Pages

Thursday, January 26, 2012

Refleksi Iman



Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang =)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Semoga kedamaian dilimpahkan kepadamu diiringi dengan rahmat dari Allah dan juga barakah dari Allah untukmu ^^


Segala puji-pujian dirafakkan buat ALLAH Subhanahu wa Taala, Tuhan Semesta Alam; serta selawat dan salam (Sollallahu 'alaihi wasallam) buat junjungan Nabi Muhammad SAW ^_^


Cuti pertengahan semester di PASUM, ayah ambil ana di UM.. Dan di dalam kereta, berikut antara perbualan ana dengan ayah ana;


"Di kala ini, jarang benar kita mendengar atau bercakap tentang iman. Oleh itu, untuk memperbaharui dan meningkatkan iman, usahalah atas iman.."


"Ilmu itu penting, tetapi kadang-kadang kita tidak amalkan ilmu itu. Kerana apa? Kerana ilmu itu tidak dipandu dengan iman.."


"Iman itu umpama alat. Sebagai contoh, skru di tayar kereta. Boleh tak kita nak buka skru di tayar kereta dengan menggunakan tangan sahaja? Tidak boleh kan.. Kita memerlukan pemutar skru untuk buka skru tersebut.. Walaupun kita ada kekuatan fizikal, tetapi jika tidak disertakan dengan kekuatan iman, kekuatan rohani, apa akan jadi pada diri kita?"


"Ulama' mengatakan sebenarnya solat ini mudah, berbanding main basikal. Orang yang tiada tangan, boleh main basikal tak? Tak.. Orang yang tiada kaki, boleh main basikal tak? Tak.. Tetapi, orang yang tiada tangan, boleh solat tak? Boleh! Orang yang tiada kaki, boleh solat tak? Boleh!" ^_^


Kemudian, ayah tanya, "Akak, nak kongsi apa-apa dengan ayah? Ayah juga perlukan peringatan."


Lalu, saya berkongsi beberapa persoalan, dan bertanyakan pendapat ayah,


"Orang yang beriman dengan fatwa, tidak sama dengan orang yang beriman dengan taqwa. Jika orang yang beriman dengan fatwa, sebagai contoh, hukum sunat maksudnya jika buat dapat pahala, jika tidak buat tidak dapat dosa. Betul? Tetapi bagi orang yang beriman dengan taqwa, perkara sunat, jika buat dapat pahala, tetapi jika tidak buat, diri kita lah rugi!"


"Contoh lain, orang yang beriman dengan fatwa, waktu solat Zuhur adalah antara 1 lebih hingga 4 lebih, jadi, kita boleh solat bila-bila, dalam masa itu. Tetapi yang beriman dengan taqwa, pabila masuk waktu solat, terus solat! (solat awal waktu)"


Terasa manis perjalanan di dalam kereta itu dengan perkongsian ilmu, agar iman menjadi panduan buat diri untuk beramal soleh, dan menggapai darjat taqwa, amin ^_^


Wallahua'lam. Moga perkongsian ini terus-terusan menjadi pengingat kepada diri, dan memberi manfaat kepada sahabat-sahabat. Amin.. Ke arah menggapai redha ALLAH! Andai ada salah dan silap, atau sebarang komentar, janganlah segan-silu untuk memperbetulkan apa yang salah dan berkongsi maklumat. Siiru 'ala barkatillah! (",)


~CINTA ALLAH & RASUL-NYA~

2 comments :

wafazinnirah92 said...

Assalamualaikum wbt...

Jazakillah ya ukht atas perkongsian ini.. sangat bermakna... Solat diawal waktu, ya.. tepat sekali.. itulah yang disukai Allah.. =)

Jom kita lakuakn apa yang Alah suka.. ^^

Moga Allah kasih... =)

~permata yang dicari~

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

>wafazinnirah92
Wa'alaikumussalam wbt fatin.. ^_^

Alhamdulillah,jazakillah fatin atas peringatan awak juga..kita yg menulis ini,lagi2 lah perlu diingati.. ^^

Hayya ma'an.. ^_^

Moga ALLAH kasih akan dirimu sebagaimana dirimu mengasihiku keranaNYA =)
uhibbuki fillah~