Bismillahirrahmanirrahim
Sebelum kita mengkaji timbulnya mazhab-mazhab aqidah secara terperinci dari segi kelahiran,peranan
dan kesannya terhadap aqidah ,marilah kita mengetahui puncanya secara umum sama
ada dari dalam ataupun dari luar.
Di sana ada 2 punca yang menimbulkan perpecahan mazhab aqidah di dalam
masyarakat islam awal.1)Punca dari dalam diri umat islam sendiri dan 2) punca
yang dilakukan oleh musuh-musuh islam daripada luar.
PUNCA-PUNCA DALAMAN ialah daripada kesan KESALAHAN PENDAPAT
Di kalangan sahabat radhiallahu anhum ,berhubung dengan perkara
khilafah.Selepas wafatnya Rasulullah saw ,lahirnya 3 pendapat .Punca yang
berlaku dari dalam diri umat islam ialah apabila Rasulullah saw wafat,tidak
dinyatakan secara sorih (jelas) siapakah yang akan menggantikan baginda menjadi
Khalifah
Makna Khalifah : نيابة عن النبوة في إقامة الدين
وسياسة الدنيا به
Iaitu yang menjadi ganti kepada Nabi di dalam menegakkan agama dan
politik pemerintahan melalui deen
(agama)
Oleh kerana tidak ada nas yang sorih ,maka timbul pendapat yang berbeza
Pendapat pertama :Mereka yang
berpendapat bahawa khalifah itu dipilih oleh umat kepada siapa sahaja yang
mereka setuju tanpa mengira kabilah yang
berpengaruh ataupun tidak.Pendapat ini adalah dari kalangan sahabat ansar
radhiallahu anhum,dan mereka mencadangkan pemimpin Khazraj Saad bin Ubadah r.a.
Mereka berhujah dengan kedudukan ansar sebagai pengikut,sahabat,pembantu
yang setia kepada Rasulullah saw dan
berdasarkan beberapa hadis Rasulullah saw yang sangat menyanjung mereka
Mereka juga berdalilkan hadis baginda saw:
اسمعوا وأطيعوا وإن ولي عليكم عبد حبشي
Ertinya : “Dengarlah dan taatlah sekalipun yang dilantik menjadi ketua
kamu itu seorang hamba Habsyi
Golongan ansar mengatakan mereka layak menjadi Khalifah kerana mereka
telah membantu membela Rasulullah saw sehingga didirikan kerajaan islam di
tanahair mereka dan mereka disanjung
oleh Rasulullah saw di dalam beberapa
hadis,di antaranya ‘di mana lorong yang dilalui ansar,itulah lorong yang aku
lalu’
Terdapat hadis yang menyatakan wajib dengar dan taat kepada pemimpin
sekalipun yang menjadi pemimpin itu seorang hamba abdi keturunan habsyi.Hadis
ini tidak mengehadkan siapa yang menjadi pemimpin .Oleh kerana itu golongan
ansor mencadangkan pemimpin mereka dari kabilah khazraj Saad Bin Ubadah dilantik
menjadi khalifah selepas wafatnya
Rasulullah saw.
Pendapat kedua :Mereka berpendapat
bahawa khalifah itu dipilih dari kalangan keluarga Rasulullah saw kerana
kedudukan yang dekat.Oleh itu mereka mencadangkan Saidina Ali bin Abi Talib r.a
dan kerana Rasulullah saw juga pernah bersabda
kepadanya
أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا لا
نبوة بعدي
Ertinya : “Apakah engkau tidak redha
bahawa kedudukanmu disisiku seperti Harun dan Musa melainkan kerana
sebab tiada lagi kenabian selepasku
Pendapat ini dikemukakan oleh beberapa orang dalam kalangan Bani Hashim
keluarga Rasulullah saw dan orang-orang yang sependapat dengannya.Kita mesti
ingat bahawa Saidina Ali karramallahuwajhah tidak mencalonkan dirinya sendiri
,tetapi beliau dicalonkan oleh keluarganya
di kalangan Bani Hashim dan Bani Mutalib .Mereka berpendapat bahawa
orang yang wajar dan munasabah menjadi khalifah ialah di kalangan keluarga
Rasulullah saw.
Mereka mencadangkan saidina Ali karramallahuwajhah menjadi khalifah
kerana kelebihannya ,ilmunya dan keberaniannya.Terdapat juga hadis ketika
Saidina Ali ditinggalkan supaya menjadi
gabenor Madinah,pengganti yang memimpin Madinah ketika Rasulullah menuju ke Tabuk memerangi tentera Rom diwaktu musim panas.Setelah Rasulullah saw
pergi meninggalkan Madinah ,tinggallah orang-orang munafiq lalu mereka mengejek
Saidina Ali karramallahuwajhah kerana tidak turut serta ke perang Tabuk.
Sedangkan baginda Rasulullah yang menyuruh Saidina Ali menjaga Madinah
sepanjang peninggalannya .Oleh kerana banyaknya desas desus dalam kalangan
orang munafiq yang menuduh saidina Ali penakut,maka saidina Ali keluar daripada
Madinah mengejar nabi saw dan bertemu di tengah jalan dan menceritakan apa yang
berlaku, Rasulullah memerintahkan kepada saidina Ali berpatah balik ke Madinah.
Lalu baginda bersabda
أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا لا
نبوة بعدي
“Apakah engkau tidak redha bahawa kedudukanmu disisiku seperti Harun di
samping Musa melainkan kerana sebab tiada lagi kenabian selepasku.
‘Nabi Harun menjadi pembantu kepada Nabi Musa dan engkau menjadi pembantu
kepada aku,tetapi tiada lg kenabian selepasku,engkau mempunyai
kelebihan.Pulanglah semula ke Madinah’
Hadis ini menjadi hujah kepada ahli bayt,golongan keluarga Rasulullah
saw bahawa Saidina Ali yang layak menjadi khalifah.
Pendapat ketiga :Mereka yang
berpendapat bahawa khalifah dipilih oleh umat islam dan mestilah dalam kalangan
Quraisy yang dianggap kabilah yang paling berpengaruh .Mereka berdalilkan
dengan sabda Rasulullah saw
الأئمة من قريش
Ertinya :Pemimpin-pemimpin itu mestilah dalam kalangan orang Quraisy.
Pandangan ini dikemukakan oleh Saidina Abu Bakr as-Siddiq r.a
menyampaikan ucapan:
‘Semua kamu ada kelebihan,tetapi orang yang bakal menggantikan Nabi
mestilah orang yang berpengaruh.Bukan sekadar ilmu sahaja,tetapi mestilah
punyai pengaruh dari kabilah yang kuat untuk berhadapan dengan kabilah-kabilah
yang banyak.Kerana kabilah yang tidak berpengaruh dan tidak kuat,walaupun ia
berilmu masih tidak mampu menguasai keadaan.Oleh itu,khalifah mestilah dipilih
dalam kabilah yang paling berpengaruh iaitu Quraisy
Quraisy ialah kabilah Mekah,kabilah Nabi saw.Jadi bukan dikira melalui
ahli bayt,tetapi mestilah diambil kira oleh Kabilah,kerana Quraisy merupakan
kabilah yang digeruni oleh musuh-musuh islam.Terutamanya negara yang sedang
menghadapi kepungan orang-orang murtad’
Saidina Abu Bakr menyebut,bahawa Nabi saw pernah bersabda : الأئمة من قريش
Lalu beliau mencadangkan dua nama iaitu Saidina Umar bin al-Khattab r.a
ataupun Abu Ubaidah Amir al-Jarrah menjadi khalifah ,Saidina Umar yang terkenal
dengan ketegasannya dan Saidina Abu Ubaidah Amir al-Jarrah seorang sahabat yang
sangat amanah .
Tiba-tiba Saidina Umar dan Abu Ubaidah lantas bangun dan mereka berdua mencadangkan Saidina Abu
Bakr as-siddiq menjadi Khalifah .Akhirnya pendapat ini diterima oleh semua
yakni dalam kalangan muhajirin dan ansar termasuk juga keluarga Rasulullah saw
,mereka berbai’ah dengan Saidina Abu Bakr as-siddiq r.a menjadi khalifah umat
islam,memimpin setelah wafatnya Rasulullah saw .
Saidina Abu Bakr tidak meminta jawatan yang besar ini ,tetapi dialah
orang yang paling layak dengan syarat-syarat menjadi khalifah,lalu diamanahkan
kepadanya.Para sahabat pula tidak dipaksa untuk melantik Abu Bakr,tetapi mereka
menyedari betapa besarnya amanah khilafah ini ,dan menyedari hujah yang
dikemukakan oleh golongan muhajirin lalu
dibai’ahkan Abu Bakr r.a.
Disana juga terdapat beberapa perkara lain yang menjadi hujah
Saidina Abu Bakr dilantik menjadi pengiring Rasulullah saw ketika
berhijrah ,dan ketika baginda uzur Abu Bakr diminta untuk menggantikan baginda
menjadi imam solat,dan solat adalah tiang agama dan perkara yang besar di dalam
Islam,menandakan bahawa dialah yang layak menjadi ketua negara.
Namun pada harini,tidak mengapa pemimpin tidak tunaikan solat ,hanya
sekadar boleh memberi duit,dan ini sudah lari dari asas yang digariskan oleh
al-Quran
Firman Allah swt :
الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وءاتوا
الزكاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنكر
ولله العاقبة الأمور
Ertinya : “Iaitu orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka
bumi,nescaya mereka mendirikan solat ,menunaikan zakat,menyuruh berbuat yang makruf
dan mencegah daripada perbuatan yang mungkar,dan kepada Allah lah kembali
segala urusan.” (al-Hajj : 41)
Akhirnya Abu Bakr dilantik menjadi khalifah,tetapi perselisihan pendapat
dengan hujah-hujah dihidupkan kembali pada zaman mutakhir ini oleh anasir yang
tidak sihat yang mula meresap ke dalam umat islam.
Munculnya khawarij yang menjadikan hujah memilih khalifah secara bebas tanpa mengira pengaruh kabilah yang
kuat .Muncul pula aliran syiah mengatakan Saidina Ali dan keturunannya yang
layak menjadi khalifah dan muncul juga
murji’ah yang menolak semua pendapat kononnya menyerahkan urusan kepada Allah
.Seterusnya pertelingkahan dalam perkara khalifah melarat kepada
perkara-perkara aqidah untuk menegakkan
golongan masing-masing ,akhirnya dipengaruhi anasir yang asing daripada islam.
Apabila Saidina Uthman dibunuh
dalam fitnah yang dahsyat yang berlaku di dalam masyarakat islam,maka
Bani Umaiyah membela kematian Saidina Uthman ,dan di dalam masa yang sama أهل الحل والعقد melantik Saidina Ali
menjadi khalifah .Bani Umaiyah berkeras supaya diambil tindakan serta merta
terhadap mereka yang terlibat dengan pembunuhan Saidina Uthman .Penyiasatan
hendaklah dibuat terlebih dahulu ,akhirnya Bani Umaiyah yang dipimpin oleh
Mu’awiyah berperang dengan khalifah
Saidina Ali karramallahuwajhah.
Dalam perkara ini tidak syak lagi kerana adanya hadis Nabi saw yang membenarkan Saidina Ali menjadi khalifah
,dan golongan yang menentang Saidina Ali adalah penderhaka بغاة
Sabda Rasulullah saw
قتل عمار فئة باغية
“Ammar bin Yasir akan
dibunuh oleh satu golongan yang derhaka di kalangan umat islam “
Ammar bin Yasir bersama dengan Saidina Ali dalam peperangan Siffin ,maka
nyata Saidina Ali merupakan orang yang benar dalam perkara ini.Ini adalah
masalah dalam perkara ijtihad yang berlakunya tahkim (penyelesaian damai)
,tiba-tiba berlaku penipuan dalam perdamaian itu menyebabkan timbulnya golongan
yang keluar daripada Saidina Ali yang dikenali sebagai khawarij .
Golongan ini mengatakan semua nya tidak benar,dan mereka berdalilkan
dengan hujah yang tidak kuat dan mengambil pendapat golongan ansar,mereka
inilah kumpulan Khawarij .Khawarij ramai bertapak di teluk Parsi .
Adapun golongan yang bersama dengan Saidina Ali,terus bersama dengan
khalifah yang sah yang sepatutnya diberi ketaatan .Selepas Saidina Ali wafat
,diadakan perjanjian untuk melantik Saidina Hassan menjadi khalifah ,tetapi
perjanjian itu telah dikhianati .Selepas Saidina Mu’awiyah wafat,sepatutnya
Saidina Hassan menjadi khalifah dan
inilah persetujuan yang dibuat.Tetapi apa yang berlaku adalah,setelah kewafatan
Saidina Muawiyah,anak kepada beliau yang dilantik menjadi khalifah menyebabkan
timbulnya pergaduhan dan perpecahan.
Golongan yang kuat mengatakan keluarga Saidina Ali menjadi khalifah
.Lahir daripadanya pandangan-pandangan yang berbeza dengan pandangan yang
lain,mula timbulnya hadis-hadis di mana golongan yang bersama Saidina Ali tidak
menerima hadis yang tidak menyokong Saidina Ali .Golongan khawarij pula mempunyai
hadisnya sendiri ,golongan Muawiyah mempunyai hadisnya sendiri maka kesemuanya
menjadi celaru.
Rentetan itu,berlakulah usaha yang dibuat oleh ulama’-ulama’ terbilang
seperti Imam Hassan al-Basri dan lain-lain menapis kesemua hadis-hadis ini,dan
ilmu islam..kemudian diikuti oleh Imam Abu Hanifah,Imam Malik bin Anas ,Imam
Syafie dan Imam Ahmad diikuti dengan imam-imam yang lain.Mereka menapis
hadis-hadis yang bercelaru ,dan lahirlah ahli Sunnah wal Jamaah.
Bertembung dengan golongan yang menyokong Saidina Ali yang mereka hadis
sendiri menyebabkan timbulnya perpecahan.Isu ini ada sebahagian golongan yang
benar,dan sebahagian yang salah.Golongan khawarij pula mempunyai pandangannya
sendiri dan akhirnya berselisih pula dalam masalah Fiqh .Golongan khawarij
mendakwa dalam permasalahan fiqh,mereka mempunyai hukum nya yang sendiri,syiah
juga mempunyai hukumnya sendiri dan ahli sunnah wal jamaah mempunyai hukumnya
yang sendiri.
Kemudian melarat pula kepada perselisihan aqidah.Khawarij mengatakan
sesiapa yang melakukan dosa besar menjadi kafir ,pendapat ini ditolak oleh
ulama’ulama’ yang mujtahid dengan mengatakan orang yang melakukan dosa besar
tidak kafir.Mereka hanyalah mukmin yang derhaka
Timbul pula golongan muktazilah yang mengatakan orang yang melakukan
dosa besar bukanlah kafir dan bukan mukmin tetapi mereka kekal dalam neraka
Timbul pandangan2 seperti ini yang kita akan bacakan kemudian,wallahu
a’lam
Bersambung siri ke-3 esok insyaAllah :)
Doakanla stabil diri ini,mata malaysia lagi..
0 comments :
Post a Comment