Pages

Monday, May 28, 2012

Kuasa terbesar !!





Bismillahirrahmanirrahim,assalamualaikum w.b.t


7 rejab 1433H..


Apa khabar hati dan iman??moga2 semakin kita menghampiri Ramadhan,semakin kta mempersiapkan hati dan badan untk mghadapi bulan itu =) 


Masing2 ada cara masing2 untuk bersiap siaga mnghadapi Ramadhan..
Ada yang dah mula countdown,ada yang mula lazimi puasa dan bangun malam..semua tu adalah latihan yang bagi ana mmg power la..hehe


Ok tapi jangan lupa shbt2..ALLAH tidak menerima yang sunat selagi yang fardhu x sempurna.Tapi x apa,yang sunat itu boleh men'top up' kembali lompong2 ibadah fardhu,jadi keduanya harus seimbang dan stabil.Tak ada hak yg dikurangkan pada fardhu dan x ada sunat yg kita lebihkan melebihi fardhu ^^




Di mesir,azan subuh berkumandang jam 3.15pagi.


Pada waktu itu..ada yang bingkas bangun..ada juga yang sebaliknya.^^ hehe benar kan?Kalau yang mmg bangun qiam tu mmg muka dia aja lah yg tekan loceng lama2 n ketuk setiap pintu rumah.Ada juga muslimah yg hammasah menjerit


'bangun2!!!sahur!!subuh!!'hehehe..1km pun boleh dgr..sgt suka cara itu.


Subuh! itulah kekuatan kita..Itulah kuasa terbesar kita.Sekiranya umat islam beramai-ramai,berpusu-pusu,berbondong-bondong bersaff-saff menunaikan solat subuh nescaya itulah yg lebih baik dari dunia dan seisinya.


Tapi amat sedihla jika kita lebih layan mengantuk..itu sejentik cuma dari godaan syaitan.Waqi' di malaysia mgkin lain pula,subuh di mesir jauh lebih awal dari di Malaysia lebih2 lagi skrg musim soif (panas) malam lebih pendek.Jadi jentera2 penggerak subuh perlu diperhebat dan dimantapkan lagi untuk melawan jentera2 pemusnah (syaitan).




2 solat yang dikatakan berat oleh Rasulullah s.aw. adalah solat subuh dan isya'.Kalaulah  kita tahu akan kelebihannya nescaya kita akan mendatangi 2 solat tersebut walaupun dgn merangkak..subhanallah..inilah mafhum hadith..boleh la cari matan hadith ni..


Jadi..ana ingin mengajak sahabt2 dan diri ini..kita melatih diri untuk bangun lebih awal..mgkin 30 minit sebelum azan,atau 15 minit sebelum azan.mesyi..
Masa tu kita boleh gunakan untuk tahajud dan witir..kita boleh menghafaz..masak dan sbgnya..


akhir kalam..moga2 kita sama2 dapt ambil manfaat dan amalkan ^^ wasalam



1 comments :

Anonymous said...

:)