Pages

Wednesday, February 1, 2012

Aku dan 3 GENIH!!



Selalu kita kata 'nak cari keredhaan ALLAH' 'nak bergantung pada ALLAH'
IN'ALLAH moga apa yang kita selalu sebut ini lurus dan selari denga
n perbuatan kita..

Hidup di luar negara ni memang banyak cabarannya,terutamanya di mesir..al-maklumla,sudahla x berapa nak faham lagi bahasa amminye,dengan zahmah (jem) sana sini,kena marah dgn ammu sebb blur2 kat kedai,tapi ana pasti itulah yang akan dirindui bila pulang ke malaysia
nanti (ceh..padahal baru je smpai).Masih lagi merebut gelaran tolibul 'ilm..mujahadah dengan mehnah dan minhah..dan keduanya nikmat bagi diri ini.


Apa yang ana nak cite dengan 3genih ni
kalau dinisbahkan dengan duit rm..3genih ni macam rm1.50
Pernah x anda keluar ke mana2 dgn hanya bawa duit berjumlah tu.??Agak2 rasa selamat x?

Ana pernah!!teruk kan...?
Tapi...Alhamdulillah3,segalanya kerana nikmatNYA..waktu tu ana x rasa sesuatu yang merisaukan pun..

Ana tunggu bas di suq sayyarat jam 7 pagi,naik bas 80 palang ke sadis,markaz Lughoh,baru kena bayar le1..ada baki le2..

Dalam kelas,ana bagitahu la kat sorg sahabat ni..'aku bawak 3genih je harini,moga2 cukup'
Terkejut dia! 'cukup ke??' hehe,yang pastinya ana xkan minx duit kat sapa2..itu janji dalam hati...'ALLAH kan ada...'ana usik dia balik..padahal dalam hati 'Ya ALLAH cukupkanlah..'

Habis kelas pukul 12 tghhari,sekali lagi tnggu bas depan al-Azhar,destinasi yang ditujui hayyu sabi',nak pergi teman sahabt ana cari hadiah bufday ahli baitnya.Dapatla naik bas panjang hijau,sekali lagi le1 dihulur..ada tinggal lagi...segenih!!

sahabat ana tanya 'mcm mana ni,tinggal bpe genih lagi..cukup ke nak balik?kalau penat naik teksi.Xpelah ana bawa duit lebih..'

Selamba ana buat muka..'ALLAH kan ada'...'iye..ALLAH kan ada..' tersengih.
Nak tercabut kaki jalan dari awal sabi'..nak katanya yakin dengan ALLAH,pasti ada ganjarannya,semua bas yang lalu..ana x hirau,sbb harganya genih rubu'..ada yang genih nus..mana cukup.TIBA-TIBA...ada tremco(nama sejenis van pengangkutan awam) kosong,sudi hantar ke hayyu 'asyir..terus ke imarah selangor.

'ammu kem si'r bawabat talatah?' (pakcik,berapa harga gi bawabah 3 ??')
'illa rubu' ' masya ALLAH!! le0.75... hehe,sukenye hati ni
Sahabat ana tu dah siap senyum simpul...okey..betullah 'ALLAH kan ada..'

bukan sahaja cukup,malah ada baki lagi..rubu'..hehehehe apa lagi..kalau jumpa mutasawwil(pengemis)..hulurlah le0.25 tu.


bilamana kita kekurangan,dan ada yang lebih kekurangan dari kita maka hulurlah.Sebut dan bisik dalam hati 'duit yang aku miliki ini bukan hak aku seorang...ini juga hak dia,dan mungkin kerana syiling tua berkarat yg bernama rubu' tu akan menjadi saksi di akhirat..' dengan syarat IKHLAS..

Itulah citenye..mmg x gempak..tapi hati ini sgt bersyukur pada waktu itu.ALLAH sentiasa ada..dan berGANTUNGlah pada NYA...

P/S:Detik semakin mghampiri,rindu semakin memuncak...allahumma solli 'ala muhammad.12 rabi'ul awwal..Baru sahaja pulang dari markaz hayyu sadis dengan berjalan kaki..5-6 km kot..bersama sahabat yang sama...dia yang sudi menemani..UMMU ALEENA..hehehe.harini duit x melayang..

2 comments :

Qalbun Jadid said...

Allah itu "ada", -sentiasa hanya bagi yang meyakini.

p/s; ana rasa kisah enti dan penulisan enti dah sangat-sangat bagus, cuma ana rasa bertambah bagus kalau enti menulis dengan bahasa Melayu baku, kot.. kasihan bahasa Melayu kita..

:::KHALIFATULLAH::: said...

ya ukhti..syukran atas teguran membina :) hehe akan dipertingkatklan dari masa ke semasa