Pages

Saturday, May 7, 2011

Orang-orang yang ALLAH beri nikmat kepadanya..^_^


Situasi: Di dalam bilik kuliah.

Ustazah: .....(memberi nasihat) .....seperti mana yang ALLAH terangkan di dalam surah An-Nisa', siapakah orang-orang yang diberi nikmat oleh ALLAH..

Ana: (dalam hati) A'aa la, slama ni aku baca Surah Al-Fatihah, (dlm sehari, kita umat islam baca surah Al-Fatihah 2+4+4+3+4 = 17 kali dlm solat fardhu) tak perasan yang ayat terakhir surah Al-Fatihah seperti ada huraiannya..

Ustazah: iaitu para Nabi, para pencinta kebenaran, orang-orang yang mati syahid & orang-orang soleh =)

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Baiklah, seperti yang sahabat-sahabat lihat(baca), ana mulakan entry kali ini dengan sebuah perbualan..(tukar style sikit ^_~)
Memandangkan blog ini mempunyai 3 org penulis, ana(yg menulis entry ini) memperkenalkan diri sebagai mujtahidah solehah(author 1),
Ana nak teruskan mengulas entry ini...STOP!!
Sahabat-sahabat faham tak apa yang ana nak sampaikan dalam situasi di atas??

Pertama sekali, Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH kerana ana dapat ilmu ini..(credit to my profesor@murobbi di APIUM Nilam Puri, ustazah Seripah Zin-mengajar subjek Ulum Quran)


Dari kiri: ustazah Wan Rohani & ustazah Seripah Zin ^_^


Keduanya, ana nak sama-sama berkongsi apa yang ana dapat, sahabat-sahabat yang mengetahui tentang perkongsian ini, nak tambah@perbaiki apa-apa,silakan..istikmal wastakmil insyaALLAH =)

Baiklah,ana teruskan..
Sebenarnya ana merujuk ayat 7 dari surah Al-Fatihah;
Sukacitanya, ana nak menyertakan sekali ayat ke-6 dari surah yg sama..

"Tunjukilah kami jalan yang lurus,"
"(iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan(jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan(pula jalan) mereka yang sesat."
(Al-Fatihah 1:ayat 6-7)

Sahabat-sahabat boleh rujuk makna 'jalan yang lurus' dan 'mereka yang dimurkai,mereka yang sesat' pada entry sebelum ini (Allah beli dari jiwa dan harta org2 mukmin dgn syurga.._^), insyaALLAH =)

Baiklah, cuba kita lihat makna ayat ke-7 itu..pada ayat "(iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau(ALLAH) beri nikmat kepadanya..."
Kemudian, ALLAH terus sambung "...bukan(jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan(pula jalan) mereka yang sesat."
Siapa orang-orang yang ALLAH beri nikmat kepadanya??
Satu persoalan...

Dan..ALLAH beritahu siapakah orang-orang yang telah ALLAH beri nikmat itu..dlm surah An-Nisa',
surah An-Nisa' surah ke berapa dlm Al-Quran??
Surah ke-4..

"Dan barangsiapa mentaati ALLAH dan Rasul(Muhammad SAW), maka mereka itu akan bersama-sama dengan orang yang diberikan nikmat oleh ALLAH,(iaitu) para nabi, para pencinta kebenaran, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang yang soleh. Mereka itulah teman yang sebaik-baiknya." (An-Nisa' 4:ayat 69)

Nah!
Bait-bait cinta dari ALLAH..^_^
Mari kita berusaha untuk bersama-sama@berada di dalam golongan orang-orang yang ALLAH beri nikmat itu!
TAATILAH ALLAH dan RASUL-NYA.. ALLAH akan tunjukkan kita JALAN YG LURUS.. ^_^
Beruntungnya kita orang-orang mukmin..orang-orang yang beriman kepada ALLAH dan hari akhirat..

"Sesungguhnya ALLAH membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan ALLAH; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari ALLAH di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain ALLAH? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung.
Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, beribadah, memuji(ALLAH), mengembara(demi ilmu dan agama), rukuk, sujud, menyuruh berbuat makruf dan mencegah dari yang mungkar dan yang memelihara hukum-hukum ALLAH. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman." (Surah At-Taubah 9:ayat 111-112)

Wallahu'alam ^_^
~CINTA ALLAH & RASUL-NYA~

2 comments :

umarmarwan said...

moga Allah beli jiwa kita ke dengan keREDHOANNYA dan juga NIKMATNYA..ameen,,

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

ameen,,
benar,bahagianya hidup apabila diredhai-NYA dan dijanjikan pula oleh-NYA dengan nikmatnya yang tiada terhingga,Subhanallah..
terima kasih atas perkongsiannya,agar kita beramal soleh bukan untuk mendapat syurga semata-mata,ia adalah ganjaran nikmat dan semangat dari-NYA dan hakikatnya redha ALLAH itu yang hendak kita gapai.
Wallahua'lam,komentar yang membina.
Jazakallahu khairal jaza'.