam Syafie yang merdu lalu terus mengambil Imam Syafie menjadi muridnya.Apabila Imam Ismail ada urusan lain, Imam Syafie pula disuruh menggantikan tempatnya mengajar disitu!

Imam Syafie juga amat meminati syair dan puisi, beliau pernah berguru dengan Mas’ab bin Zubair seorang penyair terkenal.Dalam masa 3 bulan saja, Imam syafie mampu menghafal 10,000 rangkap syair kaum Bani Huzail. Pernah suatu kali Imam Syafie memasuki pertandingan syair atas desakan kawan-kawannya, lalu mengalahkan gurunya Mas'ab pula.

Imam Syafie berguru pula dengan Imam Sufian Ainiah dalam ilmu hadis sehingga menjadi pakar dalam bidang hadis dan diberi kepercayaan oleh gurunya untuk mengajar menggantikannya sewaktu ketiadaannya.

Selepas itu Imam Syafie berguru pula dengan Imam Muslim al-Zanji dalam bidang Feqah pula.Akhirnya dia diakui oleh gurunya dan dibenarkan mengajar serta memberikan fatwa pula.Namun Imam Syafie masih merasakan kurang ilmunya lalu dalam diam beliau mula membaca dan menghafal Kitab Muwatta’ yang dikarang oleh Imam Malik bin Anas pula.

Imam Syafie juga pernah belajar ilmu peperangan dan bermain senjata dengan gurunya iaitu Amiruddin, seorang bekas tentera.Selepas itu Imam Syafie terkenal sebagai seorang pemanah yang handal.

Imam Syafie pernah mengembara ke Madinah yang mengambil masa selama 8 hari dengan menaiki unta sambil sempat mengkhatamkan Al-Quran sebanyak 16 kali untuk menemui dan berguru dengan Imam Malik yang ketika itu menjawat jawatan Mufti Kota Madinah.Imam Syafie belajar dari Imam Malik selama 8 bulan.

Selepas itu Imam Syafie merantau pula ke Iraq untuk belajar dengan anak murid Imam Hanafi iaitu Imam Muhamad al-Hassan dan Imam Abu Yusof.Beliau telah menghafal Kitab al-Awsat karangan Imam Hanafi dalam masa 3 hari saja telah mengejutkan kedua orang gurunya itu kerana biasanya murid-murid mereka yang lain mengambil masa paling kurang 1 tahun untuk menghafalnya.

Imam Syafie juga belajar ilmu firasat dengan Maulana Arif di Yaman. Di Yaman beliau berkahwin dengan wanita bernama Hamidah dari keturunan Khalifah Uthman Bin Affan. Mereka dikurniakan 3 orang anak.

Semasa di Najran, Imam Syafie difitnah oleh Gabenor as-Saud iaitu Gabenor Najran kononnya Imam Syafie sedang menghasut rakyat untuk memusuhi dan menjatuhi kerajaan Bani Abbasiyah yang diperintah oleh Khalifah Harun ar-Rashid. Akibat dari fitnah tersebut Imam Syafie dan anak muridnya telah ditangkap, tangan dan kaki mereka dirantai .Mereka juga dipaksa berjalan kaki dari Najran ke Kota Kufah.

Walau bagaimanapun dengan izin Allah swt Imam Syafie terlepas dari hukuman oleh Khalifah dan orang yang memfitnah mendapat hukuman yang setimpal. Diantara ayat Al-Quran yang dibacakan oleh Imam Syafie, yang membuatkan hati dan jiwa raga Khalifah Harun ar-Rashid terpesona ialah Firman ALLAH swt dari Surah al-Hujurat, ayat 6 yang bermaksud :

“Hai orang yang beriman, sekiranya datang kepadamu orang fasiq yang membawa suatu berita,periksalah dengan teliti supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”

Itulah diantara liku-liku perjalanan yang ditempuh oleh Imam Syafie dalam menuntut ilmu. Banyak lagi guru dan tempat beliau belajar yang tidak dinyatakan disini. Beliau sangat menyintai ilmu. Pernah suatu masa Imam Malik memuji beliau dengan berkata :

“Sekiranya ada orang yang bahagia kerana ilmunya, inilah orangnya!”

sambil merujuk kepada Imam Syafie. Berkaitan dengan kegunaan ilmu pula Imam Syafie pernah berkata:

“Sesiapa yang mempelajari Quran, besar harga dirinya.Siapa yang mempelajari hadis, tinggi martabatnya.Siapa yang mempelajari bahasa,lembut hatinya.Siapa yang mempelajari ilmu hisab, tajam pandangannya dan siapa yang tidak memelihara dirinya, tidak bererti ilmunya”.

Oleh kerana kecintaan beliau yang begitu mendalam terhadap ilmu, jadi tidak hairanlah jika Imam Syafie telah menulis 142 buah kitab semasa hayatnya.

Imam Syafie meninggal dunia selepas waktu isyak, malam jumaat 28 Rejab tahun 204 Hijrah (tahun 820 M) di rumah Abdullah bin Hakam sewaktu berumur 54 tahun di bumi Mesir. Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Bani Zaharah.

Semasa Abu Ali al-Hasan menjadi perdana menteri Iraq, beliau telah mengarahkan ketua tentera Mesir Badr bin Abdullah menggali dan memindahkan kubur Imam Syafie ke Baghdad. Setelah digali mereka menemui batu bata yang tersusun membentengi liang lahad Imam Syafie. Selepas mereka memecahkan batu-bata itu, mereka amat terkejut kerana tercium bau yang sangat harum dari dalam liang lahad itu malah ada beberapa orang dari mereka yang pengsan. Bila perkara ini diketahui oleh perdana menteri Iraq itu, maka beliau pun membatalkan terus usaha memindahkan kubur itu. Pada tahun 608 Hijrah, sebuah Kubah telah dibina .Tidak lama kemudian sebuah masjid didirikan disitu dengan nama Masjid Imam Syafie. Makam Ulama hebat ini terus dikunjungi orang ramai hingga kini.

Antara kata-kata menarik Imam Syafie:

1.Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang di dunia dan akhirat.Ia juga amalan para Nabi, Rasul dan orang
soleh.

2.Marah adalah salah satu antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu hindari ia supaya kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.

3.Hati adalah Raja dalam diri. Oleh itu, lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu tegak di atas al-haq yang tidak disertai oleh iringan-iringan pasukan kebathilan.

p/s:dari website http://www.resepirahsiaku.com/2011/01/riwayat-hidup-imam-shafie.html

Read more...

Sunday, November 13, 2011

~Padang Dunia~

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t

Sambil meredah cuaca sejuk di bumi mesir ini..ada sedikit peringatan bersama.Dah lama nak tulis tapi x tertulis smpilah hari ini..sambil2 dgar ikim.fm online hehe =)

Hari ini aku memandang dunia
Dengan sudut pandang yang berbeza
Mungkin setiap kita x sama
Namun kita kan kembali jua pada DIA



Jom bukak tafsir surah al-baqarah (2:96)
Mafhum ayat:"Dan sungguh,engkau (Muhammad) akan mendapati mereka (org2 yahudi) manusia yg paling tamak akan kehidupan (dunia),bahkan (lebih tamak) dari org2 musyrik.Masing2 dari mereka ingin diberi umur panjang itu tidak akan menjauhkan mereka dari azab,dan ALLAH Maha Melihat apa yg mereka kerjakan"

Sahabt2ku..
Dalam ayat ini,org2 yahudi menginginkan usia yg panjang.Untuk apa??supaya mereka boleh duduk senang lenang dan mengumpul harta kekayaan dan kemewahan.kalaulah diberi mereka umur 1000 tahun sekali pun mereka tetap tidak akan beriman dgn ALLAH.
Bagaimanakah dgn kita??berapa umur kita..?dan sempurnakah iman kita?
Ana juga turut muhasabah kembali..kerana itu post kali ini bertajukkan 'padang dunia'
Sesungguhnya dunia ini hanyalah permainan..Percaya x?ianya ada disebut dlm al-qur'an


Bentuk2 permainan dunia

-Hiburan yg melalaikan..konsert2 rock,barat dan sbgnya
-Wanita..cinta,nafsu dan syahwat
-Harta..kekayaan sehingga timbul ujub dlm diri
-Hati..kdg2 hati juga berbolak balik,akidah boleh diselewengkan dgn mudah



Bnyk lagi bentuk permainan dunia..semua itu x bermakna buat org beriman..sedikit pun x diusik hatinya dgn tawaran2 dunia,kerana ada perniagaan yg lebih baik dari dunia dan pelaburannya iaitu pelaburan akhirat.Hiburan di syurga tentunya sgt2 mengagumkan,wanita iaitu bidadari di syurga pula berganda cantik dan lembutnya dari makwe makwe yg dimiliki,Harta x payah cakapla..nk dibayangkan x mmpu akal kita..dan pada hari itu diamankan segala hati2 kita dari sebarang perasaan dengki dan yg buruk2..

Penghujung setiap permainan dunia adalah KEMATIAN
Jadi,berdoalah agar kita x dimatikan dlm keadaan su'ul khotimah seperti Abu Lahab

Dia mati dalam keadaan hina,ia berlaku ketika umat islam memperoleh kemenangan dlm perang Badar.Setelah dipukul kepalanya dgn kayu oleh ummu al-fadl,dia jatuh sakit dan terkena penyakit kulit yg bahaya dan berjangkit.Semakin hari,sakitnya semakin parah.Akhirnya dia mati di dalam rumah,mayatnya mengembung dan menjadi busuk..sehingga anak2 dan isterinya x mahu menguruskan mayat dia.Akhirnya penduduk x tahan dgn bau tersebut,mereka menyembur air ke dalam rumah dan melontar batu sehingga tertimbus mayatnya..allah..begitulah kehidupan org yg terlalu mencintai dunia,x mahu beriman dgn ALLAH dan mendustakan nabi..

Buat akhirnya..
Ana nak ingtkan shbt2 kembali wasiat Rasulullah s.a.w
'Jagalah wanita...jagalah wanita...jagalah wanita'

Jaga disini,adalah memelihara maruahnya,menasihatinya ke arah islam,menegurnya dan mendidik dgn hukum islam,membela sekiranya dizalimi..tetapi ana sedih dgn waqi' yg berlaku sekarang ini,wanita diperlakukan sesuka hati..fahamilah wasiat ini..Bila anda menjaga wasiat ini,akan selamatlah ummat dari binasa.Pada wanita ada fitnah yg besar..jadi ghoddul basar yakni tundukkanlah pandangan,x perlulah cuba2 nak bercouple..anda sudah melanggar wasiat nabi kita..

اللهمّ لا تجعل مصيبتنا في ديننا ولا تجعل الدنيا أكبر همّنا ولا مبلغ علمنا
Read more...

Thursday, November 10, 2011

Bersyukur

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Alhamdulillah, ALLAH memberi ana ilham untuk mencoret sesuatu di sini. Sedang ana berkemas-kemas, mak ana menyerahkan sesuatu.. "Kak, apa yang tertulis kat kertas ni?" Ana pun pandanglah kertas yang mak tunjukkan..

Tersenyum ana melihatnya. Suatu kenangan terimbas di benak ana..

"Itu tulisan sahabat baik ana."
"Rindu nak melihat tulisan tangannya kala ini."




Zoom lagi..

Mun! kite g kawad eh =) Salam


Setelah tamat SPM 2009, masing-masing mempunyai hala tuju tersendiri. Jika ana merindui pengisian dari sahabat baik ana iaitu itqan (admin blog ini), ana akan baca blog ini..

Peristiwa di atas, membuatkan ana termenung sendirian.. Semasa kita masih di sekolah yang sama, bertemu muka.. kadang-kadang kita alpa akan sebahagian nikmat yang ALLAH berikan melalui sahabat kita, misalnya dapat bertemu wajah, bersembang, gelak-ketawa, sedih sama-sama, dapat tengok tulisan tangannya, jalan sama-sama, dan lain-lain..

Tetapi apabila sudah berjauhan, ia menjadi sebuah kenangan.. Kalau dulu, dapat menatap tulisan tangannya, dan kini, kita hanya dapat menatap taipan tangannya di blog misalnya..

Oleh itu, bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Apa yang ada di sekeliling kita. Mungkin kita tidak dapat bertemu sahabat lama, tetapi di sekeliling kita sekarang, yang mungkin persekitaran baru, ada sahabat-sahabat yang baru dikenali.. Hargailah mereka. Jika kita masih ada ibu bapa, hargailah mereka. Jika kita ada adik-beradik, hargailah mereka. Jika kita ada rumah berteduh, hargailah ia. Jika kita ada macam-macam, hargailah ia.. Bersyukurlah kepada ALLAH, Yang Maha Pemberi Rezeki! Ar-Razzaq..

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..

Tanda syukur kita pada-NYA, bertasbih dan bertahmidlah padaNYA, dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan perintah ALLAH serta meninggalkan larangan-NYA! Koreksi kembali, kualiti dan kuantiti segala amal perbuatan kita dalam kehidupan ini.. Setiap masa kita, ke arah mana kita habiskan.. Kehidupan di akhirat adalah yang kekal abadi..

Kadang-kadang, kita lebih menangisi apa yang hilang berbanding menghargai apa yang masih di sisi..

Namun begitu, ambillah pengajaran daripada setiap yang berlaku dalam hidup kita. Sebagai penambahbaikan untuk masa yang akan datang. Segala yang baik, adalah daripada ALLAH.. Dan segala yang buruk, adalah kerana kesilapan, kekhilafan kita pada perintah-perintahNYA..

Wallahua'lam. Ana minta maaf, dan terima kasih kerana sudi membaca coretan ini, dan menegur apa yang salah, dengan cara yang berhemah ^^
Read more...

Wednesday, October 26, 2011

Afsyu as-salam



Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Tidak akan masuk syurga kamu semua itu sehingga kamu semua beriman dan tidak akan dinamakan beriman kamu semua sehingga kamu semua saling cinta-mencintai. Tidakkah kamu semua suka kalau saya menunjukkan kepadamu semua sesuatu yang jikalau kamu semua lakukan tentu kamu semua akan saling cinta-mencintai? Iaitu sebarkanlah salam sesama kamu!"

Assalamualaikum w.b.t

Hikmah hari ini..

Afsyussalam=sebarkan salam

Kuliah dah seminggu bermula.Hari2 melangkah ke universiti al-Azhar dgn menaiki bas hijau panjang dgn harga segenih setengah le 1.50,kadang2 segenih rubu' le 1.25..ataupun naik tremco dgn harga yg sama..

Meneliti kehidupan masy arab banyak buatkan ana berfikir..Sedikit gambaran tntg tempat yg ana tggal sekarang brsama seluruh mahasiswa malaysia di sini yakni di hayyu asyir,madinah nasr toob el-ramly..

Kadang2 dpt dilihat ada org bawa barang atas keldai atau kereta kuda melalui jalan..ada juga kanak2 arab main bola kat dataran depan bkan selangor..ada juga org jual sayur dgn kereta tolak smbil jerit 'beqiaaa' hee.. semua tu mebuatkan kita rasa teruja dekat tmpat org,kdg2 benda yg x pernah kita jumpa wujud dpn mata..

Tapi apa yg membuatkan ana rasa taajub..cuba perhatikan apa yg ada dcini yg xde di malaysia
1.Kemana-mana kita akan dengar alunan al-qur'an..
cntoh-supermarket yg jual barang2 basah mcm giant,tesco.
-kedai pakaian dan elektrik perkakas
-dalam tremco (van sewa)
-motor bawak delivery piza atau ayam..
(semua pasang ayat al-qur'an)

2.Sebarkan salam...

Ini yg ana dan shbt2 tgh nk praktiskan..setiap kali jumpe muslim yg lalu..dorg akan bagi salam..kalao nak naik tremnco atau bas,,masa kat tgga lagi dorg dah bagi salam..kdg2 malu je,sbb x buat..in'ALLAH akan diperbaiki lagi..masuk lif pun bagi salam..huhu..bagusnye bi'ah ni,,

Dari Abu Dzar ra., la berkata bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah sekah-kali kamu meremehkan kebaikan, meskipun hanya berupa keceriaan wajah tatkala bertemu dengan saudaramu.” (HR. Muslim)

Ini satu peringatan buat kita semua..x semestinye mesir negara yg mundur x mmpu jadi lebih baik dari kita malaysia.Mereka sgt2 bagus dlm sstgh perkara..kalo dorg jumpe org malaysia,dorg akan mendoakan kerana dorg kata org malaysia ni cintakan ilmu..hee.amin2..

oklah sama2 kita amalkan ye afsyussalam..
Read more...

Saturday, October 22, 2011

Setelah Genap Sebulan..

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t

Tangan rancak menaip,tanda sudah lama x menulis kat cni.
Apa khabar semua??Ana alhamdulillah sihat..hehe.Sekarang pukul 3 petang mesir,maknanya kat malaysia dalam pukul 9 malam.Selamat malam malaysia yg dirindui..


Alhamdulillah,telah sebulan ana berada di bumi mesir.Kira-kira 22sept lepas,selamat sampai disini selepas transit sehari kat bahrain (Golden Tulip Hotel).GULF AIR..awanan biru menjadi saksi..kih3.Segalanya pengalamn yg manis.. saat berada kat airport,buat pertama kalinya berpisah sgt2 jauh dari keluarga yg tercinta,segalanya yg saya sayangi tertinggal di malaysia..cewah..huhu hanya yg dbawa wajah2 org yg tercinta mak ayah adik beradik,kalam2 semangat keluarga,guru,kawan2 dan sekeping hati yg rindu untuk mengutip segala khazanah di mesir..

Wajah mak ayah segar dalam ingatan,adik beradik juga bermain di fikiran.. :D hari2 ana pasti akan tgok gambar dorg..haha cam kanak2 kan??xpe..lagi sebulan barula hilang homesick nye tu.Bila mengenangkan kembali tugas2 berat di cni,menuntut ilmu..segera dibuang jauh2 perasaan ngada2..haa.Alhamdulillah2..saat berada di atas kapal terbang,kecut perut..segera niat di pasakkan..doa dikumat kamit..moga2 keluarga semua di bawah rahmat ALLAH..Roda kapal terbang bergolek,hati ana juga turut dibawa pergi..layanan dalam kapal terbang memang terbaek la...:D



Sehari transit dekat bahrain,Golden Tulip Bahrain,tapi kitorg x dibenarkan keluar hotel..boleh jalan2 sekitar kawasan hotel je.Yelah duit dye dinar..mahal tuu..satu lagi dye ckp bahasa lain.Mula2 agak pelik..kitorg naik flight pukul 10 pagi..perjalanan lebih kurang 8 jam..tapi turun2 kat airport bahrain baru pukul 1tghhari.Aduih..dah kena set jam waktu lain..bayangkan isya' dye pukul 6 petang tapi waktu malaysia sebenarnya dah pukul 12malam..kitorg yg masih baru ni dah ngantok2..sampai terlepas makan malam..'mata malaysia' lagi..Subuhnnya pukul 4 pagi..padahal pukul 10 malam bahrain sama dgn 6 pagi malaysia.Bila terjaga pukul 10 malam sana,xtaw nak wat apa dah...tgok tv semua bahasa arab,even kartun pun..layan je lah.pengalaman2

Esoknya,jam 7 pagi..bertolak semula ke bahrain airport untuk ke cairo.Perjalanan hanya memakan masa 3 jam..sepanjang perjalanan tajdid ni
at lagi..sgt2 penting mnjaga niat.Dalam flight mendgr lagu kembara ilmu..sebak sebaik saja menghayati lagu tu..

kembara ilmu selaut cahaya

milik Tuhan tiada bertepi

diselam tak jejak ke dasar
ditimba tak luak setitis

kembara misi lembah nurani
menakung titisan ilmu suluhan budi
resapan dari akal yang murni
untuk diuntai mutiara sufi
menjadi azimat menuju firdausi

lembah nurani fitrahnya suci
jangan ditinggal gersang
jangan dibiar hitam
gersang nurani kerana tiada ilmu

hitam nurani kerana dosa bertimbun

noda di hati melemahkan minda

kembara sufi terasa sukar
sesatlah di dalam pelayaran
hanyut tiada pedoman
akhirnya karam dalam kegagalan




22sept jam 12 tgahhari,roda kapal terbang di keluarkan kan..tali keledar diikat kemas..diintai sedikit luar,coklat..saujana memandang pasir..bangunan kotak2.. 'Ya ALLAH,HambaMu ini sudah sampai...aku sudah sampai' dilihat shbt2ku menadah tgn berdoa..sebaknya situasi itu,hamdalah diucapkan..inilah bumi di mana berjalan di atasnya Imam syafie..disinilah letaknya kubu salahuddin ayyubi..disini telah tumpah darah ulama',syuhada'..disini juga bumi Musa A.S..ya ALLAH,seolah x percaya...dan sehingga kini..ana masih x percaya..

Saat menuruni tangga...airmata bergenang.(wallah sedih nyee).Kami disambut gembira senior2 dari BKASM,PMRAM..kami sudah jadi satu keluarga disini..wadah perjuangan kami,menuntut ilmu,berukhuwah,mempersiapkan diri untuk malaysia yg kami cintai..kamilah da'i..Mesir ini bumi yg penuh mehnah dan tribulasi..hati org2 yg tinggal di bumi mesir ini hanya hati yg kuat.Saban hari melihat keletah org arab yg pelbagai..melihat dunia dari sudut pandang yg berbeza.Duduk di mesir ni,tiada masa lagi main2..sedari bagun tidur hingga ke tidur semula,aktiviti perlu dipenuhkan lebih2 lagi ana memegang dermasiswa zakat..duit dari kamu,kamu dan kamu...amanah perlu di tunaikan.Ilmu perlu dicurahkan..di mesirlah bakat kepimpinan diasah,bakat berucap diasah,bakat menulis dicungkil,kuliah hari2..menadah kitab,memperelokkan bacaan qur'an,lazimi untuk meghafaz al-Qur'an..hingga bila ana balik nnti duit zakat itu dpt disumbangkan pada malaysia,masy muslim khususnya..


Ok..sampai sini saja...nukilan ana..sekejap lagi,di depan asrama kami akan datang seorg ulama' besar HABIB UMAR,keturunan Nabi Muhammad s.a.w..x sabar untuk melihat,mendengar,mengambil ibrah darinya...Wahai sekalian kamu...ana duduk disini,saban hari melihat helikopter ulang alik,terasa sprti dekat dgn palestin..di satu sudut memandang matahari terbenam,yg ana nampak hanyalah mekkah..jadi ana kirim soa buat kamu..agar turut rasai apa yg ana rasai..pembebasan al-quds dan tunaikan haji.. :) in'ALLAH sehingga berkesempatan..ana akan menulis lagi..
assalamualaikum semua
Read more...

Sunday, October 16, 2011

Langkah ku...


Alhamdulillah3 x..kini aku di bumi barakah..mesir :)

Saat ini..semangat yg x pernah pudar,kalam tasyji' dari ibunda ayahanda dan kakanda2 tercinta..menemani diri

X boleh nk panjang2,sbb dalam cc @_@ in'ALLAH akan diupdate cerita tentang di mesir.Mohon doa sahabt2 sekalian,ana (itqan) akan exam hari selasa ini.Moga ALLAH memudahkan...aminnn
Read more...

Saturday, October 1, 2011

Arnab dan Kura-Kura



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam.. Dan tidak lupa ucapkanlah selawat serta salam buat kekasih Allah Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam.

Sahabat-sahabat (yang singgah di blog ini) apa khabar? Rindu kalian kerana Allah.. (",)

InsyaALLAH pada entri kali ini, ana akan menceritakan sebuah kisah.. Kisah yang sangat menarik ana kira ^^,

Sahabat-sahabat pernah mendengar kisah arnab dan kura-kura? Kisah perlumbaan yang akhirnya dimenangi oleh kura-kura..kan? Ahaa, kisahnya tidak terhenti sampai di situ sahaja. Ayuh bersama saya menyusuri kisah mereka selanjutnya! ^_^

Seperti yang semua sedia maklum, sang arnab over confident akan kebolehannya berlari pantas.. Oleh itu, dia tidak kisah untuk berlumba lari dengan kura-kura. Namun akhirnya, perlumbaan itu dimenangi oleh kura-kura. Daripada kisah ini, antara ibrahnya adalah slow and steady.

Setelah arnab kalah, dia pulang ke rumah dan memuhasabah diri.. Dia sedar, yang dia tidak boleh mengulangi kesilapan yang sama lagi. Oleh itu, sang arnab pun mengajak kura-kura untuk berlumba sekali lagi.. Dan sahabat-sahabat boleh agak keputusannya? Pada kali ini, sang arnab berlari dengan sangat pantas, dan tanpa henti-henti. Dan akhirnya, sang arnab yang memenangi perlumbaan ini.. Ibrahnya, fast and consistent (istiqamah) ^^,

Kisah ini tidak habis lagi.. (",) Kura-kura sedar, setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kekurangannya, dia berjalan lambat, manakala arnab boleh berlari pantas. Setelah kura-kura berfikir untuk beberapa ketika, kura-kura mendapat satu idea.

Keesokannya, kura-kura mengajak arnab untuk berlumba lagi, tetapi dengan laluan/track yang lain. Arnab pun bersetuju dengan permintaan kura-kura. Maka, apabila perlumbaan dimulakan, arnab pun berlari laju dengan sekuat hati..dan tiba-tiba, arnab berhenti!!

Arnab tidak meneruskan perjalanan..dia berdiri membatu di tempat dia berhenti sekarang.. Dan tidak lama kemudian, kura-kura pun sampai di sebelah arnab. Apakah yang menyebabkan arnab berhenti?? Ada sungai di hadapannya.. Kura-kura yang dikenali sebagai haiwan yang boleh berenang di dalam air, menyeberang sungai itu dengan selamat.. Dan akhirnya, kura-kura yang memenangi perlumbaan kali ini (",)

Keesokan hari pula, arnab mengajak kura-kura untuk berlumba di laluan seperti semalam..tetapi bukan sebagai pesaing, mereka berlumba sebagai satu pasukan. Maksudnya? Dari permulaan track perlumbaan, arnab berlari pantas sambil membawa kura-kura bersamanya.. dan apabila mereka tiba di sungai, kura-kura pula membawa arnab menyeberangi sungai bersama-samanya.. Dan akhirnya, mereka sampai ke penghujung track secara bersama-sama, tetapi dengan masa yang lebih singkat daripada 3 perlumbaan sebelum ini! Subhanallah.. Apa yang penting? Kerjasama! ^_^

Subhanallah, banyak kan ibrah (pengajaran) yang kita dapat daripada kisah ini? Jadi, apa lagi.. mari kita praktikkan apa yang baik dalam hidup kita, dalam menggapai REDHA ALLAH dan syurga-NYA, rahmat-NYA, serta ampunan-NYA, amin.. (",) Beriman dengan Allah, ikutlah cara Nabi Muhammad dalam setiap aspek hidup kita.. seperti bersukan, menuntut ilmu, bekerja, beribadah, dan lain-lain..

Wallahua'lam, moga perkongsian ini ada manfaatnya buat kita semua, amin ^^, ilal liqa' insyaALLAH, di taman syurga (majlis ilmu) ini.
Read more...

Wednesday, September 14, 2011

Remaja Terbilang..!

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah..wa syukurlillah :D
ya ALLAH,anta robbuna..wa nahnu 'abduka..(3x) T_T


Remaja - teenage - youth - syabab - fata - Anak muda - adolescent

~Istilah pelbagai tapi memberi makna yg satu..~

Adakah antum yg membaca ni seorg remaja..?? ya!? Tidak!?
majoriti yang guna blog2 ni masih berusia remaja atau awal dewasa..sohih??
jarang2 ana jumpa org berusia nak tulis2 blog ni..
Kalaupun antum sudah berumahtgga,antum pernah melalui usia remaja..mgkinkah 5 ke 10 tahun dulu.Pokok pangkalnya,kita semua melalui usia remaja.

Allah rakamkan perkataan 'fata' yakni pemuda/remaja di dlm Al-Qur'an..

“Kami ceritakan mereka kepada mu (Muhammad ) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk. Dan kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu mereka berkata ‘Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi. Kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran.”(Al-Kahfi 13-14)

Setiapkali disebut pemuda..@ remaja teringat ana pada hadis masyhur yg diriwayatkan Imam Abu daud dan Ibn Majah tentang 7 golongan yang mendapat naungan ALLAH di akhirat nanti.Jom kita check..pilih2..kita di golongan yang mana !! @_@




1.Pemimpin yang adil
2.Orang muda yang membesar dalam ketaatan pada ALLAH
3.Orang2 yang hatinya tertaut pada masjid
4.2 insan yang berkasih kerana ALLAH (bertemu berpisah demi redha ALLAH)
5.Lelaki yg dipujuk berzina oleh wanita rupawan kemudian dia menolak kerana takut pada ALLAH
6.Orang yang ikhlas bersedeqah
7.Org2 yang mengingati ALLAH,kemudian menitiskan air mata

Subhanallah..jadi memandangkan kita yang masih muda remaja ini,moleklah kita fokuskan point no 2 yang disebutkan dalam hadith.Orang muda yang masa remajanya,taat beriman kepada ALLAH..pelbagai ujian dan godaan ditempuhi.Beruntunglah pemuda yang berjaya melepasi halangan2 tersebut dgn amal ibadat serta memberikan khidmat cemerlang kepada agama, masyarakat dan negara.Hayya nakunu hakaza!!in'ALLAH..

Masa imam muda2 final dulu,IM Hassan dapat hadith ini..beliau mensyarahkan pnjng lebar pada pemimpin yang adil,tetapi diselit pula oleh panel bahawasanya pemimpin yg adil saja x cukup untuk membangunkan sebuah negara islam kalau anak2 mudanya rosak akhlak..ana setuju sgt2.Pemimpin yg adil + rakyat dlm klngn anak remajanya beriman..in'ALLAH negara malaysia mampu membentuk sebuah baldatun toyyibatun wa robbun ghafur.




Remaja perlu menghayati 10 muwasofat tarbiyyah,bukan je hayati..tapi kenala amalkan :D ianya agak berat kalau nak terus lakukan,jadi lakukan sikit2,perlahan2..kerana perubahan itu memakan masa,biarlah sedikit tetapi istiqamah (berterusan).

10 Muwasofat Tarbiyyah

1.Aqidah yang sejahtera (Salimul aqidah)
2.Ibadah yang betul (Sohihul ibadah)
3.Kuat tubuh badan (Qowiyyul jism)
4.Akhlak yang mantap (Matinul khuluq)
5.Berpengetahuan luas (Mutsaqqafal Fikri)
6.Mampu berusaha (Qadiran 'ala kasbi)
7.Berusaha melawan nafsu (Mujahadah 'ala nafsi)
8.Memelihara waktunya (Haarithun 'ala waqtihi)
9.Tersusun dalam urusannya (Munazzomun fi syu'unihi)
10.Bermanfaat untuk org lain (Nafi'un lighoirihi)

Remaja hari ini yang tidak kuat asas agamanya,senang2 dipujuk dunia.Fesbuk yang ada seringkali diupdate dengan status2 mcm ni..

'aku rindu kat dia..buah hati aku...si...bla bla bla..'

'aku kecewa dgn tutt,apa kurangnya aku??mgkinkah ada ruang kemaafan dari tutt bla bla bla'

'wow,man utd menang lagi..bla bla bla..'

'aku geram betol dgn mamat ni...bla bla bla'

sampai bila??remaja muslim mukmin harus beginikah??Cinta dipuja,musuh dihina,hidup mengagungkan hiburan,bola dan sebagainya..come onlah remaja!!come onlah muslim youth..macam2 benda berfaedah kita boleh lakukan dengan fesbuk tu..fihi fawaid kabirah...hihihi. Sebenarnya entry ni ana nak cerita tentang abna' Afra'(anak2 afra')..remaja yg sangat ana kagumi,menjadikan rasulullah cinta mereka..

Ana tahu ramai yg dah tahu cerita ni..macam mana cintanya pada nabi sehinggakan sanggup mencabut tangan sendiri.kita sayang nabi x??ana pun sayang...tapi snggupkah cabut tgn sendiri??hee fikir 2/3 kali kot.Jadi adik beradik afra' dua org ni ada bran???! memang ada Bran!In'ALLAH akan ana ceritakan kisah mereka berdua...kerana merakalah contoh remaja terbilang!!
Read more...

Monday, September 12, 2011

selawat ke ats Rasullullah.s.a.w

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

sudah bnykkah kita berselawat ke ats nabi s.a.w...pada hari ni..????
sama2 muhasabah diri..InsyaAllah...
ana mulakan dgn hadis..

Rasullullah s.a.w.bersabda
"sesiapa yang menghidupkan sunnahku,maka sesungguhnya ia telah mencintaiku, dan sesiapa yang mencintai aku, nescaya ia bersama-samaku di dalam syurga.' riwayat oleh Anas r.a

andai kite kasihkan Rasullullah.s.a.w..buktikan..amalkan sunnah nabi s.a.w...
dan ucapkanlah selawat ke ats baginda..sebanyak-banyaknya..
setiap waktu..dan setiap masa..sama2 kita banyakkan berselawat..InsyaALLAH..

antara waktu dan tempat yg disarankan berselawat...

1- sesudah azan dilaungkan
2- ketika hendak masuk dan keluar dr masjid
3- dalam solat jenazah
4-dalam takbir-takbir hari raya
5-sewaktu membaca tahiyat (tasyahud) akhir dalam solat
6- pada awal dan akhir doa
7- pada malam dan siang hari jumaat
8-dalam kutbah dan semasa bacaan qunut
9-ketika org menyebut nama Rasullullah.s.a.w
10- tiap pagi,petang ketika mengadakan majlis ilmu ,ketika susah,sakit dan lain2..

*sumber dr..buku GenQ
(generasi AL-QURAN kreatif..)

______________________________
sabda RAsullullah.s.a.w..yang bermaksd:

" SESIAPA YANG MEMBACA SELAWAT SEPULUH KALI PADA PAGI HARI DAN SEPULUH KALI PADA WAKTU PETANG , MAKA IA AKAN MEMPEROLEHI SYAFAATKU PADA HARI KIAMAT"
(riwayat al-Tabarani daripada Abu Darda'r.a)

- jom banyakkan berselawat ke atas baginda s.a.w...
InsyaAllah.. :)
Read more...

Saturday, September 10, 2011

pejuang agama by IM

Assalamualaikum w.b.t

Ana tukar lagu belog lagi...
^^
dye ada guna prkataan habibi

ana pun x sure kenapa habibi...sayangku??
Tapi lirik dia sgt2 menyuntik hati ana
dan ana sgt2 suka nasyid yang rancak @_@
paling2 suka...shoutul harakah punye lagu la..
Nasyid wacana dakwah zaman kini..
sukalah ia sekadarnya saja,selamat menghayati



Lirik

Setiap manusia pasti punya
Pemikiran yang saling berbeza

Tapi janganlah cuba untuk memaksa

Yang lain jika tidak sekata


Usah taksub tafsiran sendiri

Pandanglah dari sudut yang lain

Mungkin ada benarnya kata mereka
Andainya berfikiran terbuka
Renungkanlah bersama

Habibi janganlah membenci

Hentikan dari saling menyakiti
Habibi hanya jikalau bersatu
Umahmu akan lebih maju

Temanku bersalamlah selalu
Hormati mereka disekelilingmu
Temanku marilah kita bersama

Menjadi pejuang agama

Tak perlu meninggikan suara
Untuk meluah apa dirasa
Kerana lantang itu bukannya bermakna
Katamu menjadi lebih benar
Renungkanlah bersama

Masih terngiang-ngiang..Mim Sod Ro..
Musibah,sabar dan redha..
Ya ALLAH..bantulah tenangkan hatiku..
Read more...

Thursday, September 8, 2011

Sahabat itu temanku ke syurga ^^

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah wa syukur lillah
Hari ini yaumul jumu'ah sayyidul ayyam,pagi 9 syawal,mentari terbit memancarkan sinar,setia dgn tugasnya menerangi bumi ALLAH ini.Dan hatiku juga begitu..terbit satu sinar bahagia menerima kamu sebagai sahabatku..@_@ Kamu...??iyalah..kamu yang tgh baca ni la.. ^^
Apa khabar??moganya sihat iman dan jasmani.Pagi yang cerah ini,termenung ana mmrhatikan kesesakan lalu lintas dlm bilik ni,brg2 yg masih belum siap dipacking.Berbaki dua minggu sebelum tarikh berangkat ke sana..buntu2..hehe tapi sambil2 online dan mndgr nasyid.Lagu apa??sebuah pertemuan..lagu faveret masa album cudipt keluar.x pernah jemu nk dgar,lagi2 lirik dye sgt2 tacing..:D kan3?

Tibe2 hati jadi sayu,teringt pula pada si dia yg sedang jihad menuntut ilmu..
dulu dialah bersama-sama ana di dalam satu medan ilmu..dia yang sentiasa bersemangat belajar krn ALLAH,dialah yang mngajar ana hakikat belajar ini suatu ibadah..ibadah x boleh buat sambil lewa,maka belajar juga msti betul2.Dipinjamkan pada ana kekuatan.Kejayaannya sumber inspirasi ana..:D sejak kecil,dia x pernah meninggalkan solat, kerana itulah wajahnya sentiasa bersalut ketenangan.Dan,kini..ana melihatnya smakin matang meniti usia,mendaki anak tangga kejayaan,dia tawazunkan akademik,agama dan organisasi pers islam.Moga dirimu semakin bersinar dan bersinar,menyinari insan2 disekelilingmu ukhtiku..kerana kamulah cahaya yang bersinar itu.^^



' sungguh syukur di hati ini
di kurniakan teman sejati
menunjuk jalan dekatiNYA
tika diri dalam kebuntuan
betapa ku hargai
kejujuran yang kau beri
mengajarku mgnal erti
cinta hakiki yang abadi....'

subhanallah...benar2.Bagi ana,sahabat itulah yg membawa kita semakin dekat dgnNYA.Baik perilakunya,taat orgtuanya,menjaga maruah diri dan shbtnya,sentiasa beralah demi mnjaga hati kita..dan dia yg selalu menyebut nama kita dalam doanya.Wah beruntungnya...^^ kalau kita nk dpt sahabat begitu..kita dulu yg kena jadi mcm tu..betulx??man uwaffiq kalami,irfa' yadaik!!hehe tetibe je ana ni.=p


Ayat al-qur'an yg sesuai kita muhasabah kembali,persahabatn antara kita dan dia..adalah pada surah az-zukhruf ayat 67.



Allah berfirman yg mana maksudnya 'Pada hari itu sahabat2 karib; sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengah yang lain kecuali mereka yang bertaqwa'.. dalam ayat ni ada perkataan al-akhilla' (teman karib).Jadi,kalau kita bukak tafsir ibn kathir atau tafsir munir dan sbgnya,disana ada penjelasan yang lebih pnjang lebar.Cuma kita bold kan dkat cni,shbt2 yg dahulunya bersahabat baik di dunia boleh jadi musuh pada akhirat kelak illal muttaqin yakni mereka yang bersahabat atas dasar taqwa.Mngertilah wahai sahabat2ku...erti taqwa ini.




Ok,ana nak kongsi ckit,kisah pada zaman nabi Muhammad s.a.w.Kisah tentang sahabat,dan kisah ini ada kait mengait dengan ayat di atas tadi.Kisah ini ana dapat dari buku BIOGRAFI MUHAMMAD BIN ABDULLAH..dah setahun lebih ana belum khatam2 lagi buku ni,Isk3...boleh dapatkan ye di pasaran.Ok smbung2..



Kisah nya begini...


Seorng pemimpin quraisy yang bernama Uqbah Bin Mu'ayyit telah mnjemput nabi makan di rumahnya.Setelah nabi Muhammad s.a.w sudah berada di depan hidangan,baginda x nak makan.Puas Uqbah pujuk.


Nabi berkata 'Aku x akan makan kecuali setelah engkau mengucap 2 kalimah syahadah'


Uqbah mengelak..sebolehnya dye x nak mengucap kalimah syahadah.Tetapi nabi mengharap uqbah ucapkan sepertimana Hamzah mengucapkan walaupun kerana semangat nak membela anak saudaranya.AKhirnya...Uqbah x dapat mengelak lagi.Bagi Uqbah,tetamu ini suatu yang besar.Amat memalukan bagi kaum mereka kalau x menunaikan hajat tetamu (ini yg bagus org arab ni,sgt2 memuliakan tetamu)


Bila Uqbah dah ucap kalimah syahadah barulah nabi mahu makan hidangan tadi.Dan tersebarlah berita Uqbah mengucap dua kalimah syahadah.Org bukan islam dari kalangan quraisy semakin geram n bengkek.Yang paling bengkek sekali adalah Ubay Bin Khalaf sebab uqbah tu bestfren dye..ha nilah yg ana nak cite ni..


Ubay b. khalaf ni dtg jumpa Uqbah.Dia pun cakap mcm ni kat Uqbah


'Wahai Uqbah!!jgn kau tgok muka aku lagi lepas ni!!!.Engkau bukan bestfren aku lagi sampai lah kau ludah ke muka Muhammad.Macam mana kau pergi mengucap depan Muhammad,macam tu jugalah kau kena ludah dekat mukanya!'


Uqbah pun suda'..(pening).Antara dua pilihan..sama ada bestfren dye (pembesar2 quraisy) ataupun Muhammad.Akhirnya dia buat keputusan memilih shbt2 Quraisy.Tanpa rasa apa2 dia pun pergi meludah ke muka Muhammad,namun Nabi Muhammad tetap bersabar.Maka turun ayat al-qur'an yang berkaitan Uqbah dan Ubayy dalam surah al-furqan ayat 28 dan 29..ha ce bukak tafsir cepat hehe


Maksud FirmanNYA:'Wahai celakanya aku,alangkah baiknya kalau aku x mengambil si dia itu menjadi sahabat karib!!!Sesungguhnya dia menyesatkan daku dari jalan peringatan AL-QUR'AN,selepas ia disampaikan padaku.Dan adalah syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia yang menjadikan dia sahabat karibnya'


hakaza...cerita ini.Mula2 Uqbah hampir2 islam,tetapi sahabatnya ubay bin khalaf merosakkannya.Di akhirat nnti Uqbah menyesal dan menggigit jari,menderita xde kesudahan kerana menolak islam yang sudah berada di tangannya waktu itu.Dan ini berkaitan dgn surah zukhruf ayat 67 tadi,sahabat2 karib akan menjadi musuh sesama mereka..seperti uqbah dan ubay di akhirat nnt.Panjang ke cerita ni??hehe xpe,sama2 kita ambil iktibar..sungguh benarlah al-qur'an ini peringatan yang jelas buat kita.Masa kat ildas dulu,ana cerita kisah ni kat shbt ana aqilah..tapi dalam bhs arab..sampai ke sudah x habis2..hehe sbb dalam bahasa arab..dan dye pun xpaham..asif ya ukht..moga anti dapat recall balik kisah ni dalam version bahasa melayu =)




Di sisi ana ada sahabat2...Yang istimewa dalam hati ini ukhti munirah dan ukhti yusra.:D


Shbt yang sedia menasihati,sedia membantu..Sahabt2 masa ana sekolah rendah dulu,sksj dan saruq,Shbt2 suka dan duka masa samer selama 5 tahun,adik ana yg sorg tu nabilah mursyidah,adik2 usrah,adik2 badar,adik2 tanzim dan ramai kalau nak sebut nama sorg,Shbt2 stam selama setahun,perjuangan yg seringkali dilanda ujian..shbt2 rumah sewa darul mumtazah seramai 7 org..rindu!!! kdg2 semangat turun naik,kita lalui bersama.Shbt2 ILDAS,sebulan perkenalan yang terindah..dan 4 tahun kita akan bersama..tanpa ibu dan ayah disisi..shbt2 blog!shbt2 dunia dan akhirat


kamulah..sahabat dan temanku hingga ke syurga..aminnnn laslty senyumlah @_@


Kamu ada shbt??pergilah padanya dan nyatakan kecintaanmu pdnya..betul x??ada hadith kan?x ingatla matannya. ^^ salam ukhuwwah fillah..

Read more...

Monday, September 5, 2011

Sabar..& Tawakal..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

assalamualaikum.w.b.t..

tazkirah ringkas hari ini...ana kongsi bersama...
ana dapat dr seorang shbt...

jom..sama2 kite..hayati...dan bacelah dgn hati..InsyaAllah...

'carilah HIKMAH dalam setiap ketentuan ALLAH..
supaya akan timbul rasa KESABARAN dan KESYUKURAN....

kerana ingtlah wahai shbt...

setiap yang PAYAH itu pasti akan ade KESENANGAN..
(inna ma'al u'sri yusro..." =setiap kesusahan pasti akan ada kesenangan..)

setiap KESABARAN itu..pasti ada GANJARAN..
bercakap mengenai kesabaran..
ana ada baca sebuah kisah yg juga ana dpt dr sahabat...sangat menyentuh hati..
ana harap..semua dapat luangkan sedikit masa untuk membacanya..
MIMPI PELAJAR UIA BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD S.A.W.

DAN SENTIASALAH KITA INGAT...
INNALLAHA MA'AS SOBIRIN...
sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama-sama dengan orang2 yg BERSABAR..

BERSABAR MEMANG sesuatu yg PAYAH..hakikatnya..tetapi..seperti yg telah ana tulis di ats..
'setiap KESABARAN itu..pasti ada GANJARAN..
jika bukan sekarang..jika bukan di dunia...di AKHIRAT..InsyaAllah..
kita semua sedang mengejar untuk kehidupan di AKHIRAT...yg kekal abadi..InsyaAllah..

ok..sambung semula..


jika sesuatu ditakdirkan untuk kita...
tiada siapa yg boleh memberi HALANGAN..
namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita,
pasti kita tidak akan dapat walaupun sudah dalam GENGGAMAN..

ALLAHUA'LAM...

scr jujurnya..kata2 ini sgt terkesan dlm situasi ana skrng...
yg baru shj diuji untuk memilih UIA atau Universiti Al-Azhar,Mesir..
hhmm..sgt susah untuk ana..apbila berada di tgh2 persimpangan..antara 2 pilihan..
Istiharah jln terbaik..Alhamdulillah ana tekad untuk sambung perjuangn ini di bumi anbia'..tetapi..kdg2..hati manusia senang berbolak balik..dengan mcm2 dugaan..dan ujian...

moga ALLAH thabitkan hati ini..dan hati shbt2 yg lain..dan ALLAH mudahkan semua urusan kami..dan perbetulkan niat kami yg mungkin kdg2 mudah menyimpang apbl diuji..nau'zubillah min zalik..
dan yg paling penting ALLAH IKHLASkan HATI kami dlm menuntut ilmu...tidak kira walau di bumi mana kami berpijak....segalanya HANYA UNTUK MENCARI REDHAMU YA ALLAH...
InsyaAllah..amin..ya ALLAH..

InsyaAllah..
untuk yang bakal menduduki apa2 peperiksaan..@ ape2 sahaja ujian...
ingatlah..

'yang dilihat dan diukurNYA..bukan lah sejauh mana usahamu..
tetapi yang diharap..sejauh mana TAWAKAL..percaya nan jitu..
serta pergantunganmu kepadaNYA..!!

namun..tidak bermakna tidak perlu berusaha..
USAHALAH semampumu..

tetapi..

jgn sesekali beraqidah bahawa banyak usahamu itulah penentu kejayaan..

BERIMANLAH..bhw..TAWAKALMU itu sebenarnya hanya semata-mata padaNYA..pada ALLAH S.W.T.. dan itulah PENENTU KEJAYAANMU..

kejayaan bukan milik sesiapa..tetapi kejayaan milik ALLAH..!!
jadi seyakinnya..hendaklah dikau pohon dariNYA semata...InsyaAllah..

ma'a taufiq wannajah....
wassalamualaikum.w.b.t..
Read more...