Pages

Monday, February 14, 2011

Teristimewa Buatmu...

Salam alaikum..ukhti wa akhi fillah.Alhmdulillah3.Hari ini 15 februari 2011.Hari apa ye??yg pastinya ianya hari yg sgt2 istimewa buat seluruh umat islam..sgt2 istimewa.Apekah??

MAULIDURRASUL..sempena kelahiran nabi MUHAMMAD S.A.W.Murobbi teragung..the noble man and full of respectful by muslim mukmin.


Today in the mood of 'muhasabah'..rasa mcm sudah lama ana x melazimkn selawat.Hanya ketika solat..zikir lepas solat dan diawal srta akhir doa.Asifni yg rasululllah.In'ALLAH akan diperbaiki..mulai sekarang hingga bila2..selawatlah dimana2.Sambil sapu rumah..basuh pinggan..dlm kete..


Firman ALLAH:"Sesungguhnya Allah S.W.T. dan para Malaikat-Nya berselawat kepada Nabi. Maka, wahai mereka yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya dengan sebaik selawat dan salam." (Surah Al-Ahzab:56)

Nampak x??arahan dari ALLAH..fi'lu amar..tuntutan kita memberi penghormatan pada Nabi.Apa lagi yg dituggu..melainkan kita laksanakannya =) hayya ma'aya.

Dalam satu hadith nabi...tentang kelebihan berselawat.

"Sabda Nabi S.A.W. "Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat." (Hadis Riwayat At-Tabrani)

Jadi selawat yg paling biasa dan lazim..ialah:


Insya'ALLAH..sama2 kita ringankan bibir kita..basahkan lidah kita dgn selawat pada baginda selepas zikrullah.X rugi pun..malah kita akan dpt bnyk keuntungan.

Masa usrah dulu..ada naqibah ni bg analogi pada ana tntg kita dan nabi.Ibaratnye gini..cuba kita bayangkan..yg masing2 punyai peminat.Secret admire gitu..pastu tiap hari mesti ada org kirim salam..contoh mcm kat skola ada adik tu minat kt kite..kih3..tiap hari dye suruh org lain kirim salam pada kita.Siap bagi hadiah atau coklat letak bawah meja..hmm agak2 la kan.Kita akan ingt x pada org yg suke kirim slm n bagi hadiah pada kita tu??msti la ingt btol x...ye la tiap hari kirim slm.org yg sama je..begitulah jugak kita,kalau setiap hari berselwat pada nabi..amalkn sunnah nabi..tentu nabi akan ingat kita di akhirat.Syafaat mnjadi keutamaan pada org yg bnyk ingat nabi.=) bestkan...?ana x lupe analogy ni..smpi bile2.


Sewaktu ana menulis entry ni..ana berada di melaka.Semalam makan ikan bakar di pengkalan balak..amboi meriahnye..karaoke gitu.Sebak dada...sdgkn kita patut berselawat untk m'ingati nabi..sekurg2nya pasang la lagu2 yg mngingatkn kita pada baginda..kalo x nak pun..x payah la psg lagu.Sgt2 mencalar hati..valentine yg mrk ingat..usaha baginda menyebarkn islam ni x mau ingt pun.Allah..ampunkan saudara2 ku..berilah mereka petunjuk..kembalikan mereka pada fitrah ISLAM.

YA NABI...KAMI RINDU PADAMU...SYAFAATKANLAH KAMI YG MERINDUIMU..YG BNYK BERSELAWAT DAN MENGINGATIMU..;(

2 comments :

مسافر_اسلام said...

Assalammualaikom wtb ya ukti. Khaifahaluki. Seronok berkongsi ilmu agama dgn anti. Analog yang sungguh bermakna. Bersama-sama kita teruskan perjuangan Nabi s.a.w. untuk mendapat keredo'an Allah s.w.t.

Salam Maulidul Rasul

JazakaAllah

:::KHALIFATULLAH::: said...

Waalaikumussalam
alhmdulillah..bikhair.in'ALLAH
ye na'am..

Kita semua yg punya tarbiyyah dlm diri...adalah mata2 rantai perjuangan nabi S.A.W