Pages

Wednesday, April 16, 2014

Kewajipan Pemuda Hari Ini

Pemuda
Adalah usia yang sangt tepat
Melaksanakan tugas
Menyempurnakan Risalah

Pemuda
Adalah zaman yang bebas
Tidak terikat
Walau disekat

Pemuda
Ibarat mentari terik
Ibarat derasnya air sungai
Semangatnya luar biasa

Namun Pemuda yang diidamkan
Adalah Pemuda yang hidup
Dengan al-Quran dan as-Sunnah
Hidupnya terisi dengan redha Allah

Itqan,Cairo

.........................................

Dalam hidup ini cukup ramai pemuda yang saya kenal dan bergaul.Sifat rujulah atau kepemudaan ini wajar ada pada lelaki dan perempuan.

Katgori pemuda

*Pemuda yang beriman
*Pemuda yang lalai

Saya juga seorang pemuda,dan di kelompok mana harus saya pilij?

Di dalam kitab "Kewajipan Pemuda Hari Ini" yang telah dikarang oleh Dr Yusof al-Qordhowi

Pemuda mempunyai 4 Kewajipan.
Katakan pada diri..

"Aku ada 4 kewajipan!"

1)Wajib memahami Islam dengan benar
2)Wajib beramal dengan cara Islam
3)Wajib berdakwah kepada Islam
4)Wajib berpegang teguh dengan Islam.

Pemuda hari ini lebih banyak tahu berkenaan sejarah eropah berbanding sejarah Islam

Pemuda hari ini lebih banyak kenal napoleon berbanding Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam

Pemuda hari ini lebih banyak tahu tentang kebangkitan perancis berbanding dakwah dan harakah Islamiah.

Itu adalah hakikat yang perlu kita terima.

Usai tamat masa muhadharah Fiqh Mazhab Syafie walaupun dukturah musy hadir (X datang)

"Ayo2 ..belila.Alatulis ini" jerit aisyah Seorang teman sekuliah berasal Indonesia.

Saya tersenyum lalu mendapatkan sebatang pen merah dan biru.

"Berapa?" tanyaku

"Segenih bas"

"Belanja aku.."saja saya mengusik

"Enggak boleh.Untuk ummat ini..Amanah" balasnya Tahi lalat di pipi memaniskan lagi wajah.

Ada sahabatku usik

"Aisyah bila mau kawen??"

"Tunggu..aku muda lagi..nggak bebas gitu.Aku mahu bebas bergerak..untuk ummat"

Pecah ketawa kami.Saya terus berfikir.Agaknya sahabat2  indonesia yang kurang bernasib baik dari segi kewangan,itulah cara mereka mengumpul dana.

Kadang2 dijual tempe di dalam kelas.Saya tanya

"Awak buat sendiri?"

"Ya iyalah..cobalah."

Dah macam Mas Azam dalam cerita ketika cinta bertasbih.Salute

Waktu saya sedang menulis ini pun,aisyah masih berlegar mencari customer alatulisnya.Allah mudahkan urusannya.

Itulah semangat pemuda.Dia tidak takut risiko,dan sentiasa mencari ruang peluang di hadapan.

Sirah anbiya' dan auliya' menunjukkan bahawa fatrah (tempoh) anjakan paradigma dalam diri mereka adalah ketika usia muda.

1)Nabi Ibrahim alaihissalam menyeru ayah dan kaumnya menyembah Allah serta memecahkan berhala ketika usia muda.

2)Nabi Yusuf alaihissalam menolak godaan Zulaikha ketika usia muda

3)Pemuda kahfi melarikan diri dari Raja yang zalim demi menyelamatkan aqidah mereka ketika usia muda.

4)Nabi Ismail alaihissalam rela disembelih ayahnya Nabi Ibrahim alaihissalam ketika usia muda

Lihatlah..Pemuda adalah kekuatan.

Saya menyeru diri saya serta para pemuda Islam di luar sana.Agar sama2 meletakkan 4 perkara yang ditulis Dr Yusof al-Qordhowi ini sebagai kewajipan dalam diri.

Tafaqquh fiddin..
Jadilah pakar di bidang masing2

Saya penuntut di Jabatan Syariah jadi saya mesti lah tanam azam untuk Faqih di dalam:
-Fiqh Ibadat
-Fiqh Muamalat
-Fiqh Munakahat
-Fiqh Jinayat

Kemudian amalkan
Kemudian sebarkan
Dan berpeganglah pada Islam (Tajarrud)

Ada orang masa mudanya dihabiskan untuk hiburan
Dunia di studio

Ada orang masa mudanya
dihabiskan untuk gadget dan teknologi

Ada orang masa mudanya
Membuat perbandingan ideologi
Berwacana dan berdiskusi

Ada orang masa mudanya
Sibuk mencari Jodoh
Sebut berkaitan jodoh,rata2 Arab Mesir yang berjumpa akhawat Malaysia (student Perempuan)..tanpa segan silu meluahkan hasrat hati.

Lantas akhawat Malaysia pun ramai2 pakat pakai cincin sebagai helah supaya x diganggu arab.Hehe cincin emas la konon..20 genih je harga.

Ada orang masa mudanya dihabiskan di Masjid
Ada yang silap,langsung x tahu urusan dunia

Adapun pemuda yang kita harapkan adalah pemuda Rabbani
Dia mampu mengimbangkan dunia untuk akhiratnya

Berhibur dgn cara Islam
Bergadget untuk manfaat Islam
Berwacana dan menghasilkan resolusi ummah
Mencari jodoh untuk bina keluarga sakinah
Hati tertaut di Masjid namun aktif juga bermasyarakat

Itulah pemuda yang Islam mahukan.

Via:Mabna Adim,Kuliah Banat
1152
160414

0 comments :