Kembara ilmu selaut
cahaya
Milik tuhan tiada
bertepi
Diselam tak cecah
ke dasar
Ditimba tak luak
setitis
Lirik lagu yang
cukup memberi maksud besar kepada seorang tolibul ilmi.Bismillahi
walhamdulillah,setelah sekian lama penulisan ini ditinggalkan,hari ini kerana
sesuatu aku menulis.
2 bulan blog tidak
diupdate.Namun situasi di kelas tempohari cukup meninggalkan kesan dalam
diri.Hari kedua kuliah,madah pertama Usul Feqh yang diajar oleh seorang
Dukturah Mesir yang bernama Drh Nabilah.Berusia lingkungan 40-an berkaca mata
dan sangat tegas orangnya.
“Aku datang pukul
Sembilan dan sepatutnya kamu datang lebih awal dari aku”
Garang.Noktah.Pantang
jika anak didiknya lewat walau seminit.Seorang pelajar arab minum air lalu
ditegur
“Irfa’ aidik,wa
afdhal Bisti’zan”
“Angkat tangan dan
lebih baik dengan meminta izin”
Sebagai seorang
penuntut ilmu,maka belajarlah adab sebelum memulakan belajar subjek tersebut,kerana
disitu letaknya keberkatan.Setepek kena dekat muka.Allah..
Awal
perkuliahan,kitab masih belum ada,jadi Dukturah hanya akan menyentuh
pengenalan,maka kami penuntut di kuliah Syariah Islamiah Tahun 3,Kampus Banat
Kaherah diajarkan dengan konsep mujmal dan mubayyan.
Disisi Imam Hanafi
lafaz dibahagikan kepada dua iaitu lafaz Zuhur dan Khofa’ dan setiap bahagian
ada martabatnya.Lafaz zuhur mempunyai
empat martabat iaitu Zohir,Nas,Mufassol dan Muhkam manakala martabat
lafaz Khofa’ juga ada empat iaitu Khofiy,Musykal,Mujmal dan Mutasyabih.
Namun disisi Imam
Syafie,Lafaz Zuhur hanya mempunyai dua martabat iaitu Zohir dan Nas,manakala
lafaz Khofa’ disisi Imam Syafie hanyalah Mujmal.
Penjelasan dukturah
panjang lebar,dalam setiap martabat diterangkan nas-nas dari al-Quran.Mencelah
seorang pelajar Arab yang duduk
dihadapanku.
“Ya
Dukturah,Ihna min mazhab syafi’iyyah,leyh bi tisyrah ‘an hanafiah??”
“Dukturah,kita ni
kan mazhab Syafie kenapa engkau terangkan pasal mazhab Hanafi?”
Ringkas tapi cukup
memberi kesan jawapan dukturah
“Ya Binti da
‘ilm”
“Anakku,kan ini
ilmu”
Ya,aku
setuju.Biarpun masa kami diambil hanya untuk mengetahui martabat lafaz disisi
Imam Hanafi,bukanlah masalah besar jika kita benar memahami konsep tolibul
ilmi.Ilmu itu mahal,di mana kamu dapatinya secara percuma ataupun berbayar maka
ambillah.Sesetengah pelajar arab nak cepat habis syllabus,muqorror
diambil,hafaz dan jawab exam kholas.Tiada kenikmatan menjadi penuntut ilmu.
Apabila dukturah
mensyarahkan mengenai lafaz khofiy,tentang ayat yang mutasyabih..beliau memberi
contoh ayat al-Quran
الرحمن على العرش
استوىى
Kalimah استوى yang
diterangkan sbg lafaz yang khofiy,habis gamat satu kelas.Masing-masing tak
setuju dengan dukturah.Kami yang melayu terkulat-kulat,perdebatan apakah
ini?Ingat ini parlimen ?
Sahabat-sahabat
misriyyah ada yang sependapat dengan Dukturah dan sebahagian lagi menolak
pandangan tersebut.Kata mereka sepatutnya Dukturah memberi kefahaman yang betul
dan bukan yang salah.Persoalan yang ditimbulkan sehingga mewujudkan perbahasan
mazhab Aqidah.
Hanya menjadi
pemerhati perdebatan tersebut.Tersentak dengan ketenangan Dukturah
“Hal Azhar
asy-Syarif a’llim al-kufr?Azhar ‘allimkum mazahib.
“Adakah al-Azhar
mengajarkan kekufuran?bahkan Azhar mengajarkan kamu mazhab2”
Namun persoalan
tersebut terus diabaikan,hingar bingar arab melenting marah-marah Dukturah.
Kelas berakhir di
situ.Rasa stress x dapat habiskan perbahasan lafaz di sisi Imam Syafie dek
ketidaksabaran arab-arab dalam mendengar apa yang ingin disampaikan Dukturah.
Marhalah kini
adalah marhalah belajar,maka terimalah pendapat mazhab lain.Inikan baru Usul
Fiqh ghoir Hanafi (bukan hanafi) jika belajar di tahap yang lebih tinggi,kita
akan berjumpa subjek Usul Fiqh Muqoron (perbandingan semua mazhab).Maka adakah
dengan sikap tidak sabar ini akan membawa keberuntungan dalam diri.?
Nilailah dengan
mata hati,sekalipun tidak bersetuju dengan Dukturah,dengarlah terlebih
dahulu,buatlah kajian,dan berlepas diri dari pandangan yang tidak
dipersetujui,di samping mengambil apa yang baik darinya.Bukankah itu lebih
baik?
Kerana tingginya
nilai ilmu tersebut..
Ilmu manzur yang
diperolehi akan menjadi ibrah buat diri.
Itqan Zawwini
0 comments :
Post a Comment