Pages

Friday, November 26, 2010

::Orang BAIK nampak yang 'BAIK-BAIK'



Seorang perantau memasuki sebuah desa.Sebelum pergi jauh ke dalam desa itu,dia telah bertemu seorang tua.

"Bagaimana perangai org2 kampung disini pakcik?"tanyanya

"Oh,kamu org baru ye?sebelum pakcik jawab soalan kamu tu,pakcik ada satu pertanyaan.Boleh pakcik tanya?"

Perantau itu kehairanan.Apa pula yang ada dlm fikiran org tua itu.

"Baiklah pakcik,apa soalannya?"

"Bagaimana perangai org kampungmu sendiri?"

Pemuda itu terdiam sejenak."Orang kampung saya teruk2 pakcik,perangai mereka x senonoh langsung.Asyik bergaduh sesama sendiri dan mengumpat.Saya berharap org kampung ini tidak macamtu."

"Sayang,harapan kamu tidak akan kesampaian.Orang kampung ini mcm itulah juga.Kamu tersilap pilih nak.Sepatutnya kamu x dtg ke kampung ini,"jawab pakcik tua itu.

"X apalah kalau begitu pakcik.Saya tumpang minum shj lah di warung sebelah ini.Saya akan cepat2 meninggalkn kampung ini."

Org tua itu tersenyum dan mengangguk-angguk.

Selang kemudian,seorang perantau lain memasuki kampung itu dan menemui pakcik yang sama.Kebetulan soalannya sama juga dgn perantau yang pertama,maka ditanya juga oleh pakcik itu soalan yang sama

Jawabnya:"Orang kampung saya baik2.Semuanya tolong menolong,peramah dan kasih sayang."

"Kalau begitu mengapa kamu merantau keluar?"

"Saya ingin mencari pengalaman.Err..err pakcik,kembali pada soalan saya tadi.Bagaimanakah perangai org di kampung ini?"

"Oh,bagus.Baik,orang kampung ini semuanya berkasih sayang dan tolong bantu"

"Syukur,kalaau begitu tidak salah saya memilih untuk mencari pengalamn disini."

Perbualan antara perantau kedua dan pakcik itu didengar oleh perantau pertama yg sedang minum di warung berhampiran.Dia hairan dan sedikit berang.Apakah pakcik itu telah mempermainkannya.??

"Kenapa pakcik berbohong?Dengan saya kata lain,dengan dia kata lain?"

"Maaf nak,pakcik tidak berbohong"

"Habis.kenapa jawapan pakcik berbeza?"

"Pakcik jawab mengikut keadaan org yg bertanya."

"Maksud pakcik??"

"Jika org itu baik,dia akan nmpak bnyk kebaikan.Sebaliknya,jika org itu tidaak baik,dia akan nmpk bnyk keburukn.Kita melihat dgn mata hati kita.Jika mata hati kita bersih,insya'ALLAH,kita akan dpt melihat bnyk kebaikn."


p/s:Selalulah berbaik sagka kpd muslim mukmin yg lain.Jgn kerap berprasangka buruk,itu hnya akan melemahkn jiwa dan menghakis keimanan.Ustaz zahazan pernah membincangkn hal ini di IKIM FM..su'u zann hanya akan menghalang kemajuan diri..SO,upgrade pemikiran kita pada positive thinking..dan memandang pd potensi kebaikn yg ada pada org lain..salam mujahadah..

0 comments :