Pages

Saturday, March 12, 2011

Sejenak merentasi fikiran anak muda

Assalamualaikum dan salam ukhuwah.salam mahabbah fillah buat pembaca blog ini.

Pertamanya dan utamanya tentulah syukur pada ALLAH yg masih memberi nyawa pada diri ini..kudrat yg masih bersisa ini ana salurkan untuk mengingatkn shbt2 diluar sana hanya melalui penulisan.Siapa pun kita...tugas dan amanah sbg hamba,khalifah ALLAH tidak pernah expired sampai bila2..

Sedikit perkongsian..semalam,ana,ukhti ana dan shbt2nya telah pergi ke kongres mahasiswa nasional yg ke 2 bertempat di KUIS,Bangi.Anjuran bersama GAMIS,SMM,PRO MAHASISWA NASIONAL,PKPIM & KARISMA.Program berlangsung pada 8 pagi hingga 11 malam,tetapi disebbkn jadual yg agak padat pd waktu siang,kami pergi pada sebelah malam.Acara yg memg kami nantikan...pidato dari Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Dr Halimah Ali.Wakil kerajaan sorg pun xada..huhu..mmg dah agak,dorg x dtg pnye.Takut brgkali..tetapi alasan mereka dlm media sudah pastilah 'buang masa'.






'Berikan aku 1000 org tua,nescaya akanku rentap pohon semalu hingga ke akarnya,dan berikan juga aku 10 org anak muda,nescaya akan ku goncangkan dunia!!'

~presiden indonesia,SOEKARNO~

Lihat!!betapa anak muda ini kekuatannya luar biasa.Generasi muda ini ada 2 golongan.

1)yang inginkan perubahan 2)yang mencipta perubahan.

Ya!!kita mahu jadi yang mana...???hanya ingin berubah tetapi tidak ada strategikah??semangat sudah ada tapi x tahu nk salur kemanakah??..


Dalam al-qur'an..pd surah ar-ra'du ayat 11..rasa pembaca blog ni sumenye dah mafhum ayat ni.. "ALLAH x akan mengubah nasib sesuatu kaum,melainkan mereka yang mengubah nasib mereka sendiri"..

-Kadang2 sesetengah anak2 muda ni x berubah krn mereka x tahu mengapa perlunya berubah??-Dr Halimah

Anak2 muda harus bersuara..!Mana yg salah harus diperbetulkan.Kita bukan budak kecik..makan suap lagi.Independen..kaji sejarah negara..sejarah islam.Barat(yahudi dan sekutu) sentiasa mencari peluang untuk menukar sejarah kita!!..Teori x akan sama dgn praktikal..bila sudah kaji..kita keluar..dgn melihat!!Ye..actions speak louder.Ini fikiran saya....bagaimana kamu!!

~Sejahat-jahat hosni mubarak,dia x pernah mngaibkan org lain..,institusi negara kita kini dicemari dgn saling mengaibkan....menyengajakan perkara yg x perlu,kes anwar yg sengaja x prnah diselesaikn..malah bnyk perkara yg sngaja ditimbulkn demi untuk MENGAIBKAN.peliknya ada satu kes yg lagi besar..senyap ditutup xde berita....pelik kn??!!!~momentum suara anak muda

6 comments :

:: siMpLe-sHida :: said...

salam ziarah.
wah, laju & terus melaju menebarkan update blog ikut derapan langkah ;)

em, xperasn lak dik, ada diklgn mahasiswi tu. kak pun dtg juge. dah tmpt tinggal juge tmpt berkhidmat, xdtg rugi bebenor lah.

kak menymbut YB Dr. Halimah di luar pintu. hajat nk tunggu shbt, dtg pula DR Halimah ;) terus lah smbut, yg dianggap komitee.. YB tnye dh smpai DSAI? maaf, sy pun baru sampai..heeheh..

escot YB smpai pintu then tunggu geng smpai. bbrp minit, smpai geng kak walaupun kami xjanji.. tapi itulah isyarat 1 HATI.. 1 FIKRAH.. masyaAllah wa subhanallah!

kalam DSAI mmg berkobar lagi membakar smgt bilamana kita mdgr dgn teliti bait-bait beliau.

;) tersenyum simpul pabila dicerita dgn makdus tersirat tntg kertas undi yg mmg dh DITUKar tu..hihi. itulah realiti dan cerita benar yg berlaku kini. yg mana bbrp yg kononnya YB juga mengadaptasi segala perlakuan YB di luar sana..huhuhu..

justeru.. MAHASISWA kena sentiasa di merasai susah senang bersama RAKYAT. menjiwai rakyat. jgn bila KAYA, kaya kroni aje.. huhuu.

moge kita sentiasa menjadi insan yg sentiasa bersyukur dgn nikmatNYa..dan juga kufur nikmat nauzubillah..

salam juang dik!!

. N U R I L L A H E E . said...

subhanallah , xramai remaja yg pny kesedaran spt entunna semua ... =)

moga istiqamah & trs prihatin dgn hal ehwal belia =)

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

^_^ assukut 'alamatur redha, hihi..

:::KHALIFATULLAH::: said...

to ukhti syidah
saya nampak akak,waktu akk dah nak balik.masa tu tinggal ckit je org..hihi.akk pakai kot labuh hijau kan?hehe.dari jauh dah nampak,sye dok blakang,lambat dtg.

dlm hati kata:eh,kak syidah?teruja plak.hehe.akk kua ikt pintu tepi,maybe dah nak balik.tu yang x pi kejao.asifah.

in'ALLAH..satu hari nnti..akak pula di tempat YB tu,n then saya yang jadi escot tuk sambut..ehehe.rantai2 perjuangan kan?in'ALLAH..

betul2.menghayati setiap kata-kata DSAI,sambil menilai dengan akal yg dibntu al-qur'an & hadith,ditmbah dgn jiwa remaja yang luar biasa,aura siswa siswi yg berjobar..rasa sungguh bersemangat.Balik tu,muhasabah dlm kereta.rasa geram sngt bila dgr hakikat pasal undi tu,pasal dibuka keaiban tu.

Ya,mahasiswa perlu bergerak!!menyuarakan hasrat rakyat.Momentum suara anak muda..kita perlu berubah dgn segera.

:::KHALIFATULLAH::: said...

to nurillahee

in'ALLAH..jadi jom kita jadi wakil kpd sahabat2 yang lain untk sedar betapa pentingnya kita berjiwa rakyat!!ehehe..

insya'ALLAH...mudah2an ana istiqamah.Dan ana juga perlu berubah.kalau boleh kita recheck dlm diri kita,ada x sisa jahiliah yg lama.=) nurillahee doakan ana ye..

:::KHALIFATULLAH::: said...

to mujtahidah

iye betul2...dan jgn sesekali kita berdiam diri dgn kemungkaran yg nyata dpn kita,yg kita tahu dan kita nampak.Sebarkn kebenaran...melalui pemberitahuan,penulisan =)