Pages

Friday, August 16, 2013

Kaca Mata Dunia : Mesir bukan sekadar isu

3000 Syahid
10 000 Cedera

Cemburu bukan??
Mereka sakit kerana mempertahankan syariah
Seorang Presiden yang sah
Dr Muhammad Mursi

-Itqan Zawwini-
Cairo,Egypt

-----------------------------------------------------------------------------

Kerajaan kudeta telah mengisytiharkan Mesir darurat selama sebulan dan perintah berkurung bermula jam 7malam sehingga 6 pagi.Siapa yang berani cari nahas di negara republik ni ha?

7 Syawal yang sepatutnya aku dan teman-teman saling berziarah terpaksa dibatalkan rentetan serangan mengejut pihak polis dan kerjasama tentera di dataran Raba'ah.Satu kenyataan pantas dari PMRAM agar kami seluruh mahasiswa/wi Malaysia agar tidak keluar dari kediaman.



Shock!Itu yang kami rasai..Aku melihat dengan mata kepala sendiri dari saluran kaca Tv rumah pegawai HEP Selangor Mesir.Kebetulan isterinya Kak Nor ajak untuk kami saksikan detik-detik cemas serangan demi serangan terhadap penyokong Dr Muhammad Mursi.Darah di mana-mana,seperti di Palestin pun ada.


Angka pada awalnya hanya 150 yang syahid bertambah setiap sejam sehingga mencapai tahap 3000 orang.Terdetik dalam hati 'eh gila ke apa tentera ni?'.Takkan nak menyuraikan perhimpunan sampai sanggup menggadaikan nyawa seramai itu?Tidak cukup dengan itu,hospital dan masjid turut menjadi sasaran.

Sedangkan semuanya berlaku tidak jauh dari kami,lebih kurang 5 Km.Masjid yang biasa kami berprogram turut dibakar,sedih..rabak hati.


Apa yang perlu kita lakukan..?Sudah pasti Qunut Nazilah,Doa dan Solat Hajat .Setiap malam kami pelajar Selangor akan membacakan surah al-Fath (pembukaan/kemenangan) secara berjemaah.
Semoga ALLAH mendengar rintihan hamba2NYA..

Beruntung kerana diberi peluang ilmu Manzur (ilmu secara dilihat) dan berada di negara ini.Perjuangan mereka terasa dekat.Kita harus berjuang meski berbeza cara.

Aku pernah merasai saat ketika Dr Muhammad Mursi diumumkan menang pilihanraya lalu ..suasananya gembira dalam penuh kesyukuran.Dan aku juga dapat melihat saat beliau digulingkan dengan cara yang paling tidak adil..kepiluan seluruh rakyat Mesir turut dirasai bersama.

Alhamdulillah seluruh pelajar Malaysia di Mesir selamat

Untuk update isu terkini boleh layari:

0 comments :