Pages

Friday, February 28, 2014

Kasih Ibu Membawa ke Syurga


“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia”. (Q.S Al Israa’, 17:23)

Selaut kesyukuran aku panjatkan hanya padaNYA
Dengan rahmat dan inayahNYA
Dididik dalam sebuah keluarga yang sederhana
Penuh bahagia..

Bahtera yang dikemudi seorang ayah
Dibantu oleh emak
Kasih mereka tidak pernah lekang
Dalam ketegasan ada kelembutan

Esok 1 Mac,genaplah usia emak yang menginjak 55 tahun.
Cinta yang tidak pernah belah bahagi..sepenuhnya untuknya,untuknya,untuknya kemudian untuk ayahku.

Sebelum aku mengenal dunia dengan lebih jauh,sentuhan mereka yang ku terima.Emak yang mengajarkanku alif ba dan ta sehingga aku pandai membaca mushaf al-Quran.Yang mendukung dan menyokongku dari depan,belakang,kiri dan kanan.Wanita yang aku cintai selama hidupku..

Emak anak ke 7 dari 8 orang adikberadik,berasal dari Kedah.Bernikah dengan ayah pada usia 24 tahun dan terus menetap di Selangor sehingga ke hari ini.Seawal usia 7 tahun emak sudah kehilangan seorang ayah (tok wan).Kuatnya emak..semoga kekuatan itu turut mengalir dalam darahku.

Pengorbananmu terlalu besar dan banyak
Mengandungkan aku,membawa ku ke hulu hilir selama 9 bulan
Bersalinkan aku sehingga terkoyak jasadmu,putus urat2 kecilmu
Menjaga sakit demamku
Menjaga makan minum pakaiku
Memberi didikan agama padaku

Jika disenaraikan tugasmu,tidak akan ku mampu

Syukur..dan hanya mampu bersyukur pada ALLAH atas anugerah yang tidak terhingga ini.Akulah anak bongsu yang teramat nakal,suka mencari pasal dengan kakak no dua.Sabarnya lah emak.Namun usia ku kini berganjak remaja dan akan menjadi dewasa.Andai diberi peluang saat ini,ingin ku terbang sebentar menyalami tangannya,mendakap erat tubuhnya,mencium dahi dan pipinya.Namun keterbatasan jarak dan waktu.

30 minit berskype dari jauh ku tatap puas wajah suci itu.

"Mak nak hadiah apa?"

"X nak apa-apa pun.Cukuplah jadi anak solehah dan berjaya itu dah hadiah besar bagi mak"

Buatmu emakku Norizan Binti Shafie..semoga ALLAH memberi kebahagiaan padamu di dunia dan akhirat.Semoga kita berpimpinan tangan menuju syurgaNya yang abadi. :)Sanah Helwah With lots of love fillah

-ITQAN,CAIRO-




Dalil-dalil mengenai kewajipan berbuat baik kepada kedua ibu bapa.

“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” (Q.S Al Israa’, 17:24

“Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan kepada dua orang ibu-bapaknya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya. Hanya kepada-Ku-lah kembalimu, lalu Aku kabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (Q.S Al ‘Ankabuut, 29:8)

“Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”. (Q.S Luqman, 31:15)

“Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat).” (Q.S Ibrahim, 14:41)


“…”Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” (Q.S Al Israa’, 17:24)

0 comments :