Pages

Saturday, March 26, 2011

Peringatan Buat Diri

Salam 'alaikum buat saudara2 seislamku sekalian.

Coretan ini lebih ditujukan buat ana sendiri sebenarnye,
nak mengingatkan diri agar tidak terus terlalai dek buaian dunia yg memperdaya..

Memang x salah utk kita mencari harta dunia,
tapi sejauh mana kita mengambil harta dunia itu mengikut keperluan kita.

(Ana)
Wahai diri, ingatkah dikau pabila kau tgh khusyuk menonton cerita yg melalaikan,
Dtg ayahmu..
Membawa sedikit peringatan yg menggetarkan jiwa!

(Ayah)
"Anakku, di akhirat kelak, ada 4 perkara yg akan ALLAH tanya..
Pertama, ttg bagaimana kau habiskan usiamu?
Kedua, bagaimana kau gunakan masa mudamu?
Ketiga, dari mana sumber hartamu dan di mana kau belanjakannya?
Keempat, adakah kamu beramal dgn ilmu yg telah kau pelajari? " -mafhum hadis Nabi.

Allah juga berfirman dlm al-Quran:
"Adakah kamu perintah orang-orang berbuat kebaikan tetapi kamu lupa dirimu sendiri walaupun kamu membaca kitab? Tidakkah kamu fahami". (Surah al-Baqarah: ayat 44)

...Allah dah tanya bagaimana kita habiskan umur kita, tapi ada soalan special lagi tu yakni dlm usia kehidupan kita, Allah tanya lagi bagaimana kita habiskan masa muda kita! Allahu Akbar!...

Ya Allah, moga penulisanku ini menjadi salah satu ibadahku kepada-MU..
begitu juga saudara2 seislamku yg lain Ya Allah..
moga kami sama2 dapat masuk ke syurga-MU Ya Allah, Al-Khaliq..

Ada satu analogi..ttg pencarian harta dunia dan akhirat,
ana dgr dari ceramah yg disampaikan oleh ustaz Azhar Idrus,
Ada sebuah kisah antara anak n ayah, di dalam sebuah rumah..
Si ayah masuk bilik,keluar bilik, masuk dapur,keluar dapur, masuk ruang tamu,keluar ruang tamu,
Si anak pun pelik lalu bertanya,
"Ayah, ayah cari apa?"
Si ayah menjawab, "Ayah cari rumah.."
X ke pelik?
Si ayah dah ada dlm rumah, tapi masih mencari rumah..
Baik si ayah mencari kereta ke, isterinya ke yg ada kat luar rumah..

Begitulah juga kita..
Kita dah ada dlm dunia ni, tapi xkan kita nak cari harta dunia je?
Kita kena la cari harta di LUAR DUNIA jugak..iaitu?
harta AKHIRAT..

Wallahua'lam, ana juga perlu diberi peringatan, bukan setakat memberi peringatan..

5 comments :

cintahati said...

allahukakbar..terim kasih atas peringatan...

MUMTAZAH said...

peringatan yg sgt berguna....jazakillah khair...mengingt diri yg juga lemah ini..InsyaAllah...

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

to cintahati:
syukran 'ala ziarah=)
segala puji bg ALLAH,ukht pun bisa mengingatkan diri ini^^,
salam ukhwah,sy pun tinggal di rwg,tp di bhgn hulu selangor.

to mumtazah:
Bersama memburu cinta ilahi!
sayang awak kerana ALLAH,tautan roh n hati ini sgt manis n bermakna..
Ada masa,awak pun tulis lah post ye^_~ tinta pena sbg dakwah kpd diri & org lain..^^,

cintahati said...

eh..macam mana pulak blh tahu saya duk kat rawang..eheh..
hulu selangor kat mana ? (:

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

hulu selangor di bukit beruntung. masa saya sek. rendah,saya tinggal di bandar country homes,rwg. sy tahu awak duduk kat rawang daripada blogger awak. =)