Setelah hampir seminggu baru dapat mencari sedikit ruang masa menyelesaikan audio ke-4 siri penerangan tghh berkenan firqah-firqah umat islam...semoga mendapat manfaat dan membina kefahaman bersama..Jika terdapat kesalahan pada ejaan nama individu yang disebut boleh betulkan pada ruangan komen,kerana audio ke-4 sedikit terganggu dari segi kejelasan p.a systemnya..
-Itqan-
************************************
Sebagai penganut islam,tetapi amat mendukacitakan kerana di antaranya
ada juga golongan yang dihukum keluar dari islam,kerana fahaman mereka
membatalkan aqidah iaitu kerana menafikan salah satu dari rukun iman atau menyeleweng daripadanya ,atau
membatalkan hukum syariat ,atau memindanya seperti menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal ,atau
beriman dengan sebahagian dan menolak
sebahagian yang lain secara ingkar yang tidak boleh ditakwil melainkan kerana
tidak percaya.
Ada juga yang menjadi alat secara
terang-terangan kepada musuh islam atau
memberi kesetiaan kepada kafir walaupun
dalam menghadapi orang-orang yang beriman yg menunjukkan tidak setia lagi
kepada islam,dalam keadaan mereka tetap mengaku sebagai orang-orang islam dan beramal dengan sebahagian daripada
ajarannya.
Timbulnya berbagai-bagai mazhab aqidah
dan aliran pemikiran di dalam
masyarakat islam kerana sebab-sebab dari
dalam masyarakat islam dan juga punca
daripada luar sehingga melahirkan berpuluh mazhab dan berpecah lagi kepada
beratus cabangnya .Perlu diketahui
bahawa di antara mazhab yang salah ini,ada
yang keluar daripada agama islam,dan ada yang masih islam (mereka salah tetapi
tidak terkeluar dari islam) seperti syiah zaidiah dan syiah ja’fariah imamiah
,dan mazhab khawarij ibadhi .Kumpulan ini salah dari segi beberapa hukum tetapi mereka tidak keluar daripada agama
islam.Oleh kerana itulah ,mereka juga tunaikan haji di Makkah sama seperti
kita,mereka juga menunaikan solat 5 waktu sama seperti kita ,menghadap kiblat yang
sama ,Cuma mereka khilaf dalam beberapa masalah hukum ,dan mereka menolak
hadis-hadis yang sohih tetapi menerima
hadis-hadis yang dhoif dalam perkara
cabang.
Sebagai contoh mazhab Ibadhi yang menunaikan solat,berpuasa dan
menunaikan haji yang sama seperti kita ,juga menerima hukum syariat seperti
hudud ,namun mereka mengatakan potong tangan sehingga bahu.Perkara ini salah
dan tidak menepati huraian di dalam hadis-hadis sohih kerana mereka menolak
hadis-hadis yang sohih .
Sebagai contoh lagi dalam kalangan syiah mereka menganggap Saidina Ali
lebih layak berbanding Saidina Abu Bakr,Umar & Uthman dalam keadaan mereka terpaksa mengiktiraf
mereka sebagai khalifah.Sedangkan susunan khalifah yang dibuat adalah mengikut
syura.
Mazhab zaidiah pula berpegang kepada mazhab muktazilah dalam perkara
Tauhid .Muktazilah ialah pandangan yang ditafsir menggunakan akal
.Kelompok-kelompok yang disebutkan tidaklah keluar dari Islam,tetapi mereka
mempunyai pandangan yang salah.
Kafir-Mazhab Syi’ah Ismai’iliah atau golongan ‘alawiyah ataupun Nusairiah
yang memerintah Syria pada zaman kini.Mazhab ini terkeluar dari Islam kerana
mereka tidak menunaikan solat sekalipun mereka mengaku luaran sbg islam.
Golongan baha’i pula menganggap pemimpin mereka adalah Nabi selepas kewafatan Rasulullah saw .Ajaran
qadhiani,ahmadiah-mirza ghulam ahmad
menganggap ghulam ahmad sebagai Nabi.Kesemua ini batil dan
merosakkan.Ada pula sebahagian golongan yang beramal dengan sebahagian dan
meninggalkan lagi sebahagian.
Kesemua ini adalah perkara yang mengelirukan dalam masyarakat islam.Para
ulama’ tarikh islami meriwayatkan
berlaku di abad pertama Hijrah munculnya 2 orang yang menjadi punca
kemunculan fikrah yang tidak berdasarkan
kepada al-Quran dan as-sunnah yang
melibatkan perkara aqidah ,kedua mereka dipercayai berpura-pura memeluk islam bagi merosakkan
penganutnya dari dalam.
Individu pertama seorang nasrani yang bernama sosan ,dia berjaya
menggunakan seorang yang bernama Ma’bad bin Ubaidilah al-Juhani dengan
menunjukkan ajaran yang dinamakan Qadariah
yang mengatakan bahawa Qadar baik
dan buruk dari hamba dan bukannya dari
Allah swt,serta membataskan qudrah dan iradah Allah swt dan ia mengatakan
bahawa manusia itu mempunyai qudrah dan iradahnya .Mereka berjaya memasuki
bandar suci Madinah dan berjaya
mempengaruhi beberapa orang di kalangan penduduknya.
Abdullah bin Umar r.a mengisytiharkan bahawa dia menolak
sekeras-kerasnya ajaran yang dibawa oleh Ma’bad .Imam Hassan al-Basri rhm
berkata jauhkan diri dari Ma’bad kerana dia sesat dan menyesatkan .Muslim bin
yasar rhm (ulama’ tabiin) mengisytiharkan di dalam masjid tempat dia mengajar “Ma’bad
berucap dengan ucapan orang nasrani” akhirnya khalifah Malik bin Marwan
memerintahkan supaya dijatuhkan hukuman bunuh ke atasnya.
Kemudian perjuangan Ma’bad diteruskan oleh Ghilam bin Marwan atau ibnu
Muslim dengan beraninya dia berkata “qadar baik dan buruk itu dari hamba yakni
bukannya dari Tuhan” akhirnya dia diambil tindakan keras oleh khalifah Hisyam
bin Abd Malik ,dia ditangkap dan dikerat tangan dan kakinya dan dibunuh.Dia
dijatuhkan hukuman yang keras kerana mempermainkan agama.
Kisah yang kedua tentang seorang Yahudi yang bernama Abdullah bin Saba’
,dia berpura-pura memeluk islam dan berpura-pura menyokong Saidina Ali b Abi
Talib r.a kerana mengatakan saidina Ali mencapai tahap kenabian .Mereka
menganggap saidina Ali hidup semula dan duduk di kayangan,bunyi guruh adalah
suaranya,kilat pula bermakna kilatan pedangnya .Ini adalah kepercayaan karut,sehingga
mempengaruhi juga orang-orang Melayu masyarakat ini .Ajaran dan fahaman ini
adalah ajaran yang dibawa oleh Abdullah bin Saba’
Abdullah bin Saba’ juga mengatakan saidina Ali tidak mati,bahkan satu
juzuk daripada ketuhanan menjelma di dalam dirinya di samping menimbulkan
pelbagai fahaman yang lain terhadap Saidina Ali r.a
Di akhir abad pertama dan di awal abad kedua Hijrah muncul pula Jaham
bin Safwan dengan menimbulkan satu aliran fahaman yang dinamakan Jabariah .Dia
berjaya menarik beberapa orang pengikut dan akhirnya mengisytiharkan
kenyataannya bahawa ilmu dan qudrah Allah itu ada kesudahannya (bermakna tidak
kekal),syurga,neraka dan penduduknya juga akan binasa dan tinggallah Allah
sahaja seperti awalnya tiada sesuatupun.Golongan ini juga berkata bahawa iman
itu hanyalah makrifatullah sahaja tanpa mengira perlu solat mahupun melaksanakan
perkara islam yang lain,fahaman seperti ini kafir dan murtad.Golongan ini
menambah lagi bahawa kufur itu ialah menjahilkan Allah sahaja dan tidak ada
perbuatan langsung yang lain .
Sbg contoh fahaman ini: Tidak kafir bagi yang
mengatakan solat itu tidak wajib selagi dia percaya pada Allah swt.
Akhirnya Jaham bin Safwan ini dibunuh ,dia telah ditangkap pada zaman
Kerajaan Abbasiyyah dan dijatuhkan hukuman bunuh .Di tengah-tengah kekalutan
fikrah itu Allah melahirkan para ulama’ mujaddid yang mempertahankan islam
.Ulama’ yang membawa gerakan pembaharuan iaitulah gerakan yang mengislah dan
membetulkan kefahaman umat islam dengan berani dan ikhlas dan menegakkan hujjah
melalui al-Quran dan as-sunnah serta hujah aqliah yang berpandukan kepada
kedua-duanya.
Lahir pada ketika itu,ulama’-ulama’ yang berani mempertahankan islam
kerana dalam beberapa masa,ajaran yang sesat ini dianut oleh kerajaan,raja dan
khalifah seperti ajaran muktazilah yang dianuti oleh khalifah al-Makmun.Ajaran
ini tidak betul dan menyeleweng sekalipun ia tidak terkeluar daripada
Islam,namun ia boleh merosakkan aqidah sedikit demi sedikit .
Ulama’ yang mengampu kerajaan mengatakan ajaran ini betul .Lahir juga
ulama’ yang berani,Ahmad bin Nuh dijatuhkan hukuman mati ,Muhammad bin Nazor
al-Khuzaie dijatuhkan hukuman pancung juga tetap mengatakan ajaran ini ajaran
yang menyeleweng,Imam Ahmad bin Hanbal dipenjara tatkala ulama’ lain tidak
berani mempertahankan islam .
Antara ulama’ lain yang mempertahankan islam ialah Imam Hassan al-Basri
rhm,beliau merupakan anak murid kepada Saidina Ali r.a ,ulama’ tabiin yang
belajar daripada para sahabat radhiallahuanhum.Beliau dengan tegasnya menolak Wasil
bin ‘Ato yang membawa ajaran muktazilah
,perkara ini berlaku pada awal abad ke-2 Hijrah dimana beliau mengatakan
bahwa orang melakukan dosa besar tidak
islam,tidak juga mukmin dan tidak kafir tetapi masuk ke neraka bahkan مخلدون
في النار iaitu kekal di dalam neraka ,khawarij pula mengatakan bahawa orang yang
mengerjakan dosa besar adalah kafir dan mereka berpegang kepada hadis
لا يزن الزاني وهو مؤمن
Orang yang berzina tidak akan berzina dalam keadaan dia beriman.
Mereka berpegang kepada hadis ini ,dan mengatakan orang yang berzina
tidak beriman dan kekal dalam neraka .Imam Hassan al-Basri mengatakan
“tidak,mereka ini masih beriman kerana thabit jenazah mereka disembahyangkan
oleh Nabi saw .” Nabi juga mengatakan bahawa diampunkan dosanya jika mereka
bertaubat,dan di sana ada hadis-hadis yang menceritakan seorang pelacur di
kalangan Bani Israel ,Allah ampunkan dosanya dan dia menjadi seorang yang baik
.Perkara ini ada disebutkan dalam hadis menunjukkan bahawa dosa besar tidak
menyebabkan seseorang itu menjadi kafir .
Wasil bin ‘Ato merupakan anak murid kepada Hassan al-Basri ,belajar di
masjid dengannya namun dalam bab ini dia mukhalafah dengan gurunya dengan
mengatakan
أنه ليس بمؤمن ولا بكافر مخلدون في النار
Orang yang melakukan dosa besar tidak beriman dan tidak kafir,kekal
dalam neraka
Imam Hassan Al-Basri berkata :
اعتزلت منا
Engkau telah mengasingkan diri daripada kami
Daripada ucapan Imam Hassan al-Basri tadi maka puak-puak ini dinamakan
mu’tazilah iaitu puak-puak yang mengasingkan diri krn berfikiran menggunakan
akal .Puak-puak ini juga wujud pada abad ini menggunakan akal dan menolak
nas-nas yang sorih.
Di awal abad ke-3 Hijrah muncul pula Abu Mansur al-Maturidi yang
bersungguh-sungguh menolak hujah-hujah golongan batil dan beliau berjaya
mengumpulkan pengikut-pengikut bersama-samanya
bagi mempertahankan aqidah ahli sunnah wal jamaah yang dikenali dengan golongan Maturidiah
.Kemunculan Abu Hassan al-asy’ari membawa kekuatan yang besar kepada ahli
sunnah wal jamaah apabila beliau keluar dari mu’tazilah dan berjaya dalam debat
dengan seorang pemimpin mu’tazilah yang bernama al-Juba’ie (Abu Ali al-Jubaie )
yang menjadi bapa tirinya sendiri.Beliau berjaya membina angkatan yang
dianggotai oleh ulama’-ulama’ terbilang di zamannya ,di mana angkatan itu
dinamakan asya’irah.
Abu Hassan al-asy’ari pada asalnya adalah mu’tazilah,beliau belajar
dengan bapa tirinya sendiri.Bapa tirinya seorang yang alim namun berfahaman
mu’tazilah ,akhirnya kematangan dan ilmu yang dipelajari Abu Hassan al-asy’ari daripada ulama’
menyebabkan dia berdebat dengan bapa tirinya ,dan akhirnya bapa tirinya kalah
dalam perdebatan ini.
Negeri Iraq merupakan tempat pergolakan hebat terutamanya di Basrah
,peperangan kuasa-kuasa besar dunia sejak sebelum zaman Rasulullah saw
lagi.Iskandar Zulqarnain berperang dengan Parsi di Iraq ,Parsi dan Rom
berperang juga di Iraq ,zaman Islam juga banyak peperangan di Iraq,Saidina
Husin juga dibunuh di Iraq ,sehingga ke hari ini pun Iraq masih bergolak,dan lahirnya
banyak fahaman juga di Iraq .
Negara tersebut menjadi tempat pergolakan hebat
terutamanya di Basrah dimana terdapat
pelbagai penganut berbagai-bagai fahaman itu,dan yang paling mencabar apabila
pemerintah menjadi penyokong kepada fahaman itu sehingga ulama’ menjadi sasaran
tindakan zalim sama ada dipenjara atau dibunuh. Walau bagaimanapun jaminan
Allah untuk memelihara agama ini sehingga hari kiamat tetap menjadi kenyataan
yang tidak syak lagi.
Perkara tersebut menjadi ujian kepada seluruh umat para anbiya’ alaihissolatu
wassalam sebagaimana yang dinyatakan oleh hadis Rasulullah saw :
عن
ابن مسعود رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : مَا مِنْ نَبِىٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ فِى أُمَّةٍ قَبْلِى إِلاَّ
كَانَ لَهُ مِنْ أُمَّتِهِ حَوَارِيُّونَ وَأَصْحَابٌ يَأْخُذُونَ بِسُنَّتِهِ
وَيَقْتَدُونَ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِنَّهَا تَخْلُفُ مِنْ بَعْدِهِمْ خُلُوفٌ
يَقُولُونَ مَا لاَ يَفْعَلُونَ وَيَفْعَلُونَ مَا لاَ يُؤْمَرُونَ فَمَنْ
جَاهَدَهُمْ بِيَدِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَمَنْ جَاهَدَهُمْ بِلِسَانِهِ فَهُوَ
مُؤْمِنٌ وَمَنْ جَاهَدَهُمْ بِقَلْبِهِ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَلَيْسَ وَرَاءَ ذَلِكَ
مِنَ الإِيمَانِ حَبَّةُ خَرْدَلٍ
Ertinya : Dari Ibn Mas’ud R.a bahawa
Rasulullah saw bersabda ‘Tiadalah seseorang nabi yang dibangkitkan oleh Allah
di kalangan umat sebelumku melainkan ada di kalangan umat itu para pengikut
setia dan sahabat yang mengambil ajarannya dan mengikut perintahnya .Setelah
berlalunya masa,ada di kalangan mereka umat itu yang melakukan perkara yang
jahat dimana mereka bercakap perkara yang mereka tidak lakukan ,dan mereka
melakukan perkara yang tidak disuruh ,maka sesiapa yang berjihad menentang
dengan tangannya dia beriman,dan sesiapa yang berjihad menentang dengan
lidahnya dia beriman,dan sesiapa yang berjihad menentang dengan hatinya maka
dia beriman,tiada lagi iman selepas itu walaupun sebesar biji yang halus.
Hadis ini adalah amaran Nabi saw
tentang penyakit yang berlaku kepada umatnya sebagaimana yang berlaku kepada
umat terdahulu .Setiap nabi yang terdahulu yang diutuskan oleh Allah mempunyai
sahabat-sahabat yang setia ,yang berjuang bersama Rasul itu ,yang sanggup hidup
dan mati bersama Rasul itu .Setelah Rasul itu wafat ,maka sahabat-sahabat dan
anak muridnya itulah yang meneruskan ajaran Rasul .Tetapi apabila masa semakin
lama semakin haru dan menyeleweng
menyebabkan ada yang melakukan kerja yang sesat di antaranya apabila
mereka bercakap tentang agama tetapi mereka tidak beramal.Cukup syarat tetapi
tidak beramal,mengada-adakan sesuatu yang tidak ada dalam agama
Nabi bersabda
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس
منه فهو رد
Sesiapa yang mengadakan perkara baru dalam
urusan agama kami,padahal ia bukan dari ajaran agama ,maka ia ditolak
Maka lahirnya berbagai-bagai ajaran sama ada
ajaran pada zaman dahulu dan termasuklah ajaran moden di zaman sekarang yang
dinamakan ideology ,jika ia bercanggah dengan al-Quran dan hadis maka hendaklah
ia ditolak .Kerana itulah kita selalu membaca al-Fatihah pada setiap
rakaat,semoga kita ditunjukkan dengan jalan yang lurus.Ini bermakna,dalam hidup
kita penuh dengan ujian terutamanya ujian fikiran yang boleh mengganggu aqidah
dan pegangan kita.
Wallahu a’lam
0 comments :
Post a Comment