Pages

Monday, December 27, 2010

~Ibrah di sebalik KBBTP10~

Hari itu hari ahad..hari yang orang nk rehat2.Cewah jadi mcm pantun 2 kerat pulak.Oklah Assalamualaikum semua..straight to the point..ana nak sentuh ckit..pengalamn baru2 ini ana mnjadi wakil nisa' selayang ke Karnival Belia BTP 2010 di bandar tasik puteri,Rawang..Tarikh program 25-26 disember..tapi ana dan bbrapa ukhti nisa' selayang pergi pada 26 dis sbb jadi ajk xplorace bermotor.Seawal lepas subuh ana dan kakak ana(kak syue) bertolak dari rumah.Kak syue drive myvi ..pergi jemput kak sarah dkt dewan siantan..kemudian kak ji(azira) dkt bukit idaman.

Sampai di BTP..ke rumah sumaiyah najihah a.k.a bintuzzain pulak.Berapa kali pusing2 kat situ..walhal rumahnya dkt je dari situ.al-maklumla..bukan org btp.Masuk rumahnya..salm2 dgn umminya..sembang2 jap smntara tggu 'puteri' sorg ni siap2.haish budak ini..x sarapan lagi.sian dye.Kitorg pun pegilah sarapan dulu..Pergi sarapan kat gerai family sahabat ana..dayah hazram.Nampak mak,ayah ,adik,n kakak2nye sdg berniaga..maju kedainye..sedap pulak tu.Lupa nk ckp terima kasih.Hmm xpeke??antum antunna kena baca prjalann cite ni...?hehe terima kasih.


Sorg lagi syifaq mohammad razi namanya.Dia pun antara wakil nisa' yg terlibat.Tyme makan2 kat situ..rupa2nya familynye pun sarapan kat situ.Akhirnye kitorg gerak sekali dgn myvi..berhimpit-himpit 4 org kat blkg.Jam 8.30 pagi..kami berkumpul di dataran masjid BTP yang tersergam indah.Hijau pandangan mata..hehe unit amal semuanya brbaju hijau.Peserta berbaju oren.Program dikelolakn oleh ustaz Farhan..kami dibriefing tntg apa yg perlu dilakukn.Gerun juga..yg pesertanya semua lelaki.


Diorg(peserta) ni main explorace bermotor..di sekitar bandar tasik puteri..sejauh 29 blok.Isk3 jauh tu..ada 8 checkpoint.Mereka kena lepas kesemua checkpoint tu untuk bergelar juara.Kesemuanya ada 11 pasukan..satu pasukan 4 org.Ini bermakna 1 pasukan naik 2 motor.Mostly bukan org BTP..ada yg datang dari sg buloh..kundang dan macam2 lagi.Peringkat umur..ana rasa dlm lingkungan belasan tahun..tapi ada jugak yg dah habis spm.Ana..sumaiyah dan syifaq menjaga checkpoint yang pertama iaitu di surau al-kauthar.Tugas mereka disitu kena melakonkan peribahasa atau simpulan bahasa yg diberi..sorg berlakon..3 org teka.Klako tyme ni.Bila dah settle..diorg kena jawab teka silang kata yg trdapat dalam akhbar selangorkini.Isk susah2 soklannya..tntg isu semasa dan pengetahuan am.Kitorg bagi la klu ckit2.

Lastly..majlis penutup di rasmikan oleh YB ZAIDI..ketua pemuda pas,selayang.Unit amal bermain street soccer..dan nisa' pula me'nyelotape' makanan2 untuk dijadikan hamper cabutan bertuah(tnpa pembalut)..kira kreativiti la tu.Then bergambar ramai2..katanya masuk paper(ntah la).Makan2..pukul 7 baru habis program.Bertolak ke rumah..dan singgah di masjid amaniah untuk meng'usha' adik2 kepimpinan samer bentangkn krtas kerja mereka untuk orientasi adik2 form1 2011.Smpai tgh malam jugak.baru smpi di baiti jannati.mabruk!!kerja2 islam itu bukanlah sesuatu yg boleh diambil mudah..jangankan untuk bersenang-senang..untuk tidur lena atas tilam empuk hanya memikirkn masalah ummah.





























Jadi apa ibrah yang ana nak dpt dari program ini.

1)Anak2 remaja muslim kita harus didekati dgn pendekatan yg sebegini.Nampaknya semua peserta suka dgn aktiviti mcm ni..sambil2 itu mrka ditarbiyyah scr tidak langsung.Tapi ana agak sedih juga..sbb ada di antara mereka yg 'smoke' sewaktu di checkpoint kami.

2)Hidup kita pun ada checkpoint2 nye..bg ana..checkpoint2 itu ibarat ujian.Kita kena tempuh dgn jayanya untuk berjaya mndpt hadiah hidup (syurga)..

3)Kerjasama itu penting.Kita boleh berjaya kalo seorg tetapi ketinggalan,Oleh itu..perlunya kita dalam jemaah islamiyyah.Saling bantu..saling menguatkan..saling nasihatkn.

4)Senyuman ini mungkin sementara..kerana perjuangan lebih besar menanti kita.~ayat yg tersirat~ tapi ada kaitan la..heheh

wallahua'lam..sedikit pengalaman dikongsi bersama..

5 comments :

AzizMostafa said...

… diorg kena jawab teka silang kata yg trdapat dalam akhbar selangorkini.
-
Silang Kata Kelopak?!
-
http://www.typophile.com/node/51401
http://powerwordpuzzles.com/sunbursts/
http://typophile.com/files/Krosslang.pdf
http://typophile.com/files/Key-Whls.pdf
http://typophile.com/files/16-petals.pdf
http://typophile.com/files/K-flower.pdf
-
Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya

:::KHALIFATULLAH::: said...

syukran ye..azizmostafa

. N U R I L L A H E E . said...

assalamu'alaikum wrhmatullah ...

wah dtg btp ke ?
hmm syifaq dgn sumaiyah xkabor plk ada pgram ...

klau x blh jmpa sahabat 'alam maya' =)

mst seronok =)

:::KHALIFATULLAH::: said...

to nurillahee..subhanallah..anti org btp jugak ke??awt x habaq??boleh ana ajak skali haritu....hmm xde rezeki..in'ALLAH lpas2 ni ye

oh..knl ngan syifaq ngan sumaiyah ke??

. N U R I L L A H E E . said...

na'am2 .
dlu stu klas msa sek rndah .

msuk uia pn sma2
tp msing2 lain course

(^_^)