Pages

Sunday, May 18, 2014

MURABBI

Perwatakannya tenang
Beliau masuk penuh bergaya..
Usai mengambil tempat di hadapan,niqabnya disingkap
Dari wajah yang kulihat,seolah arab campuran melayu
Berusia awal 40-an
Tegas dan tangkas
Ada rasa nyaman melihat wajahnya
Suasana yang mulanya hingar bingar
Menjadi reda.
Masing2 menumpukan sepenuh perhatian padanya  
Madah Usul Fiqh
Dukturah Amal




Situasi 1

Penerangan mafhum dan mantuq memerlukan fokus yang sangat tinggi di dalam muhadharah (kuliah).Terkerut-kerut wafidat (pelajar asing) cuba hendak memahaminya.

Mafhum mukhalafah dan mafhum muwafaqah perlu dikeluarkan dari sebaris nas al-Quran.Seperti formula matematik,sama ada ianya pembahagian mafhum mukhalafah yang mana satu.Mafhum ghayah kah,mafhum sifat kah,ataupun mafhum 'adad ataupun syarat??Kipas yang berpusing tidak terasa anginnya.The killer subjek lah orang kata dalam jabatan Syariah Islamiah.

Seorang misriyyah (student mesir) masuk ke kelas,angka menunjukkan jam 9.40pagi,sudah lewat 40 minit kalau diikutkan.Misriyyah tersebut memakai niqob tetapi jilbabnya pendek.Syarahan dukturah terhenti,mata dukturah menghala ke arah gadis tersebut

"Ya binti,ta'ali" baru setapak dua menaiki tangga kelas kami yang berbentuk mudarraj (tingkat-tingkat) dia dipanggil dukturah.

Dari jauh saya dan sahabat-sahabat memerhatikan sahaja.Dari gaya yang ditunjukkan,dukturah sedang memegang jilbabnya.

'Agaknya ditegur sebab jilbab pendek kot' masing2 meneka.

Lima minit berlalu si gadis mesir itu seolah tidak dapat menerima kenyataan,mulutnya membidas kembali apa yang ditegur,tangannya naik turun mempertahankan diri.

Esoknya dan hari-hari seterusnya..

Saya taajub..
Gadis yang kami lihat ditegur itu,sudah memakai jilbab yang labuh.
Saat itu saya hanya teringat dukturah Amal...Allahu akbar.Di dalam sebuah hadith riwayat Muslim ada menyebut,Rasulullah SAW bersabda:

“Barang siapa mengajak kepada suatu kebaikan, maka ia mendapat pahala seperti orang yang mengikutinya, dengan tidak mengurangi sedikitpun pahala-pahala mereka. Dan barang siapa yang mengajak kepada kesesatan maka ia akan mendapat dosa seperti orang yang mengikutinya, dengan tidak mengurangi sedikitpun dosa-dosa mereka.”

Semoga ALLAH merahmatinya

-----------------------------------------------------------------------------------------


Situasi 2

Kitab Nihayatussul syarahan Imam al-Baidhowi r.a daripada matan asalnya Minhajulwusul yang dikarang oleh Imam Isnawi r.a merupakan sillabus Usul Fiqh di Universiti al-Azhar.
Faqih di dalam madah Usul Fiqh merupakan satu impian yang berselangi cabaran.

Pastinya wafidat seperti kami memang merasakan inilah madah yang benar-benar melatih kesabaran dalam menuntut ilmu.Tulisannya kecil-kecil,rapat,pointnya bersambung antara satu sama lain.Barangsiapa yang rajin menelaah kitab ini,insyaALLAH dia menguasai cara bacaan kitab turath yang betul.Saya pun tidak mampu.

Kagum dengan Ust Hairulnizam Hussain (Mantan Presiden PMRAM) yang mampu menterjemah kitab ini ke dalam bahasa Melayu yang sehingga kini menjadi rujukan kami.

Ketika sedang pengajian nassi ini,dukturah Amal sengaja menguji kefahaman wafidat.

"Man minkunna minal wafidat,turidna tasyrah??" tanyanya setelah seorang misriyyah bernama Sarah membaca matan di dalam kitab.

Terkebil-kebil mata kami.Tunduk menekur lantai la jawabnya.Usul Fiqh,gila lah kalau mampu syarah (itulah self esteem yang lemah).Biasanya hanya seorang wafidat sahaja yang akan mengangkat tangan,Aminah dari Thailand.Dahulunya merupakan teman seperkuliahan di Markaz Bahasa Arab Hayyu Sadis.Keberaniannya luar biasa.
Walaupun ada naqis (kekurangan) pada penerangannya,Dukturah tetap menghargai dan memujinya.

"Saya tidak mahu kamu datang jauh-jauh untuk diam."ujar Dukturah Amal
"Saya mahu akal kamu syaghal (sibuk berfikir) apabila mendengar syarahan,jangan biarkan tidak faham menguasai kamu sehingga kamu tidak peroleh sebarang faedah pun.

Wafidat,
seringkali dan seringkali cantiik tulisannya di dalam imtihan,tetapi isinya tidak tepat."sentap.Sehingga hari ini saya benar-benar ingat akan waisatnya.

Bukanlah banyak mana hafazan mu itu yang membantu kamu najah dalam imtihan,tetapi sejauh mana kefahamanmu dalam sesuatu subjek.


Seorang guru itu adalah seorang murabbi
Di dalam pengajiannya mestilah ada nasihat dan pedoman buat pelajarnya.
Semoga ALLAH merahmati Dukturah Amal dan semua duktur dan dukturah di Universiti Al-Azhar

1 Jun akan berjumpa kertas Usul Fiqh,semoga ALLAH memberi kefahaman kepada kami untuk menguasai ilmu ini kerana ALLAH.
Selesai 4 madah untuk fasa 2 ini,berbaki 5 lagi mencukupkan 9 madah.
Robbuna ma'ana

ITQAN,CAIRO
18052014


2 comments :

hilyah zenith said...

Kak yana....huu...jeles kut dgn org yg blaja sane..beshnyr..huhu... doakan kite ek

:::KHALIFATULLAH::: said...

insyaALLAH dik..x sabar tggu awak balik :)