Pages

Tuesday, April 26, 2011

Tempe....Oh Tempe....

Assalamualaikum..w.b.t.. semua..

apa khabar iman hari ni...??? semoga kite ni sentiasa berusaha tuk tambah mknn rohani kite..InsyaAllah...kdg2 jasmani kite cukup sihat...sampai kite terlupa rohani kita tgh lapar...
sama2 kita muhasabah diri......penuhkan hati2 mu dgn ayat2 suci Al-Quran...
hanya dgn cara itu...HATI KITA AKAN TENANG..dan dekat dgn ALLAH..InsyaAllah..


jadi hr ni....suka untuk ana kongsi satu kisah yg ana dgr dr radio IKIM F.M...
(hehe..promote plak) slot motivasi pagi..pkul 7.30 pg...

kisah tentang seorg mk ck yg mencari rezeki dgn tempenye....
tempe ni..sprti yg kte tahu ye..tuan2..puan2...kene diperam sampai masak...br blh mkn...

kebiasaannya...mk ck ni..hanya mengambil masa satu malam...
tempenye itu diperam satu malam...esoknye...mesti masak dan blh dijual...

namun....suatu hari...UJIAN ALLAH mungkin..
tika mkck itu jual sperti biasa...dtg seorg kakk nk beli tempe..
kakk itu tanya dulu sblm beli.."boleh saya tengok dulu isinya...nk pastikan tempe ni dh masak ke belum..??"

mak cik tu pun...benarkan...
bile dibuka bungkusan tempenye...rupa2 nya..tempenye belum masak lagi...
jadi kakk tu pun xjadi la nk beli tempe tu...

sepanjang hari mkc k tu jual...tiada la org yg membeli dek krn tempenye pd hr itu xmasak..
tp..
mak ck td..xputus asa...malam tu...mk ck tu pun..peram la tempenye sperti biasa...
sambil berdoa.."ya ALLAH..mungkin ujian aku hari ni..tempeku xlaku krn x masak..Kau masakkan la tempeku..untuk ku jual esok hari..."

keesokan harinya....mkck tu pn..jual sperti rutin hariannya..
dtg seorg pakcik ingin membeli tempenye...namun meminta izin tuk melihat isinya dahulu...
akhirnya...
xjadi jugak pakcik tu beli krn tempe tersebut juga belum masak...
maka xlaku lg la...tempe mk ck tu...

sedih hati mak cik tu...namun xputus asa..mengharap pertolongn ALLAH...
mlm tu..sperti rutin hariannya...peram tempenya..dan sgt2 mengharap dan berdoa agar tempenya masak..

keesokan harinya juga...jadi seperti hari sebelum2 ni...
tempenya xlaku...

namun...mk ck tu xputus asa...berdoa..
"YA ALLAH....bagila tempe ni masak....krn ini sumber rezeki ku...dah tiga hari tempeku xlaku..tiada sorang pun yg beli....sedih hati ini ya ALLAH...Kau bantulah hambaMU ini...
Kau masakkan lah tempeku...supaya ada org membelinya esok hari....."

keesokan harinya...mk ck tu pun..jual tempenye sperti biasa...
tiba...dtg seorg pelanggan...bertanya..
"mak cik...kat sini ada dak jual tempe yg xmasak...????"

terkejut mak cik tu apbl mendengar p'tanyaan tersebut...maka.. kata mk ck tu..
"dik cuba bukak bungkusan tempe tu...dan tgk la sendiri isinya...."

apbl dibuka...akhirnya didapati..tempenye memang belum masak lagi...
maka pelanggan tersebut...membeli semua tempe2nye yg belum masak tersebut...
habis..semua diangkutnye....maka mk ck tu pun tanya..
"kenapa nk tempe yg belum masak..???"
maka di jwbnya..
"anak saya suka sgt dgn tempe...sy nk beli tuk anak sy yg skrng kat luar negara....jd..dlm perjalann ke negara dye tu..sempatla tempe ni nk betul2 masak..."

mk ck td..rasa sgt2 bersyukur...ALHAMDULILLAH YA ALLAH....

*************************************************

kdg2..kite xdpt ape yg kite doakan..kite xdpt sebijik ape yg kite hajatkan...kite xdpt ape yg kite hendakkan..
tp ALLAH sentiasa tahu ape yg kite perlukan...

kdg2..cara ALLAH nk beri rezeki tu..pelbagai bentuk..
rezeki ALLAH dtg dlm keadaan yg kita xakan sangka2....

oleh itu...jika ujian dtg...apa bentuk ujian pun yg hadir..singgah dlm kehidupan kite..
kuncinya..BERSABARLAH...
SABAR..SABAR...dan SABAR...
pasti ada hikmahnya...ALLAH sedang rancang sesuatu yg TERBAIK tuk kita....

dan jgn berputus asa dr RAHMAT ALLAH..jgn berhenti BERDOA dan MENGHARAP dr Yang Maha Esa...

wallahua'lam....

5 comments :

musafir ilahi said...

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
~Surah Al-Baqarah Ayat 216~

terima kasih atas perkongsian yg sangat bermakna (:

Muttaqinah Solehah said...

alhamdulillah..setiap yg berlaku pasti dan pasti ada hikmah disebaliknya..=)
teruskan bersangka baik dgnNya..
Kerana Dialah penentu segalaNya..^^

Iman said...

Assalamualaikum....
saya suka makan tempe...yummy...yummy....
Sebaik2 nya kembalilah kepada Allah dan berdoalah pd nya selalu....
Jangan berputus asa dan jangan bersangka buruk kpd Allah, krn Dia lebih mengetahui tentang segalanya
:-)

:::KHALIFATULLAH::: said...

btul2..la tai'asu min rahmatillah :D rezeki itu pasti ada dimana-mana,kdg2 dalam bentuk yang x disangka-sangka :) oh ye..iman,saya pun suka tempe..goreng pun sodap..heheh

MUMTAZAH said...

ramai penggemar tempe rupanya..=)