Pages

Wednesday, October 13, 2010

Status diri yang istimewa


Assalamualaikum semua..


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,ana mulakan cetusan-motivasi-tazkirah utk post kali ini.. Moga diberkati dan diredhaiNYA,amin..


Status.Diri.Kita.Istimewa. Kenapa gitu ye? Sebelum tu,apa status diri kita? Semestinya.. "Tidak sesekali Kami menciptakan jin dan manusia itu,melainkan untuk beribadah kepada Kami." (Az-Zariyat:56)


Ya..,hamba kepada Rab yang menciptakan kita,dan yang menciptakan segala-galanya..


Betapa besar kasih sayang Allah kepada hamba-hambaNYA.. Tak caya? Mari kita jenguk sebentar tazkirah ini..


Spt mana yg kita tahu,zaman dahulu kan ada sistem hamba..betul tak? Teringat di zaman jahiliyah Arab mahupun setelah kedatangan Islam,adanya sistem ini..cuma yg membezakan dua zaman ini adalah,hamba yg di bwh jagaan orang Islam tidak diperlakukan melangkaui perbatasan akhlak Islam dan sifat kemanusiaan..


Menjadi hamba ni,kena ikut seemua perintah tuannya..kan? Semua.. Semua perintah tuannya wajib dipatuhi..inilah hamba kepada manusia. Tapi,kita sbg hamba kepada Allah yang Maha Esa,tak semua perintahnya yang wajib.. Fahami betul2 apa yg ana nak jelaskan maksud ana di atas-k,bersedia?


Bukankah perintahNYA ada yg sunat,harus..tak semua perintahNYA yg wajib.. Klu hamba kepada manusia,semua kemahuan tuannya wajib dipenuhi tapi,tuan kita yang sebenar yakni ALLAH,x semua perintahNYA yang wajib.. Allah ringankan ada yg sunat,ada yg harus.. Itulah tanda kasih sayangNYA.. Namun,bg perkara yg wajib,tetap wajib kita laksanakan..


Istimewa tak status kita sbg hamba kpd ALLAH? Oleh itu,peranan kita sbg hambaNYA,hendaklah kita melaksanakan apa yg ALLAH suruh dan meninggalkan apa yg ALLAH larang.. Jgn lupa,selain hukum sunat dan harus,ada juga hukum haram dan makruh yg ditetapkanNYA.. Jgn ingkar..sbg tanda kesyukuran kita dan kehambaan kita kepadaNYA..


Pentingnya muhasabah..dan kesan muhasabah itu ke atas diri kita.. Bacalah 'cara efektif meninggalkan dosa' di blog langitilahi.com,tulisan saudara Hilal Asyraf.. Cetusan itu banyak menyedarkan diri ana,dan memberi motivasi dalam memperbaiki diri dan taraf sbg hamba Ilahi..insyaALLAH lillahi taala..


Sama2lah kita saling mengingati,sama ada ke arah kebaikan mahupun mencegah kemungkaran.. Seimbangkan amar makruf dan nahi mungkar..dgn nasihat dan cara yang berhikmah..rujuklah cara2nya dgn panduan Al-Quran dan As-Sunnah,ulama'-ulama' agama,dengan cara Nabi Muhammad SAW.. Singkap kembali sirah Nabi kita..


Alhamdulillah,segala puji kepada ALLAH.. Segala puji-pujian hanya kepadaNYA.. kerna hanya Dia yg berhak menerima puji-pujian atas segala-galanya..^_^ Maaf atas segala salah silap..

0 comments :