Pages

Friday, July 16, 2010

Dunia medan beramal


Assalamualaikum..pembaca2 yg sentiasa dlm inayah ALLAH..

alhamdulillah selesai sudah syafawi untuk calon2 STAM ma'had addini al-islami kuala kubu bharu..termasuklah ana yg memegang angka giliran BQ041K078..sekarang masanya untuk fokus pada exam tahriri yg akan berlangsung In sya Allah pd bulan 10 nnt.

Berdebar..sejuk tgn ana bila nk masuk jumpa dgn 2 org mumtahin yg akan tasmi' hifzul qur'an..hadith dan munaqasyah ringkas.Rum,luqman,sajadah selamat di tasmi' begitu juga dgn 10 hadith yg mana ana mndapat hadith 1,8 dan 10.Tyme mutola'ah yg kecut..bayangkn mudhadat untuk wasi'ah ana x ley nk jawab..allahumma solli 'ala muhammad.Luas lawannya sempit..sempit dlm bhs arab..dhoyyiqah..itupun ana ley x thu..astaghfirullah..ana jawab soghirah stakat cukup syarat dpt 1 mrkah..

Tajuk munaqasyah plak ana dpt.. 'membantu org yg berhajat merupakan satu perintah dlm syariat islam'..arabnye..'musa'idun al-muhtajin hua amr fi tasyri' islam..' takallumi..hehe itu yg best..entah berapa sgt la kalimah arab fushah yg terlantun..

Apa2pun semuanya dah berlalu..tawakkaltu 'ala ALLAH..

DUNIA medan berAMAL..ya! dunia itu wasilah akhirat..dunia ladang akhirat..dunia jambatan akhirat..acapkali kita dgr slogan2 dan propaganda tersebut..ttp sejauh mana kita mengaplikasi dlm ma'isyah kita..




'al-amal..al amalulillah..al-amal al amalulillah..
marilah beramal...beramal kerana ALLAH..
beramal kerana ALLAH..pemuda melangkah gagah..'

nasyid shoutul amal di atas cukup menyedarkan kita tntg beramal hanya bermatlmt amal kerana ALLAH..sudah tentu dunia mauqi'nya kita beramal..

coretan yg sempat dititip buat sahabat2 serumah..
"khas buat sahabat2..
sebagaimana kita berusaha..stadi..stay up..bgun awl untuk preparation ppt..
begitu juga dgn preparation menuju akhirat..
kita takut untuk gagal dlm exam dunia
sepatutnya kita juga takut untuk menghadapi hari keputusan nnt(mahsyar)
kita akn sedih kalau kecewakan mak ayah dan guru2 atas keputusan yg x cemerlang
bgmana pula dgn ALLAH pabila lihat hamba2NYA sgt dho'if trhadap amalan2 kita
bgmana kita memburu kejayaan dunia
burulah jua kejayaan di sana.."

DUNIA medan berAMAL..


kak long pernah mmberi ana kad..di dlmnya berisi

"dunia ibarat pentas lakonan..manusia lah pelakonnya
jadi berlakonlah dgn sebaiknya agar mendapat award di akhirat sana
bolotlah anugerah pelakon terbaik di sana..'

dalam surah al-hadid ayat ke 20
FIRMANNYA(maksud):"ketahuilah,sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan,perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan...."

cuma bezanya..dunia adalah realiti..dunia penuh dgn la'ib walahw...
syair khida'ul hayah..cukup terkesan di dlm hati ana..
Sekarang ana sedang muraja'ah buku tokoh2 gerakan islam abad moden..

Namun abad ini..sgt kurg mereka yg seperti DR ABDUL AZIZ RANTISI.
ABDUL QADER AWDAH..DR ABAS MADANI..DR ABDULLAH AZZAM..SYEIKH AHMAD YASSIN..DR ABDULLAH NASIH ULWAN..DR ABDUL MAJID AZ-ZANDANI..

Mereka yg sgt cintakan syahid dari klngn pemuda sprti yg baru2 ini as-syahid akh furkan dogan dari perancis berumur 19 tahun yg ikut serta misi bantuan antarabngsa mavi marmara..telah ditembak sebanyak 5 kali..tahniah atasmu FURKAN DOGAN..72 bidadari syurga sedang melayanimu...



Maksud Firman ALLAH:"Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahawa org2 yang gugur di jalan ALLAH itu mati;sebenarnya mereka itu hidup di sisi Tuhannya mendapat rezeki"
(ali-imran:169)

Maksud Firman ALLAH:"Dan org2 yang berhijrah di jalan ALLAH,kemudian mereka terbunuh atau mati,sungguh,ALLAH akan memberikan kepada mereka rezeki yang baik(surga).Dan sesungguhnya ALLAH adalah pemberi rezeki yang terbaik"
(al-hajj:58)

Dimanakah lagi mereka2 yang seperti tokoh2 ikhwan al-muslimin..HAMAS..yang cintakan perjuangan fi sabilillah.Yang x kebal dikurung dibalik jeriji besi..dgn penyiksaan yang mengerikan namun jiwanya bersemarak MUJAHID..



"Saya tidak akan meninggalkan jihad kecuali dgn tiga alasan.Pertama saya terbunuh di Afghanistan.Kedua,saya terbunuh di Peshawar,ketiga atau saya keluar dari Afghanistan dgn kedua-dua tgn saya digari"

(As-syahid DR Abdullah Azzam)


MASYAALLAH...hebatnya mereka..ana jua turut merasai semarak itu..mga2 dipinjam ke seluruh jiwa ana..perjuangan ana dlm belajar..perjuangan untuk mujahadah nafs..mulazamah filistiqamah..semua itu perjuangan..dan Dunia ini tempat berAmal..medan perjuangan..


Ustaz ana..gpk hep di skola slalu bagi nasihat....hebat jua peribadinya..hebat jua akademiknya di univ dulu..di skola sgt dekat dgn murid2 sbg mad'unya..namun kerendahan hati..itu yg membuat kami sgt kagum..respect..dan cukup beliau sbg uswah hasanah yg kami nampak di depan mata..diamnya tentu berfikir..butir2 katanya adalah zikir..tazkirah.USTAZ HARNAIN.. nama beliau..syukran ustaz..


Benarlah..DUNIA ini medan berAMAL..

0 comments :