Pages

Friday, June 7, 2013

Formula A-M-K-H

Sebuah bidang tanah yang subur
Berpotensi untuk disemai dengan biji benih
Sekecil mana benih itu
Jika disiram dan dibaja
Cukup sumber cahayanya
Tumbuhan yang akan tumbuh daripadanya 
Akan membesar,kian membesar
Bukan itu sahaja..malah
Boleh jadi menghasilkan bunga untuk manfaat si lebah dan sang rama
Dan boleh jadi menghasilkan buah untuk manfaat manusia


Sebagai mana seorang manusia juga

(AKHLAK-MANIFESTASI-KEUPAYAAN-HASIL)

Saya percaya 100%,Rasulullah s.a.w adalah insan yang cukup formula ini.Sedikit perkongsian,usrah AJKT BKASM 12/13 bersama seorang trainee mantop consultancy al-Fadhil Ust Fauzan Mazlan lewat isya' malam tadi.

Bagaimanakah sikap dan peluang yang ada dalam diri,potensi serta kebolehan yang kita ada untuk digarapkan dalam kehidupan bermasyarakat?Kita tidak dicipta untuk kepentingan diri sendiri bahkan untuk manfaat manusia seluruhnya.

Dalam sebuah organisasi,hendak atau tidak mesti ada kepimpinan yang menerajuinya.Kehidupan sebagai satu pasukan yang memimpin memerlukan kepada formula ini.

Mungkin ada yang masih terawang-awangan dengan formula ini.Cuba lihat kembali perumpaan di atas.

 Tanah yang subur - (Akhlak yang baik,menjadi kepercayaan manusia kepada individu tersebut)
Benih yang kecil - (Manifestasi)
Sumber cahaya - (Keupayaan)
Bunga dan buah - (Hasil)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Seorang azhari/ah yang bakal pulang ke Malaysia

-Perlu mengenal potensi diri!
-Perlu belajar kemahiran yang pelbagai
-Belajar seni berkomunikasi @ bermasyarakat

Jadikan setiap taklifan yang ditawarkan sebagai peluang untuk kita belajar.Tidak ada manusia diciptakan sempurna,maka kerana itulah kita berusaha mencapai titik kesempurnaan itu.

Hari ini,Dr Mursy adalah seorang presiden Republik Of Egypt.10 Tahun yang lalu,adakah sudah diberitahu kepadanya bahawa beliau akan menjadi seorang presiden di sebuah negara yang dikenali sbg 'Mother of The World' / 'Ummu Dunia'??

Sudah tentu tidak.Rancanglah kehidupan anda dan segalanya yang anda miliki,selebihnya serahkan Mujahadah hidupmu kepada ALLAH s,w.t

Satu modul yang kami (AJKT BKASM) lakukan semalam adalah mengenali siapa kita melalui tokoh.

Hebat2..sahabat2 seperjuangan saya ada yang disamakan seperti srikandi2 Islam,Tokoh2 gerakan,Presiden Turki dan sebagainya.Dan saya juga tidak terlepas disamakan seperti seorang tokoh ini.

Apa yang saya lakukan hari ini??

Saya menilai siapa dia,dengan melihat biografi penuhnya.Ketika usia 17 tahun,ALLAH pernah mentakdirkan saya berjumpa dengan tokoh tersebut.Ketika itu saya menjaga unit pendaftaran program di salah sebuah kampung sebelah anjuran Nisa' Kawasan.

Kekaguman saya sudah terbit ketika membaca penulisan-penulisannya,dan ia semakin bertambah ketika saya dipertemukan dalam satu forum beliau.Semalam,saya disamakan dengan beliau.Sungguh kerdil sebenarnya..Pengalaman dan ilmunya hebat.

Untungnya kerana tokoh tersebut masih hidup dan saya sempat menghantar beberapa pesanan dan soalan di Laman Facebooknya.

Satu perkara menarik,beliau berjinak dalam dunia penulisan sekitar berumur 24 tahun,ini bermakna beliau sudah berpuluh tahun menghasilkan buku2 ilmiah yang menjadi rujukan orang ramainya.Dan saya masih berumur 21..hehe maka pasti ada peluang walaupun kadang2 peluang itu kelihatan samar-samar..Biarpun peluang samar,harapan masih jelas.

Ya,dan beliau menjadikan semua pekerjaannya itu sebagai usaha DAKWAHnya

Anda juga boleh membaca penulisannya,beliau adalah ketua Editor Majalah solusi ^^



-Itqan Zawwini-

0 comments :