Pages

Wednesday, October 26, 2011

Afsyu as-salam



Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Tidak akan masuk syurga kamu semua itu sehingga kamu semua beriman dan tidak akan dinamakan beriman kamu semua sehingga kamu semua saling cinta-mencintai. Tidakkah kamu semua suka kalau saya menunjukkan kepadamu semua sesuatu yang jikalau kamu semua lakukan tentu kamu semua akan saling cinta-mencintai? Iaitu sebarkanlah salam sesama kamu!"

Assalamualaikum w.b.t

Hikmah hari ini..

Afsyussalam=sebarkan salam

Kuliah dah seminggu bermula.Hari2 melangkah ke universiti al-Azhar dgn menaiki bas hijau panjang dgn harga segenih setengah le 1.50,kadang2 segenih rubu' le 1.25..ataupun naik tremco dgn harga yg sama..

Meneliti kehidupan masy arab banyak buatkan ana berfikir..Sedikit gambaran tntg tempat yg ana tggal sekarang brsama seluruh mahasiswa malaysia di sini yakni di hayyu asyir,madinah nasr toob el-ramly..

Kadang2 dpt dilihat ada org bawa barang atas keldai atau kereta kuda melalui jalan..ada juga kanak2 arab main bola kat dataran depan bkan selangor..ada juga org jual sayur dgn kereta tolak smbil jerit 'beqiaaa' hee.. semua tu mebuatkan kita rasa teruja dekat tmpat org,kdg2 benda yg x pernah kita jumpa wujud dpn mata..

Tapi apa yg membuatkan ana rasa taajub..cuba perhatikan apa yg ada dcini yg xde di malaysia
1.Kemana-mana kita akan dengar alunan al-qur'an..
cntoh-supermarket yg jual barang2 basah mcm giant,tesco.
-kedai pakaian dan elektrik perkakas
-dalam tremco (van sewa)
-motor bawak delivery piza atau ayam..
(semua pasang ayat al-qur'an)

2.Sebarkan salam...

Ini yg ana dan shbt2 tgh nk praktiskan..setiap kali jumpe muslim yg lalu..dorg akan bagi salam..kalao nak naik tremnco atau bas,,masa kat tgga lagi dorg dah bagi salam..kdg2 malu je,sbb x buat..in'ALLAH akan diperbaiki lagi..masuk lif pun bagi salam..huhu..bagusnye bi'ah ni,,

Dari Abu Dzar ra., la berkata bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah sekah-kali kamu meremehkan kebaikan, meskipun hanya berupa keceriaan wajah tatkala bertemu dengan saudaramu.” (HR. Muslim)

Ini satu peringatan buat kita semua..x semestinye mesir negara yg mundur x mmpu jadi lebih baik dari kita malaysia.Mereka sgt2 bagus dlm sstgh perkara..kalo dorg jumpe org malaysia,dorg akan mendoakan kerana dorg kata org malaysia ni cintakan ilmu..hee.amin2..

oklah sama2 kita amalkan ye afsyussalam..

1 comments :

izAh d' Carrie juNior said...

terasa ingin berada disana..semoge berjaye ye.. :')