Pages

Saturday, September 3, 2011

rukhsoh muamalat & kisah MEMBESARKAN ALLAH.

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

tazkirah ringkas pada hari ini...

Sesungguhnya islam itu agama menyeluruh..
maka wahai umat ISLAM..perlakulah dirimu sebagaimana disuruh agamamu.

Muamalat antara lelaki dan perempuan yang tiada ikatan sah hanya HALAL dengan TIGA..
(3) TUJUAN

1. jual beli
2. perubatan
3.menuntut ilmu

~oleh itu..gunakan lah rukhsoh (kelonggaran) yang diberi olehNYA dengan sebaiknya dan peliharalah HATIMU walau dimana kamu berada.

Ingat wahai sahabat...syaitan tidak pernah putus asa dalam menggoda hati kita umat Islam..
ramai antara kita yang menjadikan alasan diatas..atau menggunakan rukhsoh yg diberi olehNYA bukan pada tempatnya...

"dan janganlah kamu mencampur adukkan kebenaran dengan kebatilan dan janganlah kamu sembunyikan kebenaran sedang kamu menyetahuinya" (surah Al-Baqarah :42)

sama2 kita jaga HATI kita..moga ALLAH tambah KEIMANAN dan KETAQWAAN dalam hati ini..InsyaAllah..

mari kita sama2 muhasabah..
banyak masa kita kini berada di hadapan komputer atau kitab Al-Quran..?????

berada dihadapan komputer dengan pelbagai hidangan yang disajikan seperti yg plng popular skrng facebook la..kekadang menjadikan kite leka..n pejam celik-pejam celik tanpa disedari dah berjam-jam rupanya masa kita dihabiskan di situ...chatting..tgk gambar dan sebagainya...

lebih parah lagi...ada yg sanggup melewatkan solat kerana teknologi ciptaan manusia ini...ALLAHUAKBAR..!!!

ana bawa satu kisah yg ana dapat dr facebook juga..

ade alkisah seorang hamba Allah yang meninggalkan pekerjaannya apabila azan berkumandang,
walaupun ketika itu hanya tinggal sebuah bata yang hendak disusun. lalu ditanya kepada beliau mengapa tidak menghabiskannya..lalu beliau menjawab "sekiranya aku menghabiskan susunan bata ini juga, sesungguhnya aku telah MEMBESARKAN bata ini lebih daripada ALLAH s.w.t.

Allahua'lam...

bila azan berkumandang...pastikan jgn kita membesarkan komputer ini yang hanya merupakan teknologi ciptaan manusia semata-mata lebih dr ALLAH S.W.T...

ALLAHUA'ALAM...
~sedang mengingatkan diri sendiri juga..
selamat beramal shbt2...dan salam aidilfitri..MAAF ZAHIR & BATIN.. kepada semua pembaca..!!! juga khusus buat 2 org sahabat ana yang tersayang..liana dan munirah..:)

4 comments :

imtiaz sofea.blogspot.com said...

:) terbaikk..

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

assalamualaikum yusra (",)
salam sayang fillah buatmu~

kita pun mohon maaf atas segala2nya, dan selamat meneruskan perjuangan di bumi anbiya' ^^, awak tlg tengok2kan liana ye kat sana ^_~

alhamdulillah,syukru lillah,atas tazkirah ringkas ini ukhti..terusknlh menyebar keharuman dan keindahan agama ALLAH ini,serta kebesaran ALLAH di dalam hati manusia,bi iznillah ^_^

akhir kalam,ingat daku dlm doamu. trm kasih 'ala kulli hal ukhti mahbubati =)

mumtazah said...

InsyaAllah..
syukron kathir ya ukhti habibati...munirah..
ana xpernah bertemu mata dgn enti...tp terasa ukhwah ini sgt kuat..sbb ana selalu bace post enti mungkin..jazakillah khairan jzk..
ma'a taufiq wannajah ya ukhti..
semoga dipermudahkan semua urusan dlm meneruskan perjuangan ini..InsyaAllah..

InsyaAllah ana jaga liana elok2..hehe..atau liana yg akn jaga ana..:)

:::KHALIFATULLAH::: said...

ya yusra...syukran,inzar yg sgt bermakna buat kita..kdg2 kita ni jauh tersasar,kalo xde yg ingtkn boleh hanyut..syukrn jiddan ukht :'(

mujtahidah :') rindu sama awak!! yusra jaga kita leklok..sama mcm awk jaga kita.. ^^ terpateri ikatan aqidah dan ukhuwah islamiyyah walau x bersua muka,hebat ALLAH yg mmpersatukan hati2 kita...:D

lizalik nahnu khalifatullah !! @_@ uhibbu hazal ism..jiddan2!