Pages

Saturday, September 18, 2010

~Hadapi musibah dgn muhasabah~



Cinta menuju jalan illahi

Cinta haqiqi yang amat suci

Tenang terasa..rindu padaNYA

Bila mendapat siraman hidayah


Lisan bertasbih..berzikir dgn ma'rifah

Taubat menyusul memohon maaf padaNYA

Menyesali..menyesal..menyesal..

atas dosa-dosa


Jiwa insani hidup bernadi

Tulus sejernih embun syurgawi

Saat melakar cinta sejati

ALLAH disembah sering diingati

Rela diuji asalkan kasih bersemi

Biarlah derita pengubat kasih sayangNYA

Itulah..tajalli..cintakan ALLAH

Mahabbah..mahabbah...mahabatullah..



Kesunyian jiwa..kegersangan iman..

Kehilangan bahagia..sesat di persimpangan

Pengajaran bayangan seksa dunia

Kembali..kembali..kembalilah..

Pada ALLAH

Carilah..carilah..carilah..

CintaNYA



Rela diuji asalkan kasih bersemi

Biarlah derita pengubat kasih sayangNYA

Itulah..tajalli..cintakan ALLAH

Kembali..kembali..kembalilah..Pada ALLAH

Mahabbah..mahabbah..mahabbatullah..


MasyaALLAH..lirik ni sungguh mengikat hati ana.Selalu juga dgr lagu ni...tapi x terdetik nak hayati.

Semalam henset yg ukhti ana baru belikan tercicir dkt tepi padang rumah kawan ana.X smpi seminggu lagi guna.Bila dah smpi dkt prtghn jalan,barulah ana perasaan.Kelam kabut juga waktu tu..shbt2 yg lain buat miskol..yg ada cuma voicemail.Sahabat ana yg tinggal dkt situ (zahra n farhana) patah balik dari rumah masing2 tolong carikan..xde apa yg dorg jumpe.Waktu tu..dlm kereta balqis,dah jauh kalau nk pusing balik..lagpun jalan jem,bnyk kereta.Nampaknya rezeki org lain..yg x takutkan ALLAH..

Tak tahulah..nk ckp apa bila balik rumah.Senyap je...akhirnya kantoi sendri.Huhu..sedih yg teramat.Tapi nak buat macam mana..ini sume sudah tertulis..tapi jadi pengajaran juga spy lain kali jgn pegang henset,letak dlm beg!Mungkin henset tu boleh mengalpakan ana..sangka baiklah pada ALLAH.Balik rumah..lepas solat,mengaji tadabbur ayat..tenang ckit.Terdetik nak bukak lagu ni..bercucuran air mata..ALLAHUAKBAR!kembalilah..kembalilah..pada ALLAH..Bila diuji..rela asalkan kasih bersemi..

Alhamdulillah YA ALLAH..biarlah henset tu yg hilang..jgn KAU hilangkan nikmat IMAN dan ISLAM ini dariku..

~kenangan gambar henset..tyme ni baru lepas beli~

5 comments :

cik n0oi .. said...

same rr ngn nset ana ! haha !

cik n0oi .. said...

same la ngn nset nurul ! haha !

. N U R I L L A H E E . said...

Assalamu'alaikum warohmatullah ya ukhti ...

Semoga anti sentiasa dpayungi rahmat Allah insyaAllah ..

Alhamdulillah wa jazakillah ats perkongsian ukhti , lgu ni trut mnyntuh hti ana yg slalu lalai dan leka di muka bumi Allah ini ...

Semoga anti sabar dan tabah di ats sgala ujian yg mndtg , krn ssungguhnya ujian2 itu adlh tnda kasih syg dr Allah yg sntiasa ingn mnguji iman hmba2Nya ...

sitti nursakinah said...

Alhamdulillah...ucapan utk setiap musibah yg kita dpt,moga dgn itu Allah ganti pd sesuatu yg lbh baik.. kdg senang ckp tp bila menghadapinya..Allah je yg tahu,,huhu. btl2,kembali pdNya,itula yg terbaik..tkpela,da tertulis setakat tu je tempoh hayat anti dgn hp tu.. =) (ana pun pernah merasai kehilangan atau lbh tepat lg tercicir hp,hehe) dan btl jgk,sebenarnya kehilangan sesuatu yg bersifat dunia ni tkde apa klau nk dibandingkan dgn nikmat2Nya,,apatah lg nikmatNya yg paling besar..iaitu IMAN.. BERSABARLAH

munirah munir said...

assalamualaikum liana..allahuakbar,anti insan terpilih..utk mengaplikasikan hadapi musibah dgn muhasabah.. insyaALLAH,mudah2an penulisan anti ini membuka mata hati dan minda kita dlm menghadapi ujianNYA,agar tidak terlalu gembira apabila mendapat kesenangan dan tidak terlalu sedih apabila kehilangan,krn sesungguhnya itu adlah ketetapan ilahi (57:22-23). Klu mak n ayah kita,mereka pesan hp atau beg dompet jgn pegang n jgn letak dlm beg tp,simpan dlm poket..huhu,ni just langkah berjaga-jaga..