Pages

Monday, November 1, 2010

Berusrah dalam sms?



Salam sesuci titis qatrunnada,
buat kalian yg membaca;
moga ana dan kalian sentiasa di bwh pemeliharaanNYA,
dlm menggapai cinta dan redhaNYA,amin..

Berusrah dlm sms. Mungkin antum antunna sudah faham tajuk ana pada hari ini. Ana fokuskan usrah bersama nuqaba' atau dgn siapa2 yg faham akan agama,bukan usrah yg bermaksud 'keluarga' dlm bahasa arab.

Usrah mempunyai pelbagai method,asalkan tidak melanggar syariat islam. Sebenarnya ana nak berkongsi beberapa perkara..maaf andai pembukaan post ini agak serius..tetap bersama dgn ana ye utk mengetahui apa yg hendak disampaikan^_~

Semalam,ana sempat 'chat' dgn seorang kakak dari sek lama..kami panggilnya kak fai. Pesannya.. ''Adik,jika di sana (tmpt ana bljr skrg) ada sistem usrah,gunakan ia sebaiknya.. Usrah itu tunjang tarbiyah''. Sgt berguna pesanan ini kak fai..

Selain itu,ana ada berbalas sms dgn seorang kakak sem 3 di tmpt ana belajar.. Kami berbincang mengenai tarbiyah. Sebelum tu,ana bersyukur sgt dpt mengenali tarbiyah dgn lebih mendalam di bumi nilam puri,klntn.. Lbh tepat lagi,di tempat ana belajar skrg,iaitu akademi pengajian islam universiti malaya,cwgn nilam puri,klntn.. Yg berbicara ini bukan khalifatullah ye,tetapi slh seorang sahabatnya..

Bukanlah ana x pernah mengenali tarbiyah sebelum ini di sekolah lama namun,ana tidak jelas lagi akan 'tarbiyah' ini dahulu.. Kakak sem 3 tersebut namanya Nur Syakirah Hani,ana panggilnya kak syakirah..

Kak Syakirah: Apa yg adik faham ttg tarbiyah?

Ana: Apa yg ana faham,tarbiyah adalah satu proses pembaikan diri, pembaikan agama,ke arah yg lebih baik.. Ana ada baca mengenai tarbiyah dlm sebuah buku(novel VT),tarbiyah adlh proses meletakkan diri kita pd tahap yg Allah mahu,Allah redha.Dan didikan yg merangkumi stp aspek khdpn kita.

Kak Syakirah: Betul la tu..dlm khdpn kita ada ujian,dan ujian itu adlh tarbiyah dari Allah..jika kita bersabar dalam menghadapinya,insyaALLAH akan mndpt kemanisan di penghujungnya..tarbiyah satu cara mendekatkan diri kita pd Allah..dan stp apa yg berlaku pasti ada hikmahnya..

Inilah antara perbualan dlm sms kami..ada jgk yg ana edit sikit2,mohon maaf ye.. Akhir kalam,moga kita sama2 mendapat manfaatnya,dan berusaha utk diamalkan dan disampaikan kpd saudara2 islam yg lain.. Wallahua'lam.

0 comments :