Pages

Sunday, March 14, 2010

~iKhLas Dlm pErSAHABATan~





KISAH KEIHKLASAN 3 ORG SAHABAT

#Rasulullah s.a.w mngkhabarkan kisah 3 org sahabat dari Bani Israel bermusafir bersama.Dalam perjalanan tersebut,tiba2 awan menjadi gelap seolah-olah hujan lebat akan menyimbah bumi.Kemudian mereka membuat keputusan untuk berteduh di dlm gua.

Tiba2 t'dpt sebiji batu yg sgt besar tergelincir dan menutup pintu gua.Kini mereka tiada pilihan lain melainkan meminta inayah drpd ALLAH s.w.t

"Apa kata kita guna amalan kita yg ikhlas untuk mmbebaskn diri drpd malapetaka ini,"cadang salah seorg drpd mereka.

Lelaki pertama berkata "Ya Tuhanku,Engkau tahu bahawa aku cukup tertarik dgn sepupuku.Pada suatu hari,aku melihat dia sendirian.Oleh itu,aku ingin melakukan perbuatan keji terhadapnya.Sepupu aku berkata 'Wahai sepupuku,takutlah akan ALLAH dn jgnlah mncemari kesucianku'.Mendengar sepupuku berkata demikian aku membatalkan keinginan jahatku itu.Ya Tuhanku,andai itu amalan yg benar2 ikhlas dan dilakukan semata-mata m'harapkan keredhaanMU,maka jauhilah kami dari kesusahan dan neraka jahannam"



Kemudian mereka menyaksikan batu yang menutup pintu gua tersebut beralih sedikit dan ada sedikit cahaya yg memancar masuk ke dlm gua.Lelaki kedua pula berkata "Oh Tuhanku!Engkau tahu bahawa aku mempunyai ayah dan ibu yg sudah t'lalu tua,hinggakn badan mereka bongkok akibat usia yg lanjut.Aku selalu menziarahi mereka.Pada suatu malam,aku bawakan mereka makanan.Sebaik memasuki bilik,aku dapati mrk sedang nyenyak tidur.Kerana aku tidak mahu mngganggu mereka,aku menghabiskan spnjg malam berdiri dekat mereka dan makanan tadi masih berada di tgnku.Ya Tuhanku,andai amalanku itu dilakukan semata-mata mngharapkn keredhaanMU,maka keluarkanlah kami dari sini"

Sekali lagi mereka menyaksikan batu itu teralih.




Manakala lelaki ketiga pula berkata,"Wahai Yang Maha Mengetahui.Kamu tahu bahawa ada seorg lelaki prnah bekerja dgnku dulu.Apabila tamat pekerjaannya,aku membayar gajinya,namun dia tidak berpuas hati dgn bayaran gaji yg aku berikan lalu berlalu pergi meninggalkan wang gajinya.Aku mengambil wang gajinya dan membeli seekor kambing.Aku memelihara kambing itu sehingga beranak pinak membentuk sekawan kambing.Selepas beberapa waktu,lelaki tersebut datang menuntut semula gajinya pdku lalu aku menunjukkan sekawan kambing miliknya.Dia mengambil kambing2 tersebut dan berlalu p'gi.Ya Tuhanku,andai itu amalanku yg paling ikhlas disisiMU,keluarkanlah kami dr kebingungan ini"

Kemudian batu tersebut beralih sepenuhnya dari pintu gua.Akhirnya ketiga-tiga sahabt itu dpt keluar dari gua tersebut.




Teringat kembali zaman persekolahan ana,semuanya indah belaka.Persengketaan dileraikan dgn perdamaian..ala bukannya apa,kdg2 gaduh sbb perkara remeh..tarbiyyah SAMER menguatkan hati2 kami.Bila bersedih,ada yg menghiburkan..masalah dikongsi bersama dan diselesaikn bersama..

KOD TARBIYYAH SAMER..bunyinya macam zalim ttp sungguh indah hidup dlm syariat.Ya!itulah yg mendidikku..krn ia berlandaskan al-qur'an assunnah.Menolak KTS bererti menolak hukum Allah..memperlekeh KTS,bererti memperlekeh hukum2 di dlm Al-qur'an Assunnah.Benteng SAMER kukuh dgn KTS..sahabat2ku faham erti sebenarnya.


Hatiku sedikit pun tidak hirau sindiran2 org trhadap KTS..'kasihan bdak2 ini'keluh hatiku..mereka jauh dari Allah sbb itu membenci apa jua peraturan yg berhubung kait dgn ISLAM.Aku cuma boleh mendoakn kefahaman agama yg kukuh dlm diri mrk..nak nasihat,bukan x boleh..ttp x sesuai..dakwah yg x berhikmah adalah dakwah yg diboycott org.Takut salah da'ie nya juga yg x kena cara.Ku brmonolog s'dirian "APABILA ORG JAHIL AGAMA BERCAKAP TENTANG AGAMA???"antum nilai sendiri..

p/s:Bersahabatlah kita semua dgn ikhlas..kelak akn diberi naungan olehNYA di akhirat kelak =) miss all my sahibah..uhibbukum fillah

0 comments :