Sambungan dari siri sebelumnya...
Bismillahirahmanirrahim
Assyahr ath-thani menyebut di dalam kitabnya
‘al-milal wan nihal’ bahawa perkara yang berlaku di zaman dahulu ,berlaku juga
di akhir zaman ini.Puncanya sama sahaja iaitu adanya golongan munafiqin yang
menjadi duri dalam daging dan gunting dalam lipatan umat islam .Mereka
mengambil setiap peluang dan ruang untuk meniupkan perkara-perkara yang
memesongkan umat islam dari agama mereka,sehingga berlakunya pertarungan hebat
di antara penyeleweng dengan golongan yang terus menerus berpegang dan yang
mempertahankan ajaran islam yang sebenarnya.
Seorang ulama’ yang terkenal asy-syahr ath-thani
mengarang sebuah kitab yang berkait dengan agama-agama dan fahaman-fahaman
,kitab yang bernama ‘al-milal wan nihal’ .Pengarang menyebut di dalam kitab ini
bahawa pertarungan di antara islam dan bukan islam akan berpanjangan sehingga
akhir zaman .Bukan sahaja dengan al-milal (agama-agama)bahkan termasuk juga
an-nihal (fahaman-fahaman) yang dizahirkan dalam masyarakat islam,terutamanya
oleh golongan munafiqin iaitu golongan yang berpura-pura dengan agama islam.
Disebut di dalam al-quran dengan sifat-sifatnya
yang panjang,bahkan lebih panjang dari
ayat kepada orang mukmin dan orang kafir.Pada awal surah al-Baqarah ini
diceritakan tentang orang munafiq
ومن الناس من يقول ءامنا بالله واليوم الأخر وما هم
بمؤمنين
يخادعون الله والذين ءامنوا وما يخدعون إلا أنفسهم وما
يشعرون
“Dan
di antara manusia ada yang berkata ‘Kami beriman kepada Allah dan hari akhirat ‘
padahal sesungguhnya mereka itu bukanlah orang-orang beriman.Mereka menipu
Allah dan orang-orang yang beriman,padahal mereka hanyalah menipu diri sendiri tanpa mereka sedari” (al-Baqarah
: 8&9)
Mereka lupa bahawa Allah swt mengetahui apa yang
tersembunyi di dalam hati mereka .Golongan inilah yang memainkan peranan
merosakkan umat islam,mereka mewujudkan berbagai-bagai fahaman atas nama islam
juga,tetapi tujuannya untuk menyelewengkan orang islam daripada agama islam
dengan nama-nama yang menarik .Pengarang mengatakan bahawa Allah swt akan tetap
mempertahankan agama islam ini,dan akan ada golongan-golongan yang terus berperang dengan al-Quran dan hadis Nabi saw.
Walaupun para sahabat radhiallahu anhum berselisih
pendapat dan bertelingkah sesama mereka dalam perkara yang sangat besar namun kesemua mereka tetap berpegang teguh
dengan kitab Allah dan sunnah Rasulullah saw.Mereka tetap melaksanakan dengan
taatnya akan firman Allah swt
فإن تنازعتم في شيئ فردوه إلى
الله والرسول إن كنتم تؤمنون بالله واليوم الأخر ذلك خير وأحسن تأويلا
Surah an-Nisa’ ayat 59
Ertinya : “Maka jika kamu berlainan pendapat
tentang sesuatu perkara ,maka kembalikanlah ia kepada Allah (yakni kepada al-Quran)
dan Rasul (yakni kepada sunnahnya) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah
dan hari akhirat ,yang demikian itu lebih utama bagimu dan lebih baik akibatnya
Allah taala menjelaskan bahawa sekiranya
orang-orang yang beriman itu bertelingkah ,mereka boleh menyelesaikan
pertelingkahan mereka, iaitulah dengan al-Quran dan hadis Nabi saw.Orang yang benar
beriman kepada Allah dan hari akhirat akan berbincang menurut al-Quran dan
hadis Nabi saw .
Dalam perkara al-Quran dan Hadis ini ada nusus
qat’iyah yang disebut dengan thawabit iaitulah dengan nas-nas yang tetap (yang
tidak berubah dan tidak berganjak),perkara yang berkait dengan iman ,hukum
syariat yang asas misalnya solat 5 waktu dan puasa yang diwajibkan ,haji yang
diwajibkan,halal dan haram (haramnya arak dan judi),hukum yang telah ditegaskan
seperti hudud,qisas,haramnya riba dan berbagai perkara lagi.Dalam hal ini para
ulama’ tidak berkhilaf dan tidak bertelingkah
sama sekali
Disana juga ada nas yang umum yang boleh
ditafsir berbagai-bagai ,maka berlakulah khilaf dan pertelingkahan dalam
perkara ini .Yang melahirkan mazhab-mazhab (Hanafi,Maliki,Syafie dan
Hanbali,Ibnu Taimiyyah,Ibnu Qayyim ,Imam laith bin sa’d,Imam sufyan ath-thauri )
dimana dalam perkara ini diizinkan oleh Allah swt dan dinyatakan oleh
Rasulullah saw :
من اجتهد فأصاب فله أجران,ومن
اجتهد فأخطأ فله أجر واحد
“Sesiapa
yang berijtihad (yang bersungguh mengkaji hukum yang berkait dengan cabang )
lalu ia betul,maka ia memperolehi dua pahala.Dan barangsiapa yang berijtihad
kemudian ia salah ,maka baginya satu pahala”
Di dalam perkara furu’,yang benar dapat dua
pahala,yang salah dapat satu pahala.Adapun dalam perkara yang thawabit ataupun
qat’iyyah tidak boleh ada khilaf sekali-kali.Hukum hudud,hukum qisas yang
diwajibkan di dalam al-Quran,hukum haramnya riba ,haramnya riba,haramnya
judi sama ada menerima hukum itu atau
menolak hukum itu.
Jika menolak hukum itu samaada menjadi
kafir,zalim,atau fasiq..ia tidak lari 3 perkara ini .Ini lain daripada masalah
ijtihadiah yang kita kena faham .Orang islam tidak boleh bertelingkah
sekali-kali dalam perkara qat’iyah dalam perkara thawabit dimana golongan yang
menyeleweng daripada al-Quran dan
Hadis kita dapat lihat dengan terang dan
jelas .Apabila mereka melawan al-Quran dan Hadis,ataupun tidak mahu berbalik
kepada al-Quran dan Hadis ,itu sesat.Jika ikut golongan ini ,maka sesatlah kita
Firman Allah swt :
وإن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فإن بغت
إحداهما على الأخرى فقاتلوا التي تبغي حتى تفيئ إلى أمر الله فإن فائت فأصلحوا
بينهما بالعدل وأقسطوا إن الله يحب المقسطين
إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم واتقوا الله
لعلكم ترحمون
“Dan apabila ada dua golongan orang mukmin
berperang,maka damaikanlah antara keduanya.Jika salah satu dari keduanya berbuat zalim terhadap golongan yang lain,maka perangilah golongan yang
berbuat zalim itu,sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah.Jika
golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah) ,maka damaikanlah antara
keduanya dengan adil,dan berlakulah adil.Sungguh Allah mencintai orang-orang
yang berlaku adil.
Sesungguhnya
orang-orang mukmin itu bersaudara,maka damaikanlah antara kedua saudaramu (yang
berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah
agar kamu mendapat rahmat “(Al-Hujurat 9&10)
Walaupun dua golongan di antara orang islam
berperang di antara satu sama lain hendaklah didamaikan dengan hukum Allah (berbalik kpd hukum Allah),sekiranya salah
satu golongan melampaui batas ,degil juga,maka perangi golongan yang degil itu
supaya mereka berbalik kpd hukum Allah .Selamatkannya di dunia dan akhirat.
Dibolehkan untuk berlawan dengan golongan ini
sehingga berlaku perang ,diizinkan di dalam al-Quran supaya mereka boleh
berbalik kpd hukum Allah swt.Itu sekiranya golongan tersebut mengangkat senjata
,maka perlu lawan dengan senjata .Perkara ini mestilah dimulakan dengan hujah
dahulu ,atau berdialog dan berbincang dengan kitabNYA dan sunnah Nabi saw .
Jika mereka berdegil tidak mahu berlawan dengan
hujah dan mereka mengangkat senjata,maka
hendaklah kita berperang dengan mereka.Inilah yang menyebabkan saidina Ali
karramallahu wajhah memerangi Muawiyah ,dan memerangi golongan Khawarij yang
menentang Saidina Ali .
Walaupun demikian,berperang dengan orang Islam
ini ada adabnya ..Saidina Ali menyebut
اقتلوتهم مقبلين واتركوهم
مدبرين
Perangilah mereka apabila mereka berhadapan
dengan kita (berlawan dengan senjata) ,dan tinggalkan mereka (jangan kejar)
apabila mereka berundur.
Adapun musuh yang lain hendaklah dikejar
habis-habisan .Inilah beza apabila berlaku pertelingkahan antara dua kumpulan
islam.Yang menjadi masalah adalah apabila kita mesti menghadapi golongan yang
menyeleweng daripada al-Quran dan Hadis
Nabi saw .
Betapa kuatnya umat islam di zaman Rasulullah
saw dan para sahabat radhiallahu anhum berpegang kepada ajaran islam dan
eratnya ukhuwah islamiah sehingga pertelingkahan mereka tidaklah menyebabkan
mereka memandang ringan terhadap agama dan boleh dicelah oleh golongan
munafiqin .Walaupun golongan munafiqin bekerja dan berusaha bersungguh-sungguh
untuk merosak dari dalam sehingga menyebabkan mereka berpecah dalam perkara
yang melibatkan aqidah.
Walaupun orang islam bertelingkah dalam berbagai
mazhab perkara cabang ,namun orang islam tidak berpecah ,mereka bersatu
menghadapi musuh islam .Mereka sama-sama menyebarkan agama islam sehingga agama islam berkembang di seluruh pelusuk dunia .Walaupun orang-orang
munafiq cuba hendak masuk ke dalam celah-celah pertelingkahan ini ,mereka gagal
dan tidak berjaya kerana orang islam tetap disatukan dengan al-Quran dan Hadis
Nabi saw dalam perkara cabang.
Sehingga Imam Syafie menuntut ilmu dengan Imam
Hassan asy-Syaibani seorang ulama’ besar di dalam mazhab Hanafi (murid Imam Abu
Hanifah) ,begitu juga Imam Syafie menuntut ilmu dari Imam Malik bin Anas (Imam
Mazhab Maliki).Walaupun mempunyai pandangan yang berbeza ,dan Imam Ahmad Bin
Hambal menuntut ilmu dengan Imam Syafie ,walaupun beliau mempunyai mazhabnya
yang sendiri yang berbeza dengan Imam Syafie .
Sebagai contoh dalam perkara bacaan al-Fatihah,
mazhab Syafie baca bismillah,mazhab Hambali tidak perlu baca bismillah namun mereka
tidak berbalah dan diriwayatkan bahawa Imam Syafie solat subuh di Iraq tidak
baca qunut walaupun pandangannya adalah perlu baca qunut .Apabila ditanya
mengapa tidak baca qunut dan tidak sujud sahwi ?Imam Syafie berkata bahawasanya
dia menghormati Imam Abu Hanifah
Namun yang menjadi masalah pada harini asy-syafi’iyyah
(penyokong dan anak2 murid Imam syafie) yang bertelingkah pada permasalahan
fiqh bermati-matian .Namun ulama’-ulama’ besar walaupun berbeza pandangan dalam
permasalahan furu’ tetapi mereka tidak berpecah .
Apabila ditimbulkan kepada Imam Malik
“Wahai Imam Malik bin Anas,syafie anak muridmu
itu telah derhaka .Lain daripada pandanganmu padahal dia mengaji denganmu”
Sebagai contoh ketika solat,mazhab Maliki tidak
perlu letak tangan atas dada ,Imam syafie sunat letak atas dada.
Banyak lagi masalah yang lain,apabila orang
timbulkan kepada Imam Malik.Jawab Imam Malik ‘Semua kata-kata manusia boleh
diterima dan ditolak melainkan orang yang duduk di dalam kubur ini ‘sambil
beliau menunjuk kearah kubur Nabi saw
Kata imam syafie ‘Sesuatu yang menepati hadis
sohih,maka itu pendapatku’ begitu juga kata-kata imam Ahmad.Walaupun mereka
khilaf dalam pekara furu’,tetapi apabila melawan musuh islam mereka bersatu dan
sama-sama mendirikan pemerintahan islam ,mendaulatkan syariat Allah .
Yang menjadi masalah apabila mengaku islam
tetapi tidak mahu tegakkan islam,inilah orang munafiq .Kita mesti bezakan
betul-betul di antara islam yang benar dan islam yang munafiq.Mereka ini solat
sahaja ,pergi masjid bersama Nabi tetapi tolak hukum yang dibawa Nabi .Inilah
golongan munafiq,bukan islam yang sebenar.
Di Madinah pada zaman Nabi terdapat orang
munafiq ,mustahillah di zaman ini kita lebih baik dari zaman tersebut ,dan
perkara ini perlu kita jaga-jaga sebelum kita mati meninggalkan dunia.Begitu
juga pada awal zaman Khulafa’ ar-Rasyidin ,pegangan mereka terhadap al-Quran
dan as-Sunnah tetap teguh ,tiada menyanggah dan tiada berfalsafah .Mereka melihat
dan meyakini bahawa al-Quran itu memenuhi semua keperluan manusia,untuk
kepentingan agama dan dunia .As-sunnah pula adalah huraian yang tepat dan benar
,tetapi terdapat perubahan sikap dan fahaman hasil pergaulan dengan
saudara-saudara baru yang masih mempunyai saki baki ajaran lama .
Misalnya di Iraq,terdapat orang-orang Nasrani
,Yahudi dan Manu iaitulah agama di Parsi .Di Yaman pula terdapat orang-orang
Nasrani dan Yahudi ,begitu juga di Syria yang akhirnya menyebabkan perpecahan sama
ada menghadapi orang-orang yang telah memeluk islam atau yang belum
.Ditambah
pula oleh kekhilafan dalam khilafah yang dihidupkan semula yang mempengaruhi
perkembangan umat islam kerana ada pula orang-orang yang mengemukakan nas untuk
menegakkan puak-puaknya sama ada secara jujur
dan tidak jujur ,atau secara jujur tetapi jahil .
Disana zaman para sahabat radhiallahu anhum
,apabila disebut al-Quran dan Hadis,mereka akan terima dengan ikhlas .Mereka
tidak berfalsafah dan menipu sama sekali .Namun pada harini ada pula tempelan
islam hadhari,islam liberal..mereka menipu tapi menunjukkan nakkan islam juga
.Ini yang menjadi masalah pada harini ,apabila diajak untuk membuka al-Quran
dan hadis mereka tidak mahu dan menolak .Lalu mereka membuat berbagai-bagai
falsafah dan huraian menggunakan akal fikiran sehingga menolak hukum
Allah,menolak nahi mungkar ,menolak syariat Allah yang thabit dengan nas yang
nyata.Walaupun menghadapi masalah-masalah yang besar,tetapi mereka degil,tidak
mahu ikut juga ikut syariat Allah swt
Ini berbeza dengan zaman para sahabat,mereka
berpegang dengan syariat Allah dan hadis Nabi saw walaupun berlakunya
perselisihan pendapat
Di zaman mutakhir selepas agama islam berkembang
,maka ramai saudara-saudara baru memeluk islam .Di Iran orang-orang Majusi
masuk islam,pengikut agama zararash peluk islam,agama manui masuk islam,ini
adalah agama-agama di Parsi,mereka memeluk islam ,dan mereka juga mempunyai
pandangan-pandagan falsafah
Di Yaman,kristian dan Yahudi peluk islam,di
Syria (syam) kristian dan Yahudi peluk islam,di Mesir orang qibti yang juga
memelihara adat-adat Mesir masuk islam.Apabila mereka masuk islam,mereka
membawa pengaruh-pengaruh lama ke dalam islam,masih ada saki baki.
Jika di Mesir zaman Saidina Umar ,Amru bin al-As
ditugaskan menjadi gabenor Mesir masih lagi ada amalan orang Mesir iaitu
memilih anak dara untuk dikorbankan bagi sungai Nil .Bagi mereka, jika tidak
dikorbankan kepada sg Nil,maka sg Nil akan surut.Ini kepercayaan mereka..Mereka
sudah islam tapi masih hendak menggunakan kepercayaan yang karut ini
Maka Amru bin al-As menulis surat ,bila dia
melarang maka sg Nil betul2 menjadi surut ..ini adalah ujian dari Allah taala.Lantas
amirul mukimin saidina Umar al-Khattab menulis satu surat kepada sg Nil dan
diperintahkan agar suratnya itu dicampak ke dalam sg Nil
“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha
Penyayang,Wahai sg Nil,pasanglah”
Apabila dicampakkan surat itu ke dalam sg
Nil,maka air sg Nil mula pasang.Ini adalah karramah saidina Umar al-Khattab
radhiallahu anhu,dan adat yang karut ditinggalkan .
Di negeri kita juga terdapat ajaran yang
karut,sudah bernikah ikut gaya islam,kemudian bersanding dilihat oleh
ramai-ramai orang pula.Ini adalah adat hindu .Ini adalah permasalahan dalam
perkara amalan.Dan ada juga permasalahan dari sudut pemikiran sehingga menolak
syariat Allah swt
Namun ada dalam masyarakat islam ini yang
menghidupkan budaya jahiliah .Mereka mengaku islam tetapi menghidupkan budaya
jahiliah,sama ada dia islam tetapi jahil.Asalkan punyai latar belakang
islamik,diangkat menjadi ikon sedangkan dia tidak ada pengetahuan islam yang
luas.Dan ada juga di antara mereka yang tidak jujur,iaitu munafiq yang cuba
merosakkan islam .Mereka cuba membawa fahaman-fahaman yang termasuk dalam
agenda globalisasi Amerika untuk
menentang semula kebangkitan islam .
Mereka cuba memburukkan kalimah jihad dan
menakut-nakutkan dengan perkataan jihad sehingga orang meninggalkan
jihad.Sedangkan Nabi berjuang,para sahabat syahid mempertahankan islam,dan ada
ayat al-quran tentang jihad,dan siapa yang berjihad masuk ke dalam syurga namun
ayat ini tidak dibaca dan tidak difahami
Janganlah kita ikut benda yang menyeleweng daripada
cara islam yang diajarkan Nabi saw ,berlakunya peristiwa yang menyayat hati
dalam islam.wallahu a’lam
0 comments :
Post a Comment