Pages

Friday, May 21, 2010

IMTIHAN NISFUSSANAH!..



Salamun alaikum..alhamdulillah krn ana masih diberi ruang peluang untuk menikmati nikmatul azimah ayy iman wa islam..syukran ya Rabb..thankssss..Segala peluang ini akan digunakan sebaik yg mungkin..
Teringat pada subjek hadith..sebenarnya masuknya anak2 adam ke dalam syurga adalah dgn rahmat daripada ALLAH..dan amal kita sebenarnya hanyalah penentu kedudukan kita di syurga..jadi beramallah dgn amal yang akan diterima ALLAH bukan beramal banyak2 ttp tiada kualiti srta ditolak olehNYA..nauzubillah min zalik.

24 mei akan bermula ujian pertengahan tahun di sekolah2 menengah JAIS untuk STAM termasuklah di Ma'had ana..hmm exam kedua untuk thn ini..akan ana pertahankan dan meningkatkan prestasi yg lepas untuk kali ini jugak..semata-mata redhaMU,hadiah buat guru2ku dan ibu bapaku.Tanggal 23 mei(esok) plak adalah tarikh kemasukan sahabat2 ana ke asasi um,usim dan uia..huhu selamat tinggal USIM,MATRIK dan DARUL QUR'AN..STAM adalah yg terbaik buat ana..Ana x rasa gelisah pun x pergi semua itu..,tp ada juga sahabat2 seperjuangn yg amik dua2 skali..mksudnye masuk U dan akan duduki STAM juga..Mabruk!mga2 Allah permudahkn urusan mereka..

Bercakap soal peperiksaan..ada apa dgn peperiksaan?IMTIHAN!
Bila ditanya sahabat2..apa pndgn mereka..

"Entahla...sje je nk test sejaoh mne kefahaman pljr apa yg mereka dah belajar..kot"

ade plak yg mngtakan

"Nyusahkn idop je..x yah penat2 nk wat krts pekse so toksah pening2 nk tanda krts"

isk3..dahsyat sgt..xpe,pndgn org kita terima shj..tp ade jgak org yg x reti bg pendapat

"ntah..ha'ah ek..npe ye kna pekse?"

jgn terkejut kalau ade org mcm ni..kekadang seseorg tu buat sesuatu krn 'mmg' kna buat tnpa thu apakah gharad(tujuan) dan matlamatnya.Maksudnye mmg lazimnya di sekolah akan ade pepriksaan so,periksa jelah..tp bagi ana,,kita lebih bersemangat setelah kita thu matlamat akhir apa yg akan kita lakukan.contoh matlamat akhir hidup adalah MATI..kita sdh thu kita akan mati..jadi apakah persediaannya?sudah pasti kita akan berlumba-lumba beramal demi menerangi barzakh kita..menjadi selimut di pembaringan kubur.Begitu juga dgn peperiksaan..kalau semata-mata krn periksa kita bljr..maka selepas periksa..apa yg kita dpt?

perkara ni tlh dijelaskn dlm blog ukhti ana kalau nk thu lanjut la..skg beliau bekerja sbg lecturer di uitm melaka dan penanda kertas pepriksaan..
http://muttaqinahabadan.blogspot.com/




Ana lebih fokuskan kpd STAM krn ana sdg mnduduki STAM..SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA.. Sorg kwn lama drpd skola rendah ana brtnya stam tu SIJIL TINGGI ARAB MALAYSIA ke?tergelak ana..tp ana meng'iya'kan saja..sbb mmg semua subjek dalam bahasa arab..cuma ade satu je bahasa inggeris iaitu MUET..MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST.Mungkin STAM ni x glamour..kononnya la..tp kalau bukan kami2 yg mng'glamour'knnya siapa lg?

STAM ni subjeknya diambil dari sukatan al-azhar,cairo..semuanya ilmu para anbiya' drpd al-qur'an,tajwid,balaghah,nahu sorof.. hingga ke arudh qafiah..mengkaji tntg uslub syair,hilyatul qur'an dan zinatuha..subjek2 usuludin sprt tfsir wa'ulumuhu,mustolah hadith,tauhid wa mantiq,fiqh wal mirath.. bnyk kalau nk disebut satu persatu kerana ilmu ALLAH ni sgt luas..bila pepriksaan tiba mmg sume sahabat2 termasuk ana akan struggle m'hafaz'..tp bukanlah hafaz semata-mata tnpa x thu apa yg dihafaz..

Makna mmg kna thu jadi brlah senang nak hafaz..motivasi kna kuat krn kalau tgk buku2 STAM pada mulanye mmg pening kpala..sume prkataan bhs arab..xde baris..mcm thesis kak long ana plak..tebal2 belaka.Jangan risau..murabbi2 bantu dlm subjek2 ni..nota2 yg tlh diringkaskn.Seorg ustazah ana yg sgt ana kagumi menasihati kalau nk hafaz..hafaz lah pada 3 waktu..

1)sebelum subuh..amik subjek berat contoh tafsir @ hadith @ mantiq
2)waktu petang
3)malam selepas isya'..amik subjek berat juga

in'Allah itulah waktu2 yang otak kita mampu menerima sebanyak-banyak nya input..Jgn lupa sntiasa memotivasikn diri..di atas sebuah meja di tamhidi 1..sahabat ana mencoretkan

"......hafaz!stadi!jgn tidur...!"

hehe dan ade juga "hafaz smpi rasa nak muntah!..smpi boring tgk buku tu..!slagi x nk muntah n x boring..jgn stop hafaz!

uish..orngnye kecik2 comel..tp semangt dye luar biase..ana yg tgk pun smpi terbeliak mata..
aura STAM dan semangat beliau..mesir itulah harapan ayhandanya tercinta..mga2 ALLAH mengabulkn hajat ayahandanya..analah sbg saksinya.



Hubungan dgn ALLAH kna jaga..bukan sebb nk periksa,tp krn DIA lah pencipta kita..solatlah dgn khusyu' walaupun ana s'diri x thu nk interpretasikn khusyu' tu dgn apa..krn ana s'diri masih mujahadah untuk itu.Solat dhuha dan solat sunat rawatib dgn istiqamah..Bukan buat skali banyak,,sikit2 tapi sentiasa..Antara banyak2 solat sunat..solat dhuha mmberi ketenangan dan kekayaan srta kemurahan rezeki..carilah masa even tyme rehat..biar org penuhkn perut,tapi penuhkn hati dgn pengisian rohani itu lebih aula dari makan.

Qiamullail sekurang-kurangnya tahajud dan witir..yang lebih seronoknya kalau saling kejut-mengejutkan ahli rumah untuk qiam sbgmana yg Rasulullah lakukan pada isteri baginda dan anak dan menantu bginda Saidina Ali dan Fatimah bintu Rasulullah..dgn percik sedikit air.

Exam itulah tawassulnya kita kpd ALLAH..penghubung slps kita mempelajari ilmuNYA..kemudian amalkanlah..sampaikanlah..

Kalau subjek akademik contoh mcm biologi,fizik,kimia dan add math..memg perlu bnyk latihan..bnyk bertanya dgn guru..ramai sahabat2 ana yg berjaya adalah dlm klngn mereka yg RAJIN dan paling RAJIN BERTANYA dlm kelas..muka yg sama yang duk dlm bilik guru..bukan lepak tp sibuk bertnya..kdg2 dah faham tp sje je nk tnye sbb nk amik berkat guru

Sahabat baik ana (MUNIRAH)..slalu offer diri untuk mngajar kwn2..subjek bio,kimia n fizik..kdg2 smpi org lain 'geram'..semua benda beliau thu..tp itulah kelebihan beliau..mga2 menjadi profesional ustazah ..PROTAZAH..

'exam itu kita perlu ingat prinsip..begin with the end of mind'
setkan matlamat akhir..bukan krn peperiksaan semata-mata!
ALLAH x pndg akan hasil..ttp usaha!

0 comments :