Pages

Thursday, October 7, 2010

Rindu keluarga kerana cintakan Allah..^_^


Assalamualaikum sahabat2 yg disayangi.. Rindu dan cinta ini tertumpah buat kalian,mukminah yg bertaqwa,amin..

Ana ingin meluahkan isi hati ana..blh? Isi hati yg boleh dikongsi la..dan yg insyaALLAH boleh kita ambil ibrahnya,bukan saja2..

Gini ceritanya..ana baru sahaja habis exam subjek agama..bukan sahaja ana,bahkan seluruh penuntut APIUMNP,khususnya pelajar jurusan agama-syariah,usuluddin dan pendidikan islam.. Ana yg ambil course pengajian islam dgn sains ni masih ada exam math-calculus dan algebra.. Kemungkinan exam math seawal 25 okt tapi,x tau lg tarikh sebenarnya..

Habis exam 5 okt lepas..haa..bermulalah waktu utk penuntut bumi tarbiyah pulang ke kediaman masing2..bermula jugalah cuti utk semester 1 ke semester 2 selama 4 minggu.. Tapi sptmana yg ana habaq sebentar tadi,kami(aliran sains) ada exam lagi..jadi,skrg ni kami lah penghuni tetap di kolej masing2.. Ramai yg dah balik..melainkan beberapa pelajar jurusan agama yg masih ada hal lagi,atau ada program spt rehlah,kelab dan lain2..

Maaf jika kenyataan di atas x berapa betul.. Ermm,blh kata 3 minggu la kami di bumi kelantan ni..la ba'sa,jihad tuntut ilmu! InsyaALLAH..tajdidkan niat,ikhlaskan hati,dan tabahkan jiwa..krn ALLAH semata-mata.. Dan..cuti kami nanti sekitar seminggu je la utk akhir sem 1 ni..

Bila tgk bilik2 yg gelap lampunya(time mlm kita blh detect)..suasana yg sunyi sepi..kwn2 yg tak kelihatan..musolla yg semakin berkurangan pengimarahnya.. agak meruntun jiwa n perasaan ana..menyusup rasa rindu pd keluarga di rumah..

Sebenarnya,bila kita mencari,memburu cinta ALLAH..maka,kita akan merasai sayang kepada manusia yg berhak yg berlandaskan cinta ilahi.. Maksud ana dgn 'manusia yg berhak' adalah spt mak ayah kita,adik-beradik kita,sahabat2(muslimat dgn muslimat,muslimin dgn muslimin,masing2) x kira umur.. Rasa kasih dan sayang sesama manusia yg timbul ini akan dirasai manis dan bermakna apabila cinta ini lahir daripada cinta kita kepada ALLAH dan RasulNYA melebihi cinta kepada yg lain..

Boleh tangkap x apa yg ana nak sampaikan? Kiranya,apabila kita berusaha utk meletakkan cinta ALLAH yg teratas dlm hati kita maka,insyaALLAH akan lahirlah cinta sesama manusia yg berhak(yg x melanggar syariat ALLAH dan RasulNYA) tetapi tetap berlandaskan cinta ALLAH..dan cinta ini(sesama manusia berlandaskan cinta ALLAH) terasa amaaaat manis..terasa kasih sayang ini diredhai..

Subhanallah..cinta ALLAH! Cinta yg suci dan fitrah..cinta yg hakiki..
"Adapun orang-orang yang beriman sangat besar cintanya kepada ALLAH" (al-Baqarah:165)
Sedikit kata2 utk dikongsi..
"Berilah cinta kepada Allah,sesungguhnya Allah akan menyuruh seluruh malaikat di langit utk mencintai kita..Setelah itu,Allah akan menyuruh seluruh makhluk di langit utk mencintai kita pula.. Akhirnya,barulah cinta itu jatuh ke hati manusia di bumi(hati manusia lain utk mencintai kita)".

0 comments :