Pages

Friday, May 18, 2012

Lebih Terang dari Matahari... ^^







Matahari itu besar kan...
Subhanallah..

Matahari itu terang kan
Subhanallah

Matahari itu umpama Guru..
Ia menerangi alam dgn cahayanya
Malah cahaya yang terbit dari seorang guru
Lebih terang dari MATAHARI.. ^^

Itqan Zawwini
Cairo,Egypt




Alhamdulillah,setelah 2 hari baru dapat mengupdate entry tentang hari guru..16 Mei Tanggal  istimewa buat seorang pendidik,ada hari yg khusus untuk kita raikannya.

Teringat zaman sekolah,zaman ada uniform..

Darjah1-darjah6 (Sekolah Kebangsaan Selayang Jaya sksj)
1Maju
2Maju
3Maju
4Jaya
5Maju 
6Maju..

Haha,masa tu budak hingusan lagi,darjah satu menangis sampai ayah kena tggu dekat luar kelas...almaklumlah budak2.Masih ingat lagi gelaran yg cikgu Noorul  hafiza (cikgu math) panggil ana "siti"..beliau baik tapi 'seram' bila part soal kami semua sifir.Ana ingat semua nama guru kelas.. 99(Cikgu rokiah) 2000 (Cikgu Lisa) 2001 (Cikgu Noorul) 2002 (Cikgu Hairun nizam) 2003 (Cikgu Rahimah) 2004 (Cikgu Rafidah).Alhamdulillah keluar dgn keputusan yg menyenyumkan para guru..

Kafa integrasi Ummul qura

1-6 Akhdor
Ustazah mazidah dan ustazah seri amanon..dua insan yang ana sangat rapat sehingga ke hari ini.Hatta sebelum terbang ke mesir pun,ana sempat mengajar semula di sekolah lama ana ni.Ustazah mazidah bnyk membantu bila dapat tahu ana akan ke mesir,beliau memberi kalam motivasi dan semangat,sampaikan kenduri doa selamat pun,ustzah tolong masak2 T_T tacing..sob3..alhmdulillah dgn keputusan Psra dan Upsr yg telah diperolehi..ditawarkan pula ke SAMER..next destination..

2005-2009

Beg besar berisi baju2 ditarik
Dengan muka cuak,masuk ke dorm surau yang paling panjang sekali dalam asrama...Maka bermulalah pengembaraan sang hamba ni duduk di ASRAMA!!! heee mcm x nak je bunyi.Tapi alhamdulillah ada kakak ana tyme tu f3.Jadi x takut la.SAMER cuma 20 minit je perjalanan dari rumah.Sekolah atas bukit,indah dan sebenarnya tenang..

Bumi tarbiyah ana panggil..dalam tu ada dua jenis ilmu,ukhrawi dan duniawi.Pengalaman menjadi seorang pelajar sekolah menengah memang best..zaman ramaja yg dilalui terasa bermakna.Kematangan mula terserlah...^^

2005 (1hambali-ustzh normawati)
2006 (2hanafi-ustzh ruslina hamzah)
2007 (3hanafi-ustzh Amaliah)
2008 (4hanafi-ustzh Nurasyimah)
2009 (5hanafi-ustzh Rusnani)


Blok A..atas tu ada kelas ana masa form 5 dgn munirah (mujtahidah solehah).
Rindu2...masa nilah belajar jadi pimpinan,belajar berkawan,belajar segala-galanya.Syukur atas kurniaan guru2 yang banyk bersabar dgn kerenah diri ini.Kdg2 pernah x masuk kelas tuisyen sbb ada urusan asrama..ada kes histeria.Di bumi ini pernah ana pernah merasai kejayaan dan pernah juga merasai kegagalan..tapi harus bangkit.Ustazah noraini jasman antara guru yg bnyk memberi dorogan ketika itu,beliau merupakan guru Bahasa Arab Tinggi,ketua warden,dan Gpk hal ehwal pelajar.

Kemudian,sambung pula ke SAMTKKB 


Terletak di Hulu selangor,perjalanan dari rumah ke sini memakan masa sejam.Jadi ana pun tinggallah di asrama..sekolah yang dikelilingi hutan,dan jauh dari perumahan.Huish,seram bunyinya,tapi best..sebab ana sambung Ting 6 STAM.Jumpa dgn shbt2 dari sekolah lain..Tapi x sampai 4 bulan ana duduk rumah sewa.^^ hee ngengada je tu.Nak cuba berdikari lah konon.Tinggallah di taman teratai..

Guru2 stam
-Ustazah fatimah
-Ustzah rosnaini
-Ustzah khatijah
-Ustzah noorlelawati
-Ustzah sharmila
-Ustaz yusof
-Ustaz najah sallam
-Ustazh khairuddin
-Ustaz Harnain
-Ustaz Muhammad 

^^ itulah cerita sekolah...kemudian ana mndpt keputusan STAM,merancang pula ke mesir..Sebelum itu ke ildas..untuk latihan pemerkasaan bahasa arab selama 3 minggu.Berguru dgn guru2 bekas pelajar ma'had gontor darussalam..

 ni ada linknya tentang cerita kami sepanjang di ILDAS.PELANGI2 ILDAS

Setelah itu,ana dan shbt2 berjaya menjejakkan kaki di bumi mesir ini..Ardhul kinanah,mihbatul anbiya'..
Guru2 dekat cni adalah para masyaikh..yang thiqah2 belaka.Sangat banyak ilmunya,rugilah bagi sesiapa yang mensia-siakan waktu di mesir ini.Universiti Al-azhar,kiblat ilmu..semua orang mengidamkan untuk melanjutkan pelajaran ke sana.Dan bersyukur kerana menjadi pilihan ALLAH untuk sampai di sini.Pertama kali tiba,melihat menara masjid Al-Azhar pun sudah cukup meruntun pilu...masjid yang tertua,dan disinilah gedung ilmu.
 Belajar dengan syeikh,hati ke hati..Doakanlah ana dan shbt2 dapat megutip segala permata ilmu disini,agar dapat dimanfaatkan sebaiknya di Malaysia..

Akhirnya..hormatilah guru anda,beradablah dgn mereka dan doakan mereka dimana pun anda berada.^^
Rasulullah s.a.w adalah seorang murobbi yang Agung dulu,kini dan selamanya..
salam juang,salam mujahadah

3 comments :

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

Assalamualaikum wbt liana ^_^
Nostalgia..sampaikan kta rasa nak wat entri utk cikgu juga dlm blog Islah Diri,hehe ^_~

Liana,guru kelas masa kita 4.1,bukan ustzh Zawatil ke? =)

Rindu awak,mari kita terus menyuburkan ukhwah fillah ini! Amin.. (",) Uhibbuki fillah~

Kalau xmenyusahkan awak,sampaikan salam kta pada Zahra,dan kwn2 lain. Jazakillah (^_^)

:::KHALIFATULLAH::: said...

waalaikumussalam w.b.t

hehe..tafaddhali,kalau awk tulis entry ,nnt kite nak baca.:)

a'ah la..kite yg lupe..huhu :( puas kita fikir smlm siapa ea?.. rindu pada awak juga...uhibbukifillah.syukran atas mesej2 awak..kdg2 x terbalas sbb xde kredit.

in'Allah kita sampaikan :)smpikn slm kita pada mak n adik2 awak ye.

Nur Hidayah said...

Salam alaik. Liana, rindu awak. :'(