Pages

Tuesday, October 28, 2014

Likulli da'in dawa'in : Minyak Zaitun

Alhamdulillah..pada bulan lepas berkesempatan mengikuti jaulah ke Matrouh Siwa anjuran HEWI PMRAM dan Siwa merupakan pengeluar utama minyak zaitun.Beli bukan main banyak,tapi disebabkan jarang-jarang tahu apakah khasiat sebenar minyak zaitun jadi nak x nak kenalah kaji.Sampai harini belum buka lagi minyak2 tu.Insya ALLAH bila dah tahu ni boleh la amalkan.


Dalam surah at-tiin Allah ada bersumpah dengan buah zaitun.Ma sya Allah.Pasti besar khasiat dan manfaatnya pada manusia.

Malik dan Syu’bah meriwayatkan dari ‘Adi bin Tsabit dari al-Barra’ bin ‘Azid: “Nabi saw. Dalam suatu perjalanannya pernah membaca surat ati-Tiin wazzaituun dalam satu dari dua rakaat shalat yang beliau kerjakan. Dan aku tidak pernah mendengar seorangpun suara atau bacaan yang lebih bagus dari beliau.” Diriwayatkan oleh al-Jama’ah di dalam kitab mereka masing-masing.

“1. demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun,
 2. dan demi bukit Sinai,
 3. dan demi kota (Mekah) ini yang aman,
 4. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya . 
5. kemudian Kami kembalikan Dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka),
 6. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya.
 7. Maka Apakah yang menyebabkan kamu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu?
 8. Bukankah Allah hakim yang seadil-adilnya?” (at-Tiin: 1-8)

Disini para ahli tafsir masih berbeza pendapat dengan pendapat yang cukup banyak. Ada yang mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan at-tiin  adalah masjid Damaskus(Damsyik). Ada juga yang berpendapat, ia merupakan buah tin itu  sendiri. Juga ada yang menyatakan bahwa ia adalah gunung yang terdapat di sana.

 Sedangkan al-Qurthubi  mengatakan: “At-Tiin adalah masjid  Ashabul Kahfi.” Dan diriwayatkan oleh al-‘Aufi dari Ibnu ‘Abbas bahwa at-tiin adalah masjid Nuh yang terdapat di bukit al-Judi. Mujahid mengatakan: “Ia adalah at-tiin kalian ini"

.” Wazzaituun (“Dan demi zaitun”) Ka’ab al ahbar, Qatadah, Ibnu Zaid, dan lain-lain mengatakan: “iaitu masjid Baitul Maqdis. Mujahid dan ‘Ikrimah mengatakan: “iaitu buah zaitun yang kalian perah.”

Rujukan:Tafsir Ibn Kathir


Search mr google "khasiat minyak zaitun".Jom kita baca

Minyak zaitun membantu;
> Penghadaman
> Menyerap Kalsium
> Penyerapan Khasiat
> Tekanan Darah Tinggi
> Kawalan Gula Dalam Darah


Minyak Zaitun mencegah;
> Tumor
> Fibroid
> Kanser
> Sembelit
> Senggugut
> Kitaran Haid Tak Menentu
> Diabetes
> Batu Karang
> Hilang Ingatan
> Pereputan Tulang
> Serangan Jantung
> Pembekuan Darah
> Penyerapan Kolestrol

Minyak zaitun baik untuk;
> Artritis
> Obesiti
> Sakit Tua
> Ibu Menyusu
> Rasa Makanan
> Kesihatan Kulit
> Masalah Jantung
> Sistem Imunisasi
> Perkembangan Janin
> Kaya dengan Antioxidant
 

Macam mana cara menggunakan ??

 Minum 2 sudu besar setiap hari semasa perut kosong.
Boleh juga disapu pada kulit, rambut dan sebagainya.

ok selamat mengamalkan.Faktor kesihatan adalah penentu untuk kita sentiasa beribadah kepada Allah.Duduk jauh dari keluarga,pandai2lah jaga kesihatan.Faktor pemakanan terutamanya adalah faktor terbesar dan selalu menjadi punca seseorang itu sakit.Ada disebut dalam hadis:

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata : Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah : Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ˜kalau' itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. 

Allahu a'lam
ITQAN

0 comments :