Pages

Friday, December 9, 2011

As-sam'u watto'ah

Bismillahirrahmirrahim
Alhmdulillah 'ala kulli hal..

Kaifa halukum..sobahannur liazhariyy..wa masa'al khoir limaliziyy


suhu di mesir sekarang ni 11'C.Lagi sejuk dari aircond tahap maksimum..hehe cuma xde salji je
Sebentar tadi,lepas subuh ana dn shbt2 bru pulang dari masjid asyraf,jabal muqottam ..bertalaqqi brsama syeikh yusri kitab sunan nasa'ie,bab zakat..terasa semangt pula keseluruhan hari ni..

Sedikit prkongsian..smlm ana mnjadi bidan terjun untk mmberi tazkirah d musolla.Di saat2 akhir ustzh fatin yang ditaklifkan mesej
' adik,cam xsmpt je,xabes liqo' lagi.,asifah awi2' pukul 5:14mlm..
imam dah mula solat maghrib kat bawah..isk3.. 'sapa lagi yg nak ganti.Aku jelah..'
Tajuknye 'assam'u watto'ah'.
Mana2 org yg ana jumpa,smpat tnye..
'apa yg anda faham psl sam'u watto'ah..?'..mcm2 jawapan yg sohih semuanya..


As-sam'u watto'ah..
Ana bukanlah yg tahu sgt,ttp apa yg ana faham
as-sam'u drpada prkataan sin min ain ya'ni dengar..
at-to'ah..yakni taat
Jadi penggabungan dua kalimah ini,mmbawa maksud ketaatan dan kepatuhan kita pada arahan pemerintah atau pemimpin di atas kita.

'Setiap langkah kita keluar bermusafir,skiranya lebih dari 2 org,maka lantiklah ketua..kalo x silap hadis ni.Xde ketua haram hukumnya'ustzh tut tut..hehe

'Taat pada pemimpin,slg mana dia bawa n tunjk kita jalan dekati ALLAH,cara hidup yg ikut deenullah'ustzh tut tut

Okey..ana jelas,bila sudah disampaikan,maka tugas ana pula untuk menyampaikan..
Pernah baca x buku ni ??

Rugi spe yg x baca n dptkan lagi..Buku ni mgisahkan kehidupan Rasulullah s.a.w dari kecil hingga wafat..dlm bentuk cerita.Memang sayu n syahdu bila membaca,smp mencurah-curah airmata..bila org tnye knp jawabla 'kau baca sendiri...' biar zuq tu masuk dlm jiwa..

Dalam buku ini,ada satu kisah yg mengajar ana,memahamkan ana apa itu kepatuhan pada pimpinan..

Amru b Al-As..sorg sahabat nabi,beliau ditugaskan memimpin sariah (tentera berjalan kaki) yakni tentera zat as-salasil memerangi mereka yg membntu tntera musyrikin dlm perang mu'tah.Dalam peperangan ini abu bakr,umar,saad b abi waqqas dan saad b ubaidah juga menyertainya.Mereka menuju satu kawasan yg didiami oleh Bani Khudaah yg sgt ramai.Sdgkan tentera zat salasil ni cuma 300 org.Waktu itu cuaca sgt sejuk,ana rasa brgkali lebih sejuk dari skrg ni 11'c.Jadi Amru mnghntr surat pada nabi agar mnghntr pasukan bantuan.

Pasukan kedua ni,Abu Ubaidah yg jadi ketua..bilamana mereka smpi di tmpt Amru,telah masuk waktu solat.Abu Ubaidah mengambil tempat mnjadi imam,tetapi Amru berkata 'Biar aku mnjadi imam kamu,kerana aku yg dtugaskan mnjadi ketua..kamu cuma pasukan bantuan shj'
Jadi dgn patuh..Abu Ubaidah berundur dan memberi laluan pada Amru

Tiba waktu malam,cuaca yg sejuk smkin mencengkam..shbt2 mencari kayu api untuk menyalakan unggun,tetapi segera dihalang oleh Amru.Sahabat2 dlm kebingungan..bgmana seorg ketua kita x mmbenarkan menyalakan api sdgkan cuaca teramat sejuk.Hal ini sgt sgt membuatkan umar al-khattab mnjadi tertekan..tetapi didiamkan sje.Mereka semua taat dan patuh x mnyalakan api pd waktu sejuk thp maksima itu

Bila tiba waktu subuh,Amru b Al-As ingin menunaikan slat subuh tetapi beliau bertayammum.Sekali lagi hal ini mengejutkan shbt2,sdgkan air ada pada waktu itu.

Sorg shbt bertanya 'wahai Amru..knp kau bertayammum sdgkan air ada'
Amru mnjawab 'cuaca sgt sejuk,kalau aku masih gunakan air,nescaya binasalah aku'..

Umar smkin x tahan,lalu diadukan pada Abu Bakr
Jawab Abu Bakr 'kalau bukan Rasulullah s.a.w yang melantik,nescaya aku juga akan mempertikaikan.Tapi Rasulullah lebih tahu..'
Umar mndiamkan diri shje..

Ma sya' ALLAH..sifat sam'u watto'ah yg ada pada sahabat2 nabi..sgt2 mengagumkan kita.Sebenarnya arahan Amru b. Al-As juga dipersetujui Rasulullah..
Mereka x dibenarkn mnyalakan unggun krn ditakuti musuh akan tahu jumlah mrk yg sedikit..

Jadi kita jga ada ketua..taatlah pada pimpinannya selagi mana ia di landasan yg betul.ALLAH itu matlamtnya,Rasul adalah ikutannya,Al-qur'an adalah pegangannya dan menegakkan islam itu impiannya.Itulah ketua yg sebenarnya..Selesai tazkirah semalam..ada jugak note2 yg x smpt dikhaborkan..ok..stkt itu sje entry kali ni..Doakan ye ana dicni..dan shbt2 juga teruskan perjuangan,Hanya jarak dan masa yg meisahkan kita namun kita tetap bersaudara.Maka sampaikanlah

4 comments :

Qalbun Jadid said...

rupa-rupanya enti yang bagi tazkirahsemalam,, hehe.. asif mencelah pulak tiba-tiba. ana suka penyampaian berbentuk sirah dan kisah sahabat,, enti- terbaikkk!!!

Muttaqinah Solehah said...

Assalamulaikum ukhti..

macam kenal je buku tu..hehe^^..

Tadi ke MPH di mydin..tengok buku tu dah betukar cover..sangat laris dipasaran..juga sangat-sangat menyentuh qalbu memberikan zuq..Titisn air mata juga mudah keluar tika membacanya..

InsyaAllah jadikan kisah2 dalam buku tu sebagai motivasi penguat diri dalam menjadi khalifahNya di muka Bumi...=)

salam dari malaysia
kak long

Life Is Abstract said...

terbaik!! :D

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

assalamualaikum liana ^_^
siiru 'ala barkatillah =)
kta ada baca hadis yg mafhumnya, jika ada 3 org yg bermusafir, hendaklah melantik seorang ketua di klgn mereka. Hadis ni kta jumpa dlm buku Bercinta Sampai Ke Syurga tulisan ustaz Hasrizal (insyaALLAH jika xsilap)
uhibbuki fillah,doakan kami di sini juga (",)