Pages

Friday, August 15, 2014

Mood MAWAR



Alhamdulillah selesai sudah MAWAR (Majlis Walimatul Urus) sepasang mempelai ahli BKASM Ustaz Sufi dan Kak Shazwani.Mubarak alaikuma.Meriahnya walimah di Mesir kalah walimah Malaysia.Pengantin lelaki salah seorang senior di sekolah SAMER dan pengantin perempuan pula naqibah usrah saya,memang sepadan sungguh.Selalu je kak wani kena usik,dan Alhamdulillah ke jinjang pelamin juga.Sama2 kita doakan agar baitulmuslim yang mereka bina terlakar sehingga ke syurga.

Sesuai dengan MAWAR yang berlangsung dalam masa dua hari ini,sempatlah saya membelek kitab yang dibeli di Ma’rodh (pesta buku) dua tahun lalu.Kitab yang sangat berguna untuk menambah thaqafah mengenai hukum hakam dan perbahasan ilmiah mengenai nikah,khitbah,asas pemilihan pasangan,dan pendapat ulama’ mengenai walimah. 




Kitab 6 jilid yang dikarang oleh Fadhilah Syeikh Dr Atiyyah Saqr mantan mufti Mesir.Berguna juga buku ini walau jarang-jarang sekali dibuka.Sekali dibuka waktu nak exam ahwal syakhsiah sebagai rujukan,sekali waktu join pertandingan hasilkan kertas kerja ilmiah Humaira’ dan sekali dibuka masa MAWAR ini (haha kira oklah kan..dari berhabuk seinci).

Sedikitlah pengenalan yang boleh dikongsi dengan semua pembaca blog

Marhalah pembinaan keluarga
Antara point yang disebut oleh al-Fadhil Syeikh Dr Atiyyah Saqr adalah

1.Pernikahan
2.Hubungan antara pasangan dan keluarga
3.Tugasan keluarga
4.Asal perkembangan keluarga
5.Faktor2 yang memberi kesan terhadap keluarga
6.Jenis2 keluarga



Bab yang kedua pula menceritakan tentang kedudukan keluarga di dalam Islam.Bagaimana pula kedudukan keluarga menurut yahudi,masihi dan qanun wadh’i

Antara hikmah pensyariatan zawaj (pernikahan)
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (2:216)
  
-Tanasul (meramaikan keturunan)
-Ta’awun (saling tolong menolong)

Banyak lagi ilmu2 yang boleh diperolehi dengan membaca kitab ini.Berat juga perbahasannya,dan berat lagi pelaksanaannya.Teringat kata seseorang,apabila kita sendiri memilih untuk berenang di sebuah tasik amat mudah..namun jika kita ditolak masuk tasik susah macam mana pun,maka harungi lah sebelum kita mati kelemasan.Begitu rencam kehidupan.

Tersangat ramai manusia yang bicara mengenai nikah..
Tapi berapa ramai yang bicara itu hanya sekadar bicara tanpa usaha.
Bacalah juga sesekali mengenai ilmu munakahat,walau di celah kesibukan kerja.

Sapa nak pinjam kitab boleh datang bilik jumpa..keh3 :p
Ahlan nak bagi pinjam sebab takut tak terbaca
Nak bagi hadiah kitab kat pengantinlah :)

Mood:MAWAR
Sambil membalut hadiah untuk pengantin @ pejabat AJKT
Esok kenduri,family BKASM

0 comments :